A leállósáv időszakos megnyitásával német példa nyomán csökkentenék a legterheltebb időszakokban az M7 autópályán a súlyos torlódások kialakulásának a lehetőségét. Egyenlőre csak javaslatként merült fel a gondolat.
A nyári időszakban jó két éve már nem csupán hétvégi probléma az M7 autópályán rendszeresen kialakuló balesetveszélyes torlódások jelensége. A dugóveszély különösen a Budapestről a Balaton felé vezető oldalon áll fenn, elsősorban a főváros és Balatonvilágos közötti szakaszon, illetve a hétvégi visszatérő időszakban a főváros felé vezető oldalon Balatonvilágos (ahol a Balaton északi partról érkező forgalom betorkollik az autópályába) és Székesfehérvár közötti szakaszon (Székesfehérvártól a háromsávos pályaszakaszon terhelt időszakban is kevésbé jellemző a torlódás.
Ennek ellenére nincs napirenden az M7-es autópálya Balaton felé vezető oldalának a háromsávosra bővítése az M0-s és Székesfehérvár között, mert az éves átlagfogalom nem indokolja ezt. Pedig 2016-ban még a tervek között szerepelt. A Magyar Közút-tól származó információ alapján az M7 Balaton felé vezető oldalának az M0 torkolat és Székesfehérvár közötti szakasz átlagos forgalma tavaly mintegy 54 ezer, a Székesfehérvár-Siófok közötti szakaszé pedig 31 ezer jármű volt.
Az M1–M7 autópálya közös szakaszán Budaörsnél naponta átlagosan 110 ezer jármű halad át – közölte a Magyar Közút Zrt. kommunikációs osztálya – amely óránként közel 4600 járművet jelent, de itt a pálya 2×3 sáv+leállósáv leosztású, tehát nagyobb áteresztő kapacitású, mint az M7, ahol azonban közel háromszor annyian haladnak június közepétől augusztus végéig. Összehasonlításként érdekes lehet, hogy a magyarországi átlagos országút forgalma napi körülbelül 4500 jármű.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakértője az InfoRádiónak beszélt először a héten arról, hogy az erősen forgalomterhelt időszakokban időlegesen megnyissák a leállósávokat is a forgalom számára. Erre Ausztria és Németország szolgál példával. Mosóczi László, a közlekedési tárca államtitkára szerint egy informatikai fejlesztésre lenne ehhez szükség.
A német és osztrák gyakorlat szerint a megoldás kizárólag fokozott forgalmi terhelés idején, alkalmanként néhány órás időtartamokban alkalmazható kizárólag a megfelelő kiépítettségük, műszaki állapotuk alapján alkalmas szakaszokon. És csak akkor, ha a megfelelő forgalomfigyelési és szabályzási eszközök a rendelkezésre állnak.
Ugyanis egy ilyen dinamikusan alkalmazkodó forgalomszabályzási eljáráshoz elengedhetetlen feltétel az érintett pályaszakaszt teljes hosszában a forgalomfigyelő kamerarendszer megléte, amellyel többek között a leállósáv megnyitás előtt ellenőrizhető, hogy ott, a megnyitni kívánt szakaszon nem áll például műszaki hibás- vagy sérült autó. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató bár ez ügyben hivatalos megkeresést még nem kapott, de jelezte, hogy a rendelkezésre álló eszközökkel képesek ellenőrizni a leállósáv forgalmát is az útdíjfizetés szempontjából.
Az ezek alapján komoly forgalomszervezési kérdéseket felvető lehetőség hátulütőit sem szabad félresöpörni. Elsősorban, hogy a leállósáv forgalom számára történő megnyitásával a hibás- vagy sérült járművek jelenléte a pályán sokkal nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek, amely miatt a megnyitott szakaszokon az adott időtartamban sebességkorlátozást kell bevezetni.
További probléma, hogy a lehajtóknál megszűnnek a lassító szakaszok, a felhajtóknál a gyorsító sávok. Az előbbi szintén sebességkorlátozást tesz indokolttá, az utóbbi miatt pedig a felhajtó autóknak álló helyzetből kéne besorolniuk, ami a felhajtást nehezítené, és a forgalmi rend időszakos megváltoztatását is megkívánná.
A megkülönböztetett jelzést használó járművek (mentők, tűzoltók, rendőrök) számára is nehezebb lenne az esethez jutás, ami szintén nem támogatja az ötletet. Vélhetően a dugók enyhítésére vissza kell térni az eredeti elképzeléshez, az M7 autópálya bővítéséhez, mert csak az nyújthat közlekedésbiztonsági szempontból előnyös előrelépést a balatoni dugók ügyében.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.