Reprezentatív felmérésen alapul az a kutatás, mely a lakosság véleményét kérdezte meg egyes közlekedésbiztonsági kérdésekről.
A Századvég Politikai Iskola Alapítvány (továbbiakban: Századvég) néhány héttel ezelőtt egy szakpolitikai tanulmányt készített „Rendvédelem és Közbiztonság” címmel. A kutatás egyéb témakörök mellett közúti közlekedésbiztonsággal kapcsolatos kérdésekre is kitért. A tanulmány készítése keretében a Századvég közvélemény-kutatást végzett a felnőtt magyar lakosság körében 2018. október 17. és 26. között, mely során 800 fő, véletlenszerűen kiválasztott felnőttkorú személyt kérdeztek meg az úgynevezett CATI-módszerrel. A megkérdezettek 800 fős mintájának összetétele a legfontosabb szociodemográfiai tényezők szerint (nem, kor, iskolai végzettség, településtípus) megfelel a felnőtt magyar lakosság arányainak.
A novemberben megjelent elemzés a 3.5. fejezetében foglalkozik a megkérdezettek álláspontjáról a közúti közlekedésbiztonsággal kapcsolatban (a fejezet címe: „A közutak közlekedésbiztonságával kapcsolatos lakossági attitűd, és a lakosság véleménye a közlekedésbiztonsági helyzetről).
A kutatás során a megkérdezetteknek összesen nyolc különböző kérdést tettek fel. A cikkben található adatok és főbb megállapítások a Századvég említett szakpolitikai tanulmányából lettek kiemelve.
Az első kérdés: „Kérem, értékelje általánosságban az ország közlekedésbiztonságát 1-től 5-ig úgy, ahogy az iskolában szokás!
Az első kérdésnél a megkérdezettek 52,6%-a (azaz minden második személy) közepesnek ítélte meg hazánk közúti közlekedésbiztonsági helyzetét. Jónak értékelte az érintettek 17,6%-a, míg elégségesnek a 20,6%-a. Meg kell jegyezni, hogy az elégtelenre vagy elégségesre értékelők többen voltak, mint azok, akik a „jó”, illetve a „kiváló” opciókat választották. A nők és a férfiak értékei között jelentős eltérések nem voltak. Az átlagosnál kedvezőbbnek tartják hazánk közlekedésbiztonságát a 18-29 év közöttiek és a 60 év felettiek, míg a végzettség szerinti vizsgálatnál a kedvezőtlen minősítések alapvetően a magasabb végzettséggel rendelkezőket jellemezték.
A kérdések ütköztetése során – logikus módon – azt lehetett tapasztalni, hogy minél alacsonyabb értéket adott a válaszadó a közlekedésbiztonságra, annál inkább szükségesnek tartotta a fokozottabb ellenőrzést a közutakon. Minél többször tapasztalt egy adott személy gyorshajtást, annál pesszimistábban gondolkodott a közlekedésbiztonságról. Hasonló összefüggést lehetett annak kapcsán is megfigyelni, ha a megkérdezett tapasztalta már a leszorítást az autópályán.
Második kérdés: „Ön szerint szükség lenne a közutak forgalmának fokozottabb felügyeletére (pl. több közúti ellenőrzés, sebességmérés) a közlekedésbiztonság javítása érdekében?”
Fontos megállapítás, hogy szinte minden válaszadó valamilyen szinten szükségesnek tartotta a közúti ellenőrzések jelenleginél fokozottabb végrehajtását. A nők, valamint korcsoport szerint a 60 évnél idősebbek nagyobb arányban adtak ilyen választ, míg a 18-29 év közöttiek, illetve – munkaerő-piaci státusz alapján – a munkanélküliek és segélyből élők esetében lehetett alacsonyabb értékeket mérni. Érdekesség, hogy az iskolázottság szerint a nyolc osztály végzettséggel rendelkezők tartották a leginkább szükségesnek a fokozottabb ellenőrzést, míg a vagyoni helyzet alapján a legkevésbé tehetősek nagyobb arányban ellenezték a forgalom fokozottabb felügyeletét.
A 2-es kérdésnek más kérdésekkel való összevetése azt mutatta, hogy minél többször szembesült a megkérdezett gyorshajtással, annál inkább szükségét érezte a fokozott ellenőrzésnek. Akik azt tapasztalták, hogy a járművezetők direkt lassítanak a sebességmérő kamerák előtt, azok inkább támogatták a fokozottabb ellenőrzést. Hasonló trend volt tapasztalható azoknál, akik nagyon veszélyesnek tartották a mobiltelefon használata közbeni vezetést.
Harmadik kérdés: „Ön szerint mennyire gyakori a megengedettnél nagyobb sebességgel való haladás (gyorshajtás) a magyar utakon?
A válaszadók véleménye szerint a gyorshajtás rendkívül elterjedt jelenség (szabályszegés) a hazai utakon. A megkérdezettek 60,7%-a adott „nagyon gyakori”, míg 34,4%-a „inkább gyakori” választ, és csak 5% alatti volt azok aránya, akik kevésbé tartják a gyorshajtást elterjedt jelenségnek.
A nők nagyobb arányban tapasztalták gyakorinak a sebességtúllépéseket, mint a férfiak. A kérdések ütköztetésénél azt lehetett tapasztalni, hogy minél többször utazott valaki személygépkocsival, annál súlyosabb problémának nevezte a gyorshajtást.
Negyedik kérdés: „Szokott Ön gépjárművel közlekedni?”
A felmérés során a Századvég munkatársai nagyon kevés olyan válaszadóval találkoztak, akik ne közlekednének személygépkocsival. Az érintettek 57%-a rendszeresen, 32,1%-a pedig ritkábban használnak személygépkocsit a közlekedésük során, míg „nem” választ 10,9% adott.
A korcsoport szerinti bontásból kiderül, hogy legkevésbé a 18-29 év közöttiek (fiatal felnőttek), valamint a 60 év felettiek utaznak személygépkocsival. Érdekes képet mutat a területi bontás: a kelet-magyarországi megkérdezettek mintegy 20%-a nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem közlekednek személygépkocsival – ami az országos átlag kétszerese!
Évadzáró Győrött
A Győri Audi ETO KC csapata a hétfői nagyközönségnek szánt évadzáró után megtartotta a zártkörű szakmai ünnepséget is.
Évadzáró Győrött
A Győri Audi ETO KC csapata a hétfői nagyközönségnek szánt évadzáró után megtartotta a zártkörű szakmai ünnepséget is.
Ügyesen szerepeltek, gratulálunk a nyerteseknek!
Az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság által szervezett „Középiskolás Közlekedésbiztonsági Kupa” országos döntője véget ért, kihírdették a nyerteseket.
Ügyesen szerepeltek, gratulálunk a nyerteseknek!
Az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság által szervezett „Középiskolás Közlekedésbiztonsági Kupa” országos döntője véget ért, kihírdették a nyerteseket.
Közlekedésbiztonsági kupa középiskolásoknak
Bringával, motorkerékpárral és autóval is meg lehet nyerni a közlekedésbiztonsági kupát.
Közlekedésbiztonsági kupa középiskolásoknak
Bringával, motorkerékpárral és autóval is meg lehet nyerni a közlekedésbiztonsági kupát.
Kiderült ki a legjobb bringás!
XVIII. alkalommal rendezte meg az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) a Kerékpáros Iskola Kupa versenyt.
Kiderült ki a legjobb bringás!
XVIII. alkalommal rendezte meg az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) a Kerékpáros Iskola Kupa versenyt.
Teherautók és buszok ellenőrzése
Háromnapos közúti akcióban ellenőrzik a teherautókat és buszokat Magyarország területén.
Teherautók és buszok ellenőrzése
Háromnapos közúti akcióban ellenőrzik a teherautókat és buszokat Magyarország területén.
Truck & Bus ellenőrzési akció eredményei
Az őszi Roadpol „Truck & Bus” közúti, összeurópai ellenőrzés-sorozatban 19 tagállam rendőrhatóságai vettek részt.
Truck & Bus ellenőrzési akció eredményei
Az őszi Roadpol „Truck & Bus” közúti, összeurópai ellenőrzés-sorozatban 19 tagállam rendőrhatóságai vettek részt.
Polgárőrök versenyeztek a Groupama pályán
A Hungaroring közepén elhelyezkedő Groupama vezetéstechnikai pályán szokatlan verseny folyt a múlt hétvégén.
Polgárőrök versenyeztek a Groupama pályán
A Hungaroring közepén elhelyezkedő Groupama vezetéstechnikai pályán szokatlan verseny folyt a múlt hétvégén.
Kiderült ki a legjobb kamionsofőr!
Szeptember utolsó hétvégéjén az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság is képviseltette magát az "5 tengelyen - biztos kézzel" közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai kamionos verseny döntőjén.
Kiderült ki a legjobb kamionsofőr!
Szeptember utolsó hétvégéjén az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság is képviseltette magát az "5 tengelyen - biztos kézzel" közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai kamionos verseny döntőjén.