Rohamosan terjed az elektromos roller használat, de egyre több helyen tiltják. De miért?
Az e-roller trendi, praktikus, viszonylag olcsó és gyors közlekedési eszköz. Továbbá könnyen kezelhető, környezetbarát, nem kell hozzá jogosítvány, és parkolási díjat sem kell fizetni utána. Ott, ahol az e-rollerek közlekedését jogszabály nem korlátozza, úgy tűnik, a gyors elterjedésnek nincs akadálya. Napjainkban sok helyen van „joghézag” ez ügyben, mert az e-rollert nem ismerték még el hivatalosan járműként. Máshol, például Londonban kifejezetten tilalmazzák, míg egyéb városokban feltételekhez kötik az e-rollerezést.
Az e-roller Magyarországon is népszerű, bár egyes önkormányzatok már behajtási tilalmat rendeltek el az ilyen járgányokkal közlekedőkre meghatározott közterületeken. Tavaly júniusban Budapest Belváros képviselő testülete döntött úgy, hogy a hatáskörébe tartozó gyalogutakon és gyalogos övezeten tilos közlekedni bizonyos eszközökkel, így az e-rollerekkel is. Legutóbb pedig Tihany központjában és a hajóállomás környékén rendeltek el behajtási tilalmat az elektromos rollerekre, 50 000.-Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtva a rendelkezés megszegőit. Az indoklás szerint a tilalom elrendelésére azért volt szükség, mert az eszköz akadályozza, illetve veszélyezteti a járókelőket.
De hát miért is lehet veszélyes ez elektromos roller? Az e-rollerek használói alapvetően a járdákon és a köztereken közlekednek, a gyalogosokat kerülgetve, és a többség, ha lehet, maximális, vagy ahhoz közeli sebességgel hajt. Az ilyen eszközök akár 20 km/h feletti sebességre is képesek. Jelentős kockázati forrás, hogy a gyalogosok alapvetően a hozzájuk hasonló tempójú közlekedőkre számítanak a járdán, ezért ha egy kirakat előtt megtorpannak, a telefon keresése miatt megállnak, vagy hirtelen irányt váltanak, nem néznek körül, hogy közeledik-e feléjük jármű, vagy más eszköz (erre nem is kötelezi őket semmi). A tereken szaladgáló gyerekekkel hasonló a helyzet, azzal a különbséggel, hogy nekik még a veszélyérzetük sem alakult ki.
Probléma továbbá az is, hogy az e-rollerek csendes eszközök, a haladásuk során keletkező csekély zajt a városi környezet gyakorlatilag elnyeli, így az e-roller közlekedése a gyalogosok részéről alig észlelhető. A fenti veszélyforrásokat felerősítheti, ha az e-rollerező ittasan, vagy kábítószeres állapotban használja az eszközt. Ebben az esetben az eszköz használója képtelenné válik a biztonságos közlekedésre: csökken, illetve megszűnik a veszélyérzete, miközben helytelenül értelmezi a sűrűn változó közlekedési szituációkat, romlik a reakcióideje. Az e-rollerek használatának veszélyességét számos súlyos baleset igazolja, és az eszköz helytelen használata sajnos emberéletet is követelt már. Pedig lehet a többi közlekedőre figyelve, biztonsággal is használni.
Évadzáró Győrött
A Győri Audi ETO KC csapata a hétfői nagyközönségnek szánt évadzáró után megtartotta a zártkörű szakmai ünnepséget is.
Évadzáró Győrött
A Győri Audi ETO KC csapata a hétfői nagyközönségnek szánt évadzáró után megtartotta a zártkörű szakmai ünnepséget is.
Ügyesen szerepeltek, gratulálunk a nyerteseknek!
Az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság által szervezett „Középiskolás Közlekedésbiztonsági Kupa” országos döntője véget ért, kihírdették a nyerteseket.
Ügyesen szerepeltek, gratulálunk a nyerteseknek!
Az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság által szervezett „Középiskolás Közlekedésbiztonsági Kupa” országos döntője véget ért, kihírdették a nyerteseket.
Közlekedésbiztonsági kupa középiskolásoknak
Bringával, motorkerékpárral és autóval is meg lehet nyerni a közlekedésbiztonsági kupát.
Közlekedésbiztonsági kupa középiskolásoknak
Bringával, motorkerékpárral és autóval is meg lehet nyerni a közlekedésbiztonsági kupát.
Kiderült ki a legjobb bringás!
XVIII. alkalommal rendezte meg az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) a Kerékpáros Iskola Kupa versenyt.
Kiderült ki a legjobb bringás!
XVIII. alkalommal rendezte meg az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) a Kerékpáros Iskola Kupa versenyt.
Teherautók és buszok ellenőrzése
Háromnapos közúti akcióban ellenőrzik a teherautókat és buszokat Magyarország területén.
Teherautók és buszok ellenőrzése
Háromnapos közúti akcióban ellenőrzik a teherautókat és buszokat Magyarország területén.
Truck & Bus ellenőrzési akció eredményei
Az őszi Roadpol „Truck & Bus” közúti, összeurópai ellenőrzés-sorozatban 19 tagállam rendőrhatóságai vettek részt.
Truck & Bus ellenőrzési akció eredményei
Az őszi Roadpol „Truck & Bus” közúti, összeurópai ellenőrzés-sorozatban 19 tagállam rendőrhatóságai vettek részt.
Polgárőrök versenyeztek a Groupama pályán
A Hungaroring közepén elhelyezkedő Groupama vezetéstechnikai pályán szokatlan verseny folyt a múlt hétvégén.
Polgárőrök versenyeztek a Groupama pályán
A Hungaroring közepén elhelyezkedő Groupama vezetéstechnikai pályán szokatlan verseny folyt a múlt hétvégén.
Kiderült ki a legjobb kamionsofőr!
Szeptember utolsó hétvégéjén az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság is képviseltette magát az "5 tengelyen - biztos kézzel" közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai kamionos verseny döntőjén.
Kiderült ki a legjobb kamionsofőr!
Szeptember utolsó hétvégéjén az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság is képviseltette magát az "5 tengelyen - biztos kézzel" közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai kamionos verseny döntőjén.