A NIT Hungary szakmai érdekvédelmi szervezet tájékoztatása szerint minden, a budai Vár területére beadott, buszokra vonatkozó várakozási engedélykérelmet visszautasított az önkormányzat.
A NIT Hungary érdekvédelmi szervezet információi szerint a fővárosi parkolási rendelet 2022. évi módosításával összefüggésben Budapest I. kerületi önkormányzata tavaly év végén új szabályozást vezetett be a 17 főt meghaladó befogadóképességű különjárati autóbuszok közlekedése tekintetében a budai Várban. 2022. december 1-jétől a fővárosi parkolási rendeletben definiált „Budai Vár várakozási övezet” területén autóbusz csak érvényes várakozási hozzájárulás birtokában, és előzetes regisztráció mellett várakozhat. A hozzájárulások kiadására a kerületi szintű parkolási szabályozás 2022 év végi módosítása értelmében az I. kerületi önkormányzat Városfejlesztési, Innovációs és Környezetvédelmi Bizottsága illetékes.
A kerület szakbizottsága 2023. január 26-án megtartotta az első olyan érdemi ülését, ahol az addig beérkező autóbuszos várakozási hozzájárulás iránti kérelmek elbírálása is napirendre került. A bizottság valamennyi beérkezett kérelem esetében elutasító döntést hozott, tehát egyetlen kérelmező személyszállító szolgáltató részére sem adott ki várakozási hozzájárulást. A bizottsági előterjesztés tartalma szerint az elbírálás egyik szempontja az emissziós besorolás mellett a kérelmezett járművek vélelmezett magassága volt, figyelemmel arra, hogy a várakozási övezet közúti szakaszát képező Hunyadi János út – Palota úti közútszakaszon 3,65 méteres magasságkorlátozás van érvényben. (Ez az érték 2022 nyarán, a Palota úti közműfelújítások idején 3,5 méter volt.)
A NIT Hungary ezért 2023 január 13-án levélben fordult a Budapest Közút műszaki vezérigazgató-helyetteséhez, kezdeményezve a Budapest, I. Palota úti Fehérvári kapu magasságának a hatályos útügyi műszaki előírások szerinti felülvizsgálatát, a jelenlegi közúti űrszelvény-magasság értékeinek megállapítását és szükség esetén a magasságkorlátozás értékének a mérési eredmények megfelelő módosítását. A Budapest Közút Zrt. válaszlevele szerint a Fehérvári kapu méreteit a társaság korábban felmérte, a magassági adatok rendelkezésre állnak. A Budapest Közút aggályosnak tartja a sávonkénti magasságkorlátozás bevezetését, és mivel biztonsági okokból a magasságkorlátozó tábla szerinti maximális magasságú járműnek az útpálya bármelyik részén, a kapu teljes keresztmetszetében biztonsággal át kell férnie, ezért a magasságkorlátozás módosítását nem tervezik. A válaszlevél arra is kitér, hogy a magasabb járművek jelenleg is csak az útpálya középére húzódva, a záróvonalat szabálytalanul átlépve tudnak áthaladni a kapu alatt, és ezzel veszélyeztetik a kapu és a saját járművük épségét.
Az érdekvédelmi szervezet az érintett autóbuszos személyszállító vállalkozások figyelmét arra hívja fel, hogy a Fehérvári kapu műszaki adottságai alapján a 3,65 méteres magasságkorlátozás a Hunyadi János út – Palota úti közúti szakaszon érvényben van (függetlenül attól, hogy milyen típusú jármű halad át alatta), és ez a tény várhatóan a jövőben is meghatározza majd azt, hogy a kerület szakbizottsága mely járművekre ad ki várakozási hozzájárulást, és melyekre nem. A magyar honosságú járművek hozzávetőleges magasságára vonatkozó – a bizottság által mérlegelt, és döntéseit részben megalapozó – jármű-műszaki adatok forrása nem ismert. Ezen adatok a NIT Hungary álláspontja szerint nem a kérelmezett járművek valós, áthaladáskori utazómagasságát tükrözik, ugyanakkor tényként kezelhető, hogy a bizottság a KRESZ előírásaitól függetlenül, részben ezen adatokra is támaszkodva hozta meg elutasító döntéseit.
A NiT Hungary párbeszédet kezdeményezett az illetékes szervekkel a probléma megoldására. A Budai vár területén érvényben lévő, az autóbuszok várakozásának (parkolásának) rendjével összefüggő szabályozással kapcsolatban a NIT felhívja a figyelmet arra, hogy a fővárosi és kerületi szintű parkolási rendeletek a Budai vár várakozási övezetben az autóbuszok várakozását (parkolását) szabályozzák. Az autóbuszokra – akárcsak más járművekre – a közút jogszerű használata tekintetében a KRESZ szabályai az irányadók.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.