A leggyakrabban választott autószín nem biztos, hogy a legbiztonságosabb is.
Egy 2017. évi hazai internetes felmérésen a választ adók többsége, egészen pontosan 21%-a úgy válaszolt, hogy legközelebb fekete autót választana, a kékre 15%, ezüstre 12%, a fehér színre pedig 11% szavazott. A szavazás eredménye egyébként eltér a nemzetközi „ízléstől”, ugyanis világviszonylatban már 9 éve zsinórban a fehér a legkedveltebb autószín (2018-ban például az értékesített autók 38%-a volt fehér). Főleg azért, mert a legnagyobb létszámú kontinensen, Ázsiában a fehér fényezésű autók voltak a legkelendőbbek, míg a kisebb lélekszámú Európában a szürke és a fekete. De vajon melyik autószín tekinthető a legbiztonságosabbnak?
Erre a kérdésre természetesen csak bizonyos feltételekkel adható meg a válasz, mert a legbiztonságosabb szín akár kontinensrészenként, országonként, vagy akár országrészenként is eltérhet. Az északi területeken – ide értve a skandináv országokat, Kanada területének nagyobb részét, Alaszkát stb. –, ahol a tél igen hosszú, és a november végén leesett hó gyakran csak áprilisban olvad el – nyilván nem a fehér fényezés jelenti a legnagyobb biztonságot, hiszen a hófehér környezetbe könnyen belemosódik az autó kontúrja (Finnországban például részben emiatt magasabb a piros, illetve a bordó színű autók aránya). Hasonló a helyzet a sivataggal rendelkező országok területén, ahol a homok- és narancssárga színekről mondható el ugyanez a megállapítás. Ha azonban világviszonylatban kívánjuk a különböző autószíneket a biztonság szempontjából értékelni, akkor már valamivel könnyebb dolgunk van.
Az ausztráliai Monash University Accident Research Centre (MUARC) célirányos kutatást végzett annak érdekében, egy megállapítsa, melyek tekinthetők a legbiztonságosabb autószíneknek. A kutatás során alaposan a dolgok mélyére ástak, és nem kevesebb, mint 17 év közúti baleseti jegyzőkönyveit vizsgálták meg, amíg az alábbi megállapításokra jutottak.
A legbiztonságosabb autószín a fehér, a legveszélyesebb pedig a fekete. A fehér fényezésű autók különülnek el általában legjobban a környezettől, nem olvadnak bele a szürke aszfaltba, az erdős és a városi környezetbe, így ezeknek az autóknak az észlelhetősége kimagasló. A Monash-jelentés szerint a fehér autóval közlekedőknek 12%-kal kisebb az esélyük van arra, hogy baleset részesei legyenek, mint ha fekete járgányt vezetnének – persze azonos közlekedési stílus esetén. A másik nyerő szín az arany és annak árnyalatai (pezsgőmetál stb.), melyek fényvisszaverő képessége, felismerhetősége különösen éjszaka magas. A sárga autók szintén meglehetősen biztonságosak. A szín enyhén (vagy olykor nem is enyhén) rikító, így nappal és éjszaka, valamint esőben is jól kitűnik a környezetéből (az USA-ban a taxik ezért sárgák). Hasonló tulajdonságokkal bír a lime zöld, a bézs és a narancssárga szín, utóbbi színben azonban kevés gyártó forgalmaz autót – kivéve Hollandiát, ahol prémium modellek is futnak ilyen színben.
A legveszélyesebb autószín a fekete, noha ezekből az autókból adnak el a legtöbben Ausztráliában és Európában egyaránt. A fekete autókat éjszaka – és sokszor nappal is – nagyon nehéz észrevenni, mert valósággal beleolvadnak az út felszínébe és a természeti környezetbe. Hasonlóak mondhatók el a sötétkék színről, mely különösen az USA-ban örvend nagy népszerűségnek. A sötétkék autók éjszaka gyakran feketének tűnnek – állapítja meg a tanulmány. Az ezüst színről már valamivel jobb a vélemény. A „viszonylag megbízható” értékelés mögött az áll, hogy az ezüst éjszaka nagyon jól látható, hátránya viszont esős időben jelentkezik, amikor az ilyenre fújt autó „eggyé válhat” a csillogó környezettel.
És végezetül ejtsünk szót a piros színről és annak árnyalatairól, melyek kevésbé biztonságos minősítést kaptak. A piros észlelhetősége kiemelkedik esőben, ködben és hóban, ugyanakkor borult időben és éjszaka már kevésbé feltűnő, hasonlóan a sötétkékhez. A Monash-tanulmány szerint a piros fényezésű autók 10%-kal nagyobb valószínűséggel szenvednek balesetet a fehér színű gépkocsikhoz képet.
Évadzáró Győrött
A Győri Audi ETO KC csapata a hétfői nagyközönségnek szánt évadzáró után megtartotta a zártkörű szakmai ünnepséget is.
Évadzáró Győrött
A Győri Audi ETO KC csapata a hétfői nagyközönségnek szánt évadzáró után megtartotta a zártkörű szakmai ünnepséget is.
Ügyesen szerepeltek, gratulálunk a nyerteseknek!
Az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság által szervezett „Középiskolás Közlekedésbiztonsági Kupa” országos döntője véget ért, kihírdették a nyerteseket.
Ügyesen szerepeltek, gratulálunk a nyerteseknek!
Az ORFK-Országos Baleset-megelőzési Bizottság által szervezett „Középiskolás Közlekedésbiztonsági Kupa” országos döntője véget ért, kihírdették a nyerteseket.
Közlekedésbiztonsági kupa középiskolásoknak
Bringával, motorkerékpárral és autóval is meg lehet nyerni a közlekedésbiztonsági kupát.
Közlekedésbiztonsági kupa középiskolásoknak
Bringával, motorkerékpárral és autóval is meg lehet nyerni a közlekedésbiztonsági kupát.
Kiderült ki a legjobb bringás!
XVIII. alkalommal rendezte meg az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) a Kerékpáros Iskola Kupa versenyt.
Kiderült ki a legjobb bringás!
XVIII. alkalommal rendezte meg az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) a Kerékpáros Iskola Kupa versenyt.
Teherautók és buszok ellenőrzése
Háromnapos közúti akcióban ellenőrzik a teherautókat és buszokat Magyarország területén.
Teherautók és buszok ellenőrzése
Háromnapos közúti akcióban ellenőrzik a teherautókat és buszokat Magyarország területén.
Truck & Bus ellenőrzési akció eredményei
Az őszi Roadpol „Truck & Bus” közúti, összeurópai ellenőrzés-sorozatban 19 tagállam rendőrhatóságai vettek részt.
Truck & Bus ellenőrzési akció eredményei
Az őszi Roadpol „Truck & Bus” közúti, összeurópai ellenőrzés-sorozatban 19 tagállam rendőrhatóságai vettek részt.
Polgárőrök versenyeztek a Groupama pályán
A Hungaroring közepén elhelyezkedő Groupama vezetéstechnikai pályán szokatlan verseny folyt a múlt hétvégén.
Polgárőrök versenyeztek a Groupama pályán
A Hungaroring közepén elhelyezkedő Groupama vezetéstechnikai pályán szokatlan verseny folyt a múlt hétvégén.
Kiderült ki a legjobb kamionsofőr!
Szeptember utolsó hétvégéjén az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság is képviseltette magát az "5 tengelyen - biztos kézzel" közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai kamionos verseny döntőjén.
Kiderült ki a legjobb kamionsofőr!
Szeptember utolsó hétvégéjén az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság is képviseltette magát az "5 tengelyen - biztos kézzel" közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai kamionos verseny döntőjén.