2019.07.20, 15:03
Lesz dugómérséklés az M7-esen?

A leállósáv időszakos megnyitásával német példa nyomán csökkentenék a legterheltebb időszakokban az M7 autópályán a súlyos torlódások kialakulásának a lehetőségét. Egyenlőre csak javaslatként merült fel a gondolat.

A nyári időszakban jó két éve már nem csupán hétvégi probléma az M7 autópályán rendszeresen kialakuló balesetveszélyes torlódások jelensége. A dugóveszély különösen a Budapestről a Balaton felé vezető oldalon áll fenn, elsősorban a főváros és Balatonvilágos közötti szakaszon, illetve a hétvégi visszatérő időszakban a főváros felé vezető oldalon Balatonvilágos (ahol a Balaton északi partról érkező forgalom betorkollik az autópályába) és Székesfehérvár közötti szakaszon (Székesfehérvártól a háromsávos pályaszakaszon terhelt időszakban is kevésbé jellemző a torlódás.

Ennek ellenére nincs napirenden az M7-es autópálya Balaton felé vezető oldalának a háromsávosra bővítése az M0-s és Székesfehérvár között, mert az éves átlagfogalom nem indokolja ezt. Pedig 2016-ban még a tervek között szerepelt. A Magyar Közút-tól származó információ alapján az M7 Balaton felé vezető oldalának az M0 torkolat és Székesfehérvár közötti szakasz átlagos forgalma tavaly mintegy 54 ezer, a Székesfehérvár-Siófok közötti szakaszé pedig 31 ezer jármű volt.

Az M1–M7 autópálya közös szakaszán Budaörsnél naponta átlagosan 110 ezer jármű halad át – közölte a Magyar Közút Zrt. kommunikációs osztálya – amely óránként közel 4600 járművet jelent, de itt a pálya 2×3 sáv+leállósáv leosztású, tehát nagyobb áteresztő kapacitású, mint az M7, ahol azonban közel háromszor annyian haladnak június közepétől augusztus végéig. Összehasonlításként érdekes lehet, hogy a magyarországi átlagos országút forgalma napi körülbelül 4500 jármű.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakértője az InfoRádiónak beszélt először a héten arról, hogy az erősen forgalomterhelt időszakokban időlegesen megnyissák a leállósávokat is a forgalom számára. Erre Ausztria és Németország szolgál példával. Mosóczi László, a közlekedési tárca államtitkára szerint egy informatikai fejlesztésre lenne ehhez szükség.

A német és osztrák gyakorlat szerint a megoldás kizárólag fokozott forgalmi terhelés idején, alkalmanként néhány órás időtartamokban alkalmazható kizárólag a megfelelő kiépítettségük, műszaki állapotuk alapján alkalmas szakaszokon. És csak akkor, ha a megfelelő forgalomfigyelési és szabályzási eszközök a rendelkezésre állnak.

Ugyanis egy ilyen dinamikusan alkalmazkodó forgalomszabályzási eljáráshoz elengedhetetlen feltétel az érintett pályaszakaszt teljes hosszában a forgalomfigyelő kamerarendszer megléte, amellyel többek között a leállósáv megnyitás előtt  ellenőrizhető, hogy ott, a megnyitni kívánt szakaszon nem áll például műszaki hibás- vagy sérült autó. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató bár ez ügyben hivatalos megkeresést még nem kapott, de jelezte, hogy a rendelkezésre álló eszközökkel képesek ellenőrizni a leállósáv forgalmát is az útdíjfizetés szempontjából.

Az ezek alapján komoly forgalomszervezési kérdéseket felvető lehetőség hátulütőit sem szabad félresöpörni. Elsősorban, hogy a leállósáv forgalom számára történő megnyitásával a hibás- vagy sérült járművek jelenléte a pályán sokkal nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek, amely miatt a megnyitott szakaszokon az adott időtartamban sebességkorlátozást kell bevezetni.

További probléma, hogy a lehajtóknál megszűnnek a lassító szakaszok, a felhajtóknál a gyorsító sávok. Az előbbi szintén sebességkorlátozást tesz indokolttá, az utóbbi miatt pedig a felhajtó autóknak álló helyzetből kéne besorolniuk, ami a felhajtást nehezítené, és a forgalmi rend időszakos megváltoztatását is megkívánná.

A megkülönböztetett jelzést használó járművek (mentők, tűzoltók, rendőrök) számára is nehezebb lenne az esethez jutás, ami szintén nem támogatja az ötletet. Vélhetően a dugók enyhítésére vissza kell térni az eredeti elképzeléshez, az M7 autópálya bővítéséhez, mert csak az nyújthat közlekedésbiztonsági szempontból előnyös előrelépést a balatoni dugók ügyében.

Villanyozd fel magad!

Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.

...
2023.05.04. 08:24

Villanyozd fel magad!

Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.

Bővül a kerékpárosvilág

Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.

...
2023.05.03. 18:25

Bővül a kerékpárosvilág

Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.

Felfüggesztett rolizásért

Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.

...
2023.05.02. 15:48

Felfüggesztett rolizásért

Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.

Csak május elsején lesz sétarakpart

A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.

...
2023.04.28. 19:43

Csak május elsején lesz sétarakpart

A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.

Elképesztő halálos baleset

Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.

...
2023.04.28. 11:58

Elképesztő halálos baleset

Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.

Új buszok érkeznek Budapestre

Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.

...
2023.04.28. 07:35

Új buszok érkeznek Budapestre

Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.

Tovább kopnak

Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.

...
2023.04.27. 20:05

Tovább kopnak

Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.

Bringával vonaton, buszon

A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.

...
2023.04.27. 16:04

Bringával vonaton, buszon

A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.