Az európai országok többségében feloldották a hétvégi kamionstopot és módosítottak a pihenőidő előírásokon is. Vannak egyedi szabályozások is és torlódásokra minden határnál számítani kell. Bár a rendelkezések napról napra változhatnak, összegyűjtöttük a javát. (Frissítéssel!)
A hétvégi kamionstopot Magyarország mellett feloldotta Ausztria, Csehország, Franciaország, Olaszország (7,5 tonna felett). Németországban részleges a kamionstop feloldása, legutóbbi információink szerint a kamionstop feloldása tartományi hatáskörű, így eddig a következő tartományok döntöttek, azon gépjárművek számára, amelyek higiéniai eszközöket és tartós élelmiszereket szállítanak: Bajorország, Észak-Rajna-Vesztfália, Szászország és Alsó Szászország. Spanyolországban is részleges a kamionstop feloldása, csak bizonyos útvonalakon, időszakokban és áruféleségekre vonatkozik.
Ausztriában a vezetési és pihenőidőkre könnyítéseket vezettek be: a napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát, a heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát, a teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 100 órát, 5 óra 30 perc vezetési periódus után a járművezető legalább 45 perc folyamatos szünetet köteles tartani, napi kötelező pihenőidő 9 óra, a heti pihenőidőnek az előző, heti pihenőidő végétől számított 6-24 órás időszak végéig meg kell kezdődnie.
A cseh közlekedési tárca ideiglenes és teljes toleranciát hirdetett a járművezetők vezetési és pihenőidejének betartására vonatkozóan, minden áruféleségre. A mentesítés 2020. március 16-án 00.00 órától hatályos, 30 napra. A cseh-lengyel és a cseh-német határokon kötelező testhőmérséklet mérést vezetett be a cseh hatóság – többnyire mindenkit meg is mérnek -, így a határátlépés ideje megnőtt, torlódásra kell számítani. Csehországból figyelmeztetés is érkezett, amely szerint a cseh-szlovák határon kritikus helyzet alakult ki, mivel a gépjárművezetők a jobboldali sávban veszik ki a 45 perces pihenőidejüket, ezzel akadályozva a határátkelő forgalmát. A cseh rendőrség kiemelten felkéri a magyar gépjárművezetőket, hogy kihasználva a pihenőidők és vezetési időkre vonatkozó szabályok lazítását a 45 perces és egyéb pihenőidőt inkább késleltessék, és máshol töltsék el, így hozzájárulva a határforgalom akadálymentesítéséhez.
Olaszország a belépéskor a nemzetközi áruszállítást végző sofőröktől a szokásos iratokon felül egy felelősségvállaló nyilatkozatot (Öntanúsítás) kell kitölteniük és aláírniuk.
Szlovénia is módosította a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó előírásokat (részleteiben eltér az osztrák módosítástól): a napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát, a heti vezetési idő nem haladhatja meg a 65 órát, a teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 96 órát, 5 óra 30 perc vezetési periódus után a járművezető legalább 45 perc folyamatos szünetet köteles tartani, napi kötelező pihenőidő 9 óra a heti pihenőidőnek az előző, heti pihenőidő végétől számított 6-24 órás időszak végéig meg kell kezdődnie.
A szlovén közúti információs központtól (PIC) érkezett tájékoztatás szerint a szlovén rendőrség nem biztosít további konvojokat Olaszország felől Magyarország irányába. A gépkocsivezetőket erről szórólapokon tájékoztatják Vrtojba (Gorizia) és Fernetti határátkelőknél. „Alkalmi konvojokat” továbbra is indíthatnak, de ennek nincs előre jelzett menetrendje. A gépkocsivezetők figyeljék az olasz A4-es autópályán működtetett elektronikus előjelző táblákat, amelyek információt adhatnak az olasz-szlovén határ aktuális helyzetéről! A Magyarország felől érkező áruszállítók be tudnak lépni Szlovéniába, tranzit forgalomban is.
Horvátországban áruforgalomra csak bizonyos határátkelők használhatóak. Jelen állapot szerint az erre vonatkozó rendelet március 19-től 30 napig lesz hatályban. HR-SLO határon: Bregana, Macelj, HR-HU határon: Letenye, Udvar, HR-SRB határon: Bajakovo, HR-BIH határon: Nova Sela, Stara Gradiška, Slavonski Šamac. Az országban tranzitútvonalat határoztak meg, megállni csak a kijelölt helyeken lehet. A kijelölt tranzitfolyósókat a legrövidebb úton kell elérni.
Horvátország ezen felül karantént rendelt el minden külföldi gépjárművezetőre, aki a következő országokból érkezik: Olaszország, Kína, Dél-Korea, Hongkong, Japán, Szingapúr, Malaysia, Bahrein, Irán, Németország, Franciaország, Svájc, Spanyolország, Ausztria, Egyesült Királyság, Hollandia, Svédország és Szlovénia Bela Krajina vidéke. A gépjárművezetőket figyelmeztetik a határon, hogy visszafordulhatnak a karantén elkerülése érdekében. Továbbá részleges lezárásokra kell számítani a horvát-szerb határon.
Szlovákia ideiglenesen és korlátozott mértékben enyhíti a vezetési és pihenőidőket azon járművezetők számára, akik áruk belföldi és nemzetközi szállításában vesznek részt, március 19-től április 17-ig. A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát, a heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát, a teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 96 órát. 5 óra 30 perc vezetési periódus után a járművezetőnek legalább 45 perc folyamatos szünetet köteles tartani. A napi kötelező pihenőidő 9 óra. A szlovákiai teherforgalom számára ajánlott útvonalakat és határátkelőket jelöltek ki.
FRISSÍTÉS
Szlovákia részlegesen lezárja határait a kamionforgalom előtt, jelentették be március 27-én, pénteken. A döntés azonnali hatállyal életbe lépett délután, ez alapján Szlovákiába nem léphetnek be a 7,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsik Lengyelország, Csehország, Magyarország és Ausztria irányából, és nem léphetnek ki se a határon. Az intézkedés – amelyről egyelőre nem közölték, hogy mennyi időre szól – nem vonatkozik az élőállatokat és gyorsan romló árut szállító gépjárművekre. Ugyancsak beengedik azokat a tehergépkocsikat, amelyek árujukat Szlovákiában rakodják ki. Az intézkedést a szlovák rendőrség a határokon létrejött torlódásokkal, illetve az ebből adódó balesetveszély megelőzésének szükségességével indokolta. FRISSÍTÉS Szombaton délelőtt tíz órától Szlovákia ismét megnyitotta közúti határait a 7 és fél tonnánál nehezebb tehergépkocsi-forgalom előtt – közölte a szlovák rendőr-főkapitányság sajtószóvivője.
Németországban országosan a német közlekedési minisztérium az alábbi ideiglenes mentességeket vezette be a közúti áruszállításban gépkocsivezetők részére – a mindennapi áruk, különösen az élelmiszerek és a takarmányok, a termelési, tárolási és értékesítési helyek között, továbbá az orvosi ellátásra, védekezésre szánt eszközök, termékek és üzemanyagok esetén. A mentesség 2020. április 17-ig alkalmazható: engedélyezett heti 5 alkalommal 10 óra vezetési idő, továbbá 2 egymást követő csökkentett heti pihenőidő egy hónapban.
Franciaországban a francia kormány kiadott egy térképet a gépjárművezetők számára, amelyről tájékozódhatnak azon benzinkutak elérhetőségéről és nyitva tartásáról, amelyek alapvető higiéniai szolgáltatásokat is nyújtanak (például egészségügyi létesítményeket és vendéglőket). Engedélyezett a „négykezes fuvar”, tehát tartózkodhat két gépjárművezető a kabinban egyidőben, ennek feltétele, hogy betartják a minimum 1 méteres távolságot. A napi vezetési időt 10 órára hosszabbítják meg. A járművezetők dönthetnek úgy is, hogy napi 11 órán át vezetnek, legfeljebb heti két alkalommal. A heti vezetési idő meghosszabbítása heti 60 órára, de két egymást követő héten legfeljebb 110 órára, feltéve, hogy az ilyen hosszabbítás tiszteletben tartja a további vezetési és pihenőidőre vonatkozó jogszabályokat.
Spanyolországban is ideiglenes és teljes toleranciát hirdetett a járművezetők vezetési és pihenőidejének betartására vonatkozóan, minden áruféleségre visszamenőleges hatállyal, 2020. március 10-től azon gépjárművezetők esetében, akik Spanyolország érintett területein jártak.
Az információkat a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületétől kaptuk. Ismét kiemeljük, hogy a járványügyi helyzet gyors változásai miatt az útvonaltervezéskor, illetve a határátlépés előtt tájékozódjanak a cél-, és tranzitországokban uralkodó helyzetről és egyéni szabályozásokról!
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.