A szezon kezdetéhez érve érdemes áttekinteni a kerékpáros balesetek európai helyzetét.
Az Európai Unióban évről évre az összes halálos baleset átlag 8 százalékát szenvedik el kerékpárosok. Tehát az unióban évente megközelítőleg 2000 ember veszti el az életét kerékpáros balesetben. Magyarországon az átlagnál rosszabb az arány: a halálos balesetek 12 százalékának az elszenvedője kerékpáros. (A statisztikákban nem csak a helyszínen életüket vesztők szerepelnek, hanem akik a balesetet követő 30 napon belül, a balesetben elszenvedett sérülések okán halnak meg).
A helyzet áttekintéséhez érdemes megjegyezni, hogy ahol a napi rutinban a lakosság aktívabban használja a kerékpárokat, ott magasabb a balesetekből rájuk jutó arány. Hollandiában a halálos balesetek 19 százalékát, Dániában 15 százalékát, Németországban 12 százalékát szenvedik el kerékpárosok, holott ezekben az országokban a kerékpáros közlekedés infrastrukturája, valamint a közlekedők összességének a hozzáállása is jobb a nálunk tapasztalhatónál.
Egymillió emberre Magyarországon átlag 7,4 halálos kerékpáros baleset jut, az európai uniós átlagban 4 eset jut egymillió lakosra. Ezzel az EU-s statisztika rosszabbjai között állunk, csak Litvánia (7,5 eset/egymillió fő) és Románia (8,9 eset/egymillió fő) áll mögöttünk. A lista szerint a legkevesebb ilyen balesettel Észtország, Ciprus és Spanyolország büszkélkedhet.
Az egész EU-ban probléma, hogy a 2007 óta tartó megfigyelési időszakban, bár az elején dinamikusan csökkent a kerékpáros balesetek száma, azonban évek óta nem csökken tovább. Az akkori 6 százalékos részaránnyal szemben a halálos balesetek 8 százalékát szenvedik el a kerékpárosok az utóbbi öt évben. Számszerűleg tehát csökkentek a kerékpáros halálesetek a megfigyelés kezdete óta, de a halálos balesetekből rájuk eső arány nőtt. Ennek azonban oka az is, hogy nőtt a kerékpárosok száma, tehát így a részarányuk is a forgalomban, így részben „természetes” a növekmény.
2007-től 2016-ig 24 százalékkal csökkent EU-s átlagban a halálos kimenetelű kerékpáros balesetek száma. Magyarországon ez azt jelenti, hogy a 2007-ben regisztrált 158-ról 2016-ra 73-ra csökkent a közúti balesetben elhunyt kerékpárosok száma. 2016-tól megfigyelik a kerékpáros balesetek résztvevőit és körülményeit is. Európai átlagban a halálos balesetet így elszenvedők 80 százaléka férfi (Magyarországon 79 százalék ez az érték). Magyarországon a legérintettebb korcsoport az 50-64 évesek. Viszont az EU átlagban a kerékpárral halálos balesetet szenvedők 44 százaléka 65 éves, vagy ennél idősebb! Ez felhívja a figyelmet az idősek kiemelt veszélyeztetettségére!
A kerékpározás, bár van aki egész évben műveli, jellemzően idényhez köthető közlekedési forma. Ennek megfelelően a tavaszi és a nyári hónapokban fordulnak elő a leggyakrabban a kerékpáros balesetek. A balesetek többsége (27 százaléka) 16 és 20 óra között történik. Más megközelítésből a kerékpáros halálos balesetek 26 százaléka rossz fényviszonyok között esik meg, jellemzően a szürkületi, sötétedési időszakban. Ez a tényező kiemeli a láthatóság fontosságát! A halálos kerékpáros balesetek 58 százaléka történik városi környezetben.
Évadzáró Győrött
A Győri Audi ETO KC csapata a hétfői nagyközönségnek szánt évadzáró után megtartotta a zártkörű szakmai ünnepséget is.
Évadzáró Győrött
A Győri Audi ETO KC csapata a hétfői nagyközönségnek szánt évadzáró után megtartotta a zártkörű szakmai ünnepséget is.
Ügyesen szerepeltek, gratulálunk a nyerteseknek!
Az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság által szervezett „Középiskolás Közlekedésbiztonsági Kupa” országos döntője véget ért, kihírdették a nyerteseket.
Ügyesen szerepeltek, gratulálunk a nyerteseknek!
Az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság által szervezett „Középiskolás Közlekedésbiztonsági Kupa” országos döntője véget ért, kihírdették a nyerteseket.
Közlekedésbiztonsági kupa középiskolásoknak
Bringával, motorkerékpárral és autóval is meg lehet nyerni a közlekedésbiztonsági kupát.
Közlekedésbiztonsági kupa középiskolásoknak
Bringával, motorkerékpárral és autóval is meg lehet nyerni a közlekedésbiztonsági kupát.
Kiderült ki a legjobb bringás!
XVIII. alkalommal rendezte meg az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) a Kerékpáros Iskola Kupa versenyt.
Kiderült ki a legjobb bringás!
XVIII. alkalommal rendezte meg az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) a Kerékpáros Iskola Kupa versenyt.
Teherautók és buszok ellenőrzése
Háromnapos közúti akcióban ellenőrzik a teherautókat és buszokat Magyarország területén.
Teherautók és buszok ellenőrzése
Háromnapos közúti akcióban ellenőrzik a teherautókat és buszokat Magyarország területén.
Truck & Bus ellenőrzési akció eredményei
Az őszi Roadpol „Truck & Bus” közúti, összeurópai ellenőrzés-sorozatban 19 tagállam rendőrhatóságai vettek részt.
Truck & Bus ellenőrzési akció eredményei
Az őszi Roadpol „Truck & Bus” közúti, összeurópai ellenőrzés-sorozatban 19 tagállam rendőrhatóságai vettek részt.
Polgárőrök versenyeztek a Groupama pályán
A Hungaroring közepén elhelyezkedő Groupama vezetéstechnikai pályán szokatlan verseny folyt a múlt hétvégén.
Polgárőrök versenyeztek a Groupama pályán
A Hungaroring közepén elhelyezkedő Groupama vezetéstechnikai pályán szokatlan verseny folyt a múlt hétvégén.
Kiderült ki a legjobb kamionsofőr!
Szeptember utolsó hétvégéjén az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság is képviseltette magát az "5 tengelyen - biztos kézzel" közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai kamionos verseny döntőjén.
Kiderült ki a legjobb kamionsofőr!
Szeptember utolsó hétvégéjén az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság is képviseltette magát az "5 tengelyen - biztos kézzel" közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai kamionos verseny döntőjén.