2023.05.03, 08:28
E-roller univerzum

Akár tetszik, akár nem, az e-rollerek használata gyorsan terjed, így érdemes megismerni melyik mire való és mire jó.

Körülbelül húsz éve volt az első roller forradalom, amikor a korelvárásokhoz igazították az addig inkább gyerekjátékként ismert kis járművet, és a könnyű szerkezetű, összecsukható kétkerekűekkel divathullámot indítottak el. Gyorsan kialakultak az alkategóriák, a városi könnyű rolik, a tereprolik, az akrobatikus rolik, vagy a hegyi „lefutók”. Valami hasonló a helyzet most is, a rollerezésnek az akkumulátortechnológia gyors fejlődése nyitott új távlatokat. Az elektromos roller megkíméli a modern embert az izommunkától, illetve minimalizálja az igényét: van aki ennek azért örül, mert nem izzad, más mert gyorsabban mehet, vagy egyáltalán képbe jöhet neki ennek a könnyű kis járműnek a használata, mert a domboldalon lábbal nem lökdöste volna fel magát.

A lényeg, hogy az elektromos rollerek itt vannak, terjednek, megoldást is hoznak és vitákat is szülnek. Ez nem meglepő, egy e-roller gazdaságos, környezetbarát, és a segítségével nem kell a nagyvárosi dugókban rostokolni, de a tömegközlekedés zsúfoltsága is megúszható, mindamellett mint közlekedési eszköz a helye a rendszerben nem tisztázott, ezen a jogalkotók törik a fejüket. A terjedést segíti, hogy a vásárolni vágyók folyamatosan bővülő kínálatból válogathatnak, és a bérlés is egyre könnyebb, Budapesten és több vidéki városban is több megosztó-szolgáltató van jelen. Most a vásárlás oldaláról néztünk körül.

Vásárláskor fontos meghatározni az elvárásokat. Az egyik legfontosabb szempont a hatótáv. Ha elsősorban rövidebb út befutása a cél, akkor megfelelő egy 20 km hatótávú e-roller. Aki többet tervez, az választhat a 30 vagy 45 kilométeres hatótávú gyártmányok között. Persze ezek a gyári számok optimista becslések, nagyobb terhelés esetén a valóságban kevesebbet fog bírni az akku. Körülbelül hasonló a helyzet, mint az elektromos autóknál, a valós hatótáv nagyban függ a felhasználási körülményektől. Így korunk marketing varázsszava, az „akár”, minden hatótáv érték előtt ott szerepel. Mindamellett a roli csodája, hogy hajtható is, tehát a hatótáv igazán a felhasználó állóképességének függvénye, hisz „hagyományosan” is hajthatja, ha lemerült az akku (bár nehezebb az e-rollereket hajtani, mint egy hasonló méretű roller-classic-ot).

2305 E Roli1
Kép forrása: pixabay.com

Az egyszerűbb elektromos rollerek maximális sebessége átlag 20-25 km/óra (sík úton, elektromos üzemben). Azonban érdemes figyelembe venni, hogy a felnőtt modelleket nem egy gyerek súlyára tervezték, így velük komolyabban felgyorsulhatnak. A gyerek e-rollerek csúcssebessége általában kisebb, 15 km/óra (szintén a motoros sík üzemre gondolva, nem alejtőn lezúgva). A sebességhatár minden esetben szándékosan korlátozott, azaz a motor többre is képes lenne, de a szoftver nem engedi. Ez utóbbi tény lehetőséget ad a tuningra, a gépet „megbuherálva” a limitnél jóval gyorsabban is lehet hajtani, egészen a balesetveszélyes szintig. De a száguldásra vágyók számára léteznek olyan típusok is, amelyek gyárilag 40-60-90 km/órával is tudnak repeszteni. Persze a csúcsteljesítmények addig állnak, amíg az akkumulátorban van szufla. Ahogy az akku merülni kezd, a roller teljesítménye is esik.

Az e-rollerek tipikusan nehezebbek hagyományos társaiknál. Az egyes típusok súlyát leginkább az akku kapacitása és a motor mérete növeli meg, valamint a felépítésük is masszívabb, erősebb a váz. Tizennégy-tizenhat „kilóig” egy felnőtt viszonylag könnyen cipeli, pakolgatja, akár a villamosra is felszáll vele. Efölött már kevésbé komfortos az emelgetés, lépcsőzés, pláne táskával. Munkába járásra, hétköznapi használatra inkább egy kisebb fajta javasolt, de ha hobbiról van szó, sokszor a nagyobb és erősebb rollerek válnak be.

A roller használhatóságát, illetve „terepét” nagyban befolyásolja a kerékméret és a felfüggesztés. Egyes modellek kifejezetten terepre készültek, mások az aszfaltot elhagyva nem boldogulnak jól, és persze a kettő között is sok minden található. A lengéscsillapítós e-rollerek drágábbak, de rossz utakon vagy terepen könnyebb velük a közlekedés. A rollerek egy része összecsukható. A kormány lehajtásával a tárolás és a csomagtartóban vagy kézben szállítás is egyszerűbb. Aki a kínálatot nézegeti, találhat masszív kerekű, üléssel felszerelt, tulajdonképpen elektromos robogóba is. Az efféle járgány jogilag segédmotoros kerékpárnak számít, a boltok és a közbeszéd azért sorolja az e-rollerek közé, mert angolul ez is „electric scooter” néven fut.

2305 E Roli3
Kép forrása: unsplash.com

Az elsőkerék-meghajtású rollerek inkább sík területekre valók, a hátsókerék-meghajtásúak a súlypont vándorlás miatt a domboldalak megmászására alkalmasabbak (a fronhajtásúak felfelé kapaszkodva tapadásukat vesztik, elkapar az első kerék, és nehéz dombon felfelé ráterhelni). Az összkerék-hajtású „izomrollerek” drágábbak, de sokat tudnak, használni jó az ilyet. Fontos, hogy milyen gumival adják a rolit. Léteznek olyan típusok, amelyeknek a kereke tömör gumiból van.  Ez elsősorban azoknak ajánlott, akik olyan útszakaszokon közlekednek, ahol nagy a defekt esélye, vagy pont az ellenkezője, nagyon jó az útminőség. Strapabírósága mellett az ilyen kerék másik előnye, hogy nyomás ellenőrzésével nem kell fecsérelni az időt. Viszont a tömör gumi hátrányokkal is jár: sima aszfalton ugyan szépen gurul, de egyenletlen útfelületen vagy macskakövön nagyon ráz, és jobban fogyasztja az akkut is.

Nem mindegy mikor használhatjuk a megvásárolt e-rolinkat. Egyes modellek egyáltalán nem bírják a vizet, mások – ha nem is örülnek neki – megfelelő odafigyeléssel és karbantartással gond nélkül szuperálnak esőben is. Vásárláskor érdemes rákérdezni, mennyire válik ellensége az eső kiválasztott e-rollernek, mert nem nagy öröm, ha meglepetésként éri az embert a zárlat. Vízálló(bb) jármű esetén is nyilván törekedni kell arra, hogy az elektronikát minél kevesebb nedvesség érje. Érdemes az út végén szárazra törölni a fékkart, gázkart és a vezérlő gombokat. Végső soron pedig a vizes – bátrabbaknak a havas – utakon ajánlatos még jobban vigyázni, hiszen a roller könnyebben kicsúszik.

Árak tekintetében százszázötvenezer forint körül már jó minőségű felnőtt elektromos rollereket találhatunk. Aki prémium termékekre, nagyobb sebességre vagy tereprollerre vágyik, annak néhány százezerrel többe fog kerülni a dolog. A felső határ pedig, akárcsak a kocsik esetében, a csillagos ég. Az e-rollerek sokfélék. Fontos, hogy mindenki átgondolja, mire van igénye, és ahhoz mérten keresgél-jen. Végül, de nem utolsósorban célszerű vásárláskor egy, az országban elterjedtebb márkából választani, így könnyebb lesz alkatrészt vagy szervizt találni, ha valami elromlik.

 

(nyitókép: pexels.com)

On-line autó adás-vételi adminisztráció

Többféle, a gépjármű adás-vétellel kapcsolatos feladat intézhető a magyarorszag.hu felületen.

...
2023.04.21. 06:55

On-line autó adás-vételi adminisztráció

Többféle, a gépjármű adás-vétellel kapcsolatos feladat intézhető a magyarorszag.hu felületen.

Jogi ismeretek használt autó adás-vételhez

Fontos tudnivalók használt autó vásárláskor: az ügyészség összeállította az adás-vétel kapcsán fontos jogi ismereteket.

...
2023.03.31. 07:17

Jogi ismeretek használt autó adás-vételhez

Fontos tudnivalók használt autó vásárláskor: az ügyészség összeállította az adás-vétel kapcsán fontos jogi ismereteket.

Így vezess jól télen, hóban!

A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.

...
2023.01.28. 08:50

Így vezess jól télen, hóban!

A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.

Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban

A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.

...
2023.01.27. 09:45

Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban

A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.

Alapvető fontosságú a tiszta szélvédő

A fagypont körüli hőmérséklet, az aszfalton olvadozó hó, a ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.

...
2023.01.26. 08:15

Alapvető fontosságú a tiszta szélvédő

A fagypont körüli hőmérséklet, az aszfalton olvadozó hó, a ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.

Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?

A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.

...
2023.01.18. 07:54

Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?

A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.

Mit tegyünk, ha benzin kerül a dízel autóba?

Egy-egy mellétankolási eset mindig előfordul az autótulajdonosok, vag a benzinkutas figyelmetlensége miatt. Nézzük meg mit okoz az idegen üzemanyag, és hogyan hárítható el a baj.

...
2023.01.17. 07:32

Mit tegyünk, ha benzin kerül a dízel autóba?

Egy-egy mellétankolási eset mindig előfordul az autótulajdonosok, vag a benzinkutas figyelmetlensége miatt. Nézzük meg mit okoz az idegen üzemanyag, és hogyan hárítható el a baj.

Ez a négyévszakos gumik ideje

A tavaszias változó idő a télies reggelekkel, a nappal 10 celsius fokot is megközelítő hőmérséklettel és a sok csapadékkal csak a négyévszakos gumival járókat nem hozza zavarba. Mert a fenthagyott nyári gumi reggel és hideg csapadékban tud keveset, a téligumi pedig a felmelegedő időben teljesít rosszabbul.

...
2023.01.16. 09:15

Ez a négyévszakos gumik ideje

A tavaszias változó idő a télies reggelekkel, a nappal 10 celsius fokot is megközelítő hőmérséklettel és a sok csapadékkal csak a négyévszakos gumival járókat nem hozza zavarba. Mert a fenthagyott nyári gumi reggel és hideg csapadékban tud keveset, a téligumi pedig a felmelegedő időben teljesít rosszabbul.