Budapesten az Attila út egy szakaszán módosítják a forgalmi rendet a jelenlegi városi útkialakítási trendeknek megfelelően.
A sávkiosztás módosításával és sebességkorlátozással kívánja biztonságosabbá tenni a közlekedést a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Fővárosi Önkormányzat a fővárosi Attila úton. A Dunával párhuzamos, a Várhegy mögött haladó út a Vérmező melletti szakaszának a Mikó utcai közlekedési jelzőlámpával szabályozott kereszteződése és a Bugát lépcső közötti része az átalakítás alanya. Az Attila út Alagút utca és Vérmező út-Krisztina körút közötti szakasza az autóközlekedés támogatásának az idejétől 2×2 sávos sávkiosztást kapott, majd ezt a kialakítást szüntették meg fokozatosan, és mostanra teljesen az említett szakaszon.
Ez a fejlesztési irány jellemző a városi infrastruktura átépítésekre, mert bár csökken az adott útszakasz áteresztőképessége, azonban a „gyorsforgalmi út jelleg” megszüntetése nem „csábítja” az autóvezetőket a megengedett legnagyobb sebesség túllépésére. Mivel a Vérmező a környéken kedvelt kikapcsolódási célpontja a lakosságnak, így az Attila úton viszonylag sűrűn alakítottak ki szigetes gyalogosátkelőhelyeket, amelyek miatt sáveltolásokat alkalmaznak: ezek szintén forgalomlassító hatásúak.
A jelenlegi átalakítással lényegében ezt a munkát fejezik be, megszüntetve a Mikó utcai és a Vérmező úti csomópont közötti utolsó többsávos szakaszt. Továbbá 40 km/órás sebességkorlátozást is bevezetnek. Érdemes még tudni az Attila út ezen szakaszáról, hogy az áthaladó forgalom a Lánchíd átépítésének ideje óta csökkent, torlódás a csúcsforgalmi időben, a Széll Kálmán felé haladó oldalon jellemző csak. A technikai és szabályozott forgalomcsillapítás párhuzamos alkalmazása lassítani fogja a közlekedőket.
Természetesen, mint minden megoldásnak ennek is vannak a városi forgalomra nézve hátrányos vetületei. Egyrészt a sebességkorlátozás nem feltétlenül jelenti azt, hogy be is tartják, főképp egy egyenes, jól belátható útszakaszon. Ha az 50 km/óra sebességhatárt nem tartották be az autósok, miért tartanák be a 40 km/óra korlátozást? A szabályok szigorítása bizonyos szinten a szabályszegők számát növelheti, miközben a valós célját nem éri el.
Az út-, illetve sáv vezetés hatékonyabban csökkenti a haladási sebességet, mert fizikailag „kényszeríti” erre a sofőröket. Ez a módszer azért is hatásos, mert az átlagautósok vezetői tudása, manőverezőkészsége viszonylag alacsony szintű, ez a jelenség, valamint a nagyobb méretű, a közvetlen környezetre holtteresebb kilátású személyautók elterjedése bizonytalanabbá teszi a sofőrök egy részét, akik így ösztönösen lassítanak bármely manőver megkezdése előtt.
A bonyolulttá váló sáv-vezetések, járdaszigetek hátránya, hogy rossz látási viszonyok között, illetve esőben, havas időben, nehezen észlelhető-, vagy takart burkolati jelek esetén az út vonalvezetését nem természetes módon követő sávon való szabályos haladás nehézzé válik. Főképp a helyismerettel nem rendelkező sofőrök számára, ami közlekedési baleseti veszélyforrássá válik – miközben az átalakítás célja éppen a balesetveszély csökkentése.
A forgalmi sávok csökkentése, valamint az épített környezettel (járdaszigetek, magas útszegélyek) való „mederbe” terelése (mint például a budapesti III. kerületben a Nagyszombat utca Szőlő utca és Bécsi út közötti szakasza, valamint a Bécsi út Nagyszombat utca és Tímár utca közötti szakasza) is jár hátrányokkal, mivel nagyban csökkentik a járművezetők cselekvési szabadságát. Egyre jellemzőbb, hogy igen hosszú útszakaszokon nincs fizikailag lehetőség egy lassú jármű szabályos megelőzésére, esetleges műszaki hibás jármű sem tud félrehúzódni, így nem kikerülhető, valamint a megkülönböztetett jelzést használó járművek elengedése nehezen megoldhatóvá, vagy lehetetlenné válik (hiszen fizikailag nem tudja a körbeépített sávot elhagyni az autó, ami torlódás esetén gondot okoz a fenti példa esetén). Ezek a jelenségek is hátrányosak a közlekedésbiztonságra.
Mindebből látható, hogy a közlekedésszervezés mind szabályalkotási, mind infrastrukturális szinten rendkívül bonyolult feladat, amelyben a felmerülő előnyöket-hátrányokat alaposan mérlegelni kell a döntés előtt. Visszatérve az Attila úti példára, itt a már korábban megkezdett, és forgalomtechnikailag bevált megoldások adott útszakaszra való alkalmazása ésszerű döntés. A megoldás hátrányai nem súlyosak, egyrészt az útszakasz csökkenő forgalma (persze kérdés, hogy a Lánchíd forgalomnak való átadása után milyen terheltsége lesz az útszakasznak), másrészt a Vérmező említett kedveltége okán, amely utóbbi miatt magas a gyalogosjelenlét a környéken.
Az átépítés november 3-ra, csütörtökre virradó éjszaka indult a burkolati jelek festésével és tervezetten (az időjárástól függően) november 5-éig, szombatig tart a Budapest Közút Zrt. kivitelezésében. Mivel a burkolatjel-festés várhatóan éjszaka történik, ezért a forgalmat jelentősen nem zavarja a kivitelezés. A felújítással a parkolás módja is változik: új parkolókat jelölnek ki a Vérmező mellett, a Várhegy felőli oldalon pedig az eddig a járdafelületet is igénybevevő parkolási rendet módosítva a szegéllyel párhuzamos új parkolási rendet alakítanak ki. Így felszabadul a járda.
A BKK közleménye szerint az átalakítás során a „Vision Zero” alapvetését tartották szem előtt, amely szerint a legnagyobb odafigyelés esetén is hibázhatnak az emberek, de a pillanatnyi figyelmetlenségnek semmiképpen nem szabadna súlyos sérülésekhez és halálhoz vezetnie (emiatt a sebességkorlátozás). A társaság is úgy véli, hogy a balesetek megelőzése érdekében olyan utakra és környezetre van szükség, ahol már az infrastruktúra kialakítása is ösztönzi, bizonyos esetekben kikényszeríti a szabályok betartását, hibák esetén pedig segít elkerülni a komolyabb következményeket.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.