A váratlanul visszatérő hideg-csapadékos idő, amely meg-megszakítja az amúgy nyáriasra forduló időjárást csak a négyévszakos gumival járókat nem hozza zavarba.
Magyarország nem a négyévszakos gumik hazája. A nagy gumimárkák egy-egy próbálkozáson túl nem is folytatnak reklámkampányokat a négyévszakos gumik eladására, holott akár a környező országokban, akár Nyugat-Európában folyamatosan hirdetik az évszakfüggetlen típusokat. Nem is szólva a tengerentúlról.
De végülis mire jók ezek az abroncsok? Mit mondanak maguk a gyártók? Olyan használati környezetbe ajánlják, ahol télen is jellemző a letisztított út, illetve nem jellemzőek a kitartó havazások, a tartósan lejegesedő utak. Például a mediterrán országon nem magashegyi területei. Vagy akár a mérsékelt égöv országai, de ott is jellemzően a városi környezetben.
Tehát alapvetően ezen kritériumok szerint fejlesztik őket, amelynek a végeredménye, ha jó a végtermék, egy olyan abroncs, amely jobb télen mint egy nyárigumi, és nyáron, mint egy téligumi. Ugye erre mondják az autósok, hogy ez fordítva is igaz: tehát a négyévszakos nyáron rosszabb, mint egy nyári-, télen mint egy téligumi. (Itt a jobb-rosszabb minősítések esetén az azonos gyártótól származó gumikra gondoljunk).
De ez utóbbi állítás nem feltétlenül igaz a csúcstermékekre, amelyek egyes jellemzőikben már megközelítik, vagy jobbak az adott évszakos abroncsok egyes képességeinél. Ebből már sejthető, hogy nem lehet a négyévszakosok kérdését lesöpörni az asztalról egy általánosítással, hanem el kell azon gondolkozni, hogy mely típusaik milyen autókra, milyen használati környezetben alkalmazhatók az autós megelégedésére.
A gyártók gazdaságossági oldalról a viszonylag alacsony éves futásteljesítmény esetén javasolják a négyévszakosok alkalmazását, amelyekkel olcsóbbá tehető az autótartás. Évi 15 000-20 000 km alatti futás esetén gazdaságosabbnak mondják a négyévszakos gumi alkalmazását a két garnitura (téli és nyári) használata helyett (megint hasonló árszinten mozgó gumikra kell gondolni, mert például egy feltörekvő kínai márkától olcsóbb a két garnitura, sőt marad is még pénz egy prémium gyártó egy négyévszakos garniturájának az árához képest).
A gyártóktól több mérvadó információ nem feltétlenül hozzáférhető a felsoroltakon és a gumicimke üzenetein kívül. De, ha megnézzük például a négyévszakosok méretkínálatát, azért feltűnhet, hogy nagyobb méretekben nem kaphatóak. Az átlagos maximum a 225-ös szélesség, és a 17 colos belső karimaátmérő. Mindez azt is jelzi, hogy a négyévszakosokat elsősorban a kis- és kompaktautókon való alkalmazásra szánják, maximum a középkategória fér még bele.
Ezeken túl a gumiteszteket bújhatjuk, amelyet a sajtó (elsősorban német), vagy az autóklubok készítenek. Ezek eredményei is adhatnak támpontot, de figyelni kell a tesztelt méretre, és a teszthez használt autótípusra. Mert bizony, hogy milyen autón alkalmazzák az adott gumiabroncsot, az is nagyon számít! Főképp a négyévszakosok esetén.
Innentől már a személyes tapasztalatok következnek, amit mint több gumiteszten résztvevő, nagyon sok (ezer fölötti) tesztautót próbáló, és a négyévszakos abroncsok különféle típusait saját autókon is alkalmazó autós újságíróként átadhatok. Röviden összegezve a tapasztalatokat, amit a mérettáblázatok sugallnak, az úgy is van. Négyévszakos abroncs biztonsággal elsősorban a kis- és alsó középkategóriás autókon használható. Azok közül is kizárhatóak a hátsókerékhajtású, és nagyteljesítményű (GTI kategóriás) modellek.
A középkategóriába felnyúlni négyévszakossal már kompromisszumot igényel, véleményem szerint, ha a kinézett négyévszakos felső méreteiből való az adott autóra, akkor jobb lemondani a beszerzésről. Középkategóriánál a nagyteljesítményű-, és/vagy hátsókerékhajtású modellekre évszakspecifikus abroncsot érdemes venni. Persze, ha az indok a kevés használat, akkor megfontolható, de ha hobbi célú az autó, akkor ugyanúgy elálldogál egy nyári- vagy téligumin is (ami olcsóbb).
A kategória meghatározást is tovább lehet pontosítani. Minden típusnak más a futóműgeometriája, a súlyeloszlása, ezek alapján is változik az úton a viselkedése, és értelemszerűen a nedves úti, vagy havas úti jellemzői is. Vannak típusok amelyek nagyon jól kezelhetők, nehezen vesztik el a tapadásukat, ezek azok amelyek jól tolerálják a négyévszakos abroncsokat is. És vannak modellek, amelyeknek problémásabb a hajtásátadás (könnyen elkapar a hajtott kerék), könnyebben megcsúsznak, sodródásra hajlamosabbak, azoknak a tudását jobb megtámogatni egy évszakspecifikus gumival.
Fontos, hogy négyévszakos abroncs választása esetén az adott modellre ne a legszélesebb felrakható méretben kerüljön fel az abroncs, hasonlóképpen, mint a téligumi választás esetén. A nedves és csúszós-úti tapadást támogathatjuk a nagyobb talajnyomás elérésével. Aki spórolás miatt választana négyévszakos abroncsot, annak rossz hír, hogy jó tapasztalatokat felső- vagy prémiumkategóriás abroncsokkal szereztem a négyévszakos kérdésben, de azok között is volt, amelyet télen végül nem használtam az első tapasztalatok megszerzése után. Ezekből egy garnitura, mint fentebb említettem, drágább lehet, mint két, akár középkategóriás évszakspecifikus abroncsgarnituráé.
Jól megfontolt választással használati-, vagy közlekedésbiztonsági hátrány nélkül, az autó képességvesztése nélkül is lehet autózni négyévszakos abroncsokkal – a megfelelő használati viszonyok között a megfelelő autóval. De ez a kijelentés általában a gumiabroncs vásárlásra-használatra is igaz, mert a használati minőség kérdése nagyon viszonylagos.
Több dolog magabiztosan kijelenthető: az új abroncs jobb a régi abroncsnál. De a megfelelő guminyomással alkalmazott jó mintamélységű, de használt abroncs lehet biztonságosabb egy túl puha-, vagy túl keményre fújt vadonatúj prémium abroncsnál. Előfordulhat, hogy egy vadonatúj nyári gumi téli viszonyok között jobb egy felkeményedett és elkopott öreg téliguminál. És még folytathatnánk az ilyen viszonyítási példákat. Így a gumiabroncsok állapotának rendszeres ellenőrzése, a jó abroncsnyomás megtartása ugyanolyan fontos, mint hogy milyen gyártmányú és rendeltetésű gumikat szereltetünk az autóinkra.
És még pár sorra visszatérve a négyévszakos abroncsokra: amikor biztos előnyt élveznek, az pont az ilyen, a napokban megtapasztalt szélsőségesen változékony idő. Amikor magasabb helyeken előfordulhat hó is, éjszaka leesik a hőmérséklet 7 fok alá, két napig folyamatosan esik, majd harmadnapra visszatér a húsz fok. Az ilyen köztes időjárásban a jó minőségű négyévszakos tud biztonsági pluszt nyújtani a már felszerelt nyári- vagy a még fenthagyott téli abroncsokhoz képest. Persze az is igaz, hogy ezen ritka alkalmakból kevés van egy évben.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.