Az elmúlt időben több súlyos baleset is történt, amelyek esetén felmerült a drogfogyasztás lehetősége. Mi jelent nagyobb veszélyt a közlekedésre?
Jámbor István ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti szakirányító osztályának vezetője realisztikusan közelíti meg a kérdést. Több az alkoholt fogyasztó vezetők száma, mint a drogfogyasztóké, így nem kérdés melyik csoport hordoz nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot. Kérdésünkre, hogy mindennek az oka lehet-e a felderítés nehézsége a drogok esetén, határozott nem a válasz. Az ittas-, illetve bódult állapotban vezetők tényleges számára nem a közúti ellenőrzés alapján indított eljárások számát tekintik mérvadónak, hanem a balesetokozókon belül figyelik az ittas-, illetve a bódult állapotú vezetők arányát. Az ellenőrzések során történő felderítések száma függ a rendőri aktivitástól, több ellenőrzés értelemszerűen több eredményt szül, így ezt tekinteni alapnak félrevezető a helyzet megítéléséhez.
Azonban a bódult állapotnál biztos nagy a látencia – jegyzi meg a szakember. Mert nem lehet rutinszerűen ellenőrizni, mint az ittasságot. Az alkoholos befolyásoltság megállapításához elég egy teszter, megfújja a delikvens, ha negatív az eredmény akkor mehet tovább. Egy elektromos eszközzel az ittasság-ellenőrzés költsége nagyon alacsony (nagyságrendileg 150 Ft), egy előszűrő eszköz a bódítószer kimutatására (vizeletminta vagy nyálminta alapján) viszonylag drága (nagyságrendileg 5000-10 000 Ft).
Emiatt a drogteszteléseket nem lehet rutinellenőrzésként vagy kampányellenőrzésként végezni az utakon. Ezért kell a rendőröket felkészíteni, hogy felismerjék a drogfogyasztás jellegzetességeit, így ki tudják szűrni ki lehet az, aki bódult, és ki nem. Az így felmerült gyanú alapján lehet laborvizsgálatra költeni. Az ezredes példaként említi Norvégiát, ahol nincs drog-gyorsteszt, de a norvégok bemutatták az oktatási anyagukat, amely alapján úgy fel van készítve a rendőr a felismerésre, hogy 98 százalékos bizonyossággal dolgoznak. Az eredményeket az utólagos laborvizsgálatok igazolták vissza. A felismerés folyamata onnan indul, hogy például először kezet fognak a sofőrrel, így tapasztalva meg, hogy izzad-e a tenyere. De figyelik a pupillát, a reakcióképességet, mozgásos teszteket végeznek. Érdekes részlet – említi meg Jámbor István -, hogy a norvégoknál a tipikus elkövetői kör az egészségügyben dolgozó személy, mert könnyen hozzáférnek olyan gyógyszerekhez, amelyek hatóanyaga bódultságot okoz.
Az ittasságellenőrzés sokkal egyszerűbb: a kilélegzett levegő-, illetve a vér alkoholkoncentrációja az egyetlen szempont, amely szerint a bűncselekmény megvalósulását igazoltnak tekintjük. A bódult állapotnál azonban lényegtelen a koncentráció, az számít, hogy az adott ember milyen állapotban van az ellenőrzés pillanatában, tehát, hogy létrejött-e a bódult állapot. A bizonyítás nehézkesebb, mert sokféle anyag okozhat bódultságot. Ittasnál csak az etilalkohol a keresett anyag, a bódultnál sokféle anyagot kell keresni, így költségesebb a laborvizsgálat is: így, ha igazolt esetben bűnügyi költség lesz, azt a terheltnek meg kell fizetni, ez 50-100 ezer Ft-ra is rúghat (a büntetés ennél jóval nagyobb is lehet).
Alapvetően az ittas és a bódult állapotú vezetés büntetési tétele ugyanaz, elkövetői kör is hasonló, nincs nagy különbség a szankcionálás terén, mindkét esetben kötelező a járművezetéstől való eltiltást alkalmazni. Akár 2 évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető, de az első esetben, gyakran a másodikban sem szabnak ki végrehajtandót. Halálos baleset okozásánál ittas, vagy bódult állapotú vezetés esetén már kiszabnak letöltendő büntetést. Nagyon fontos tudni, hogy a helyzet megítélésében nincs jelentősége annak, hogy egy orvos által az adott személynek felírt legális gyógyszer okozza a bódult állapotot, mert az is megvalósítja a bűncselekményt, attól, hogy „jogszerűen bódult” valaki, attól tilos vezetnie.
Járművezetés bódult állapotban bűncselekmény csak laborvizsgálat eredményével igazolható. A beküldött vérmintában a hatóanyagok jelenlétét vizsgálják, amely alapján egy toxikológus szakértő állapítja meg, hogy bódult volt-e a sofőr az adott időpontban. Ittasság esetén azonban a helyszínen lezárható a vizsgálat, egy hiteles légalkoholmérővel. Igaz sokszor követi 30 percen belül vér és vizeletminta, ugyanis, ha a helyzetből adódóan (például baleset idején mentés) nem tudják a cselekmény időtartama után 30 percen belül megfújatni a rendőrök a bajba került vezetővel a szondát, akkor vér- és vizeletminta szükséges a bizonyításhoz.
Magyarországon a szabályzás szerint a vérminta kikényszeríthető, a vizeletminta levétele azonban nem, mert a katéterezés műtétnek minősül (az egyénnek joga van a testi épségéhez, ezért van törvényben, hogy a vérvétel kikényszeríthető, a tűszúrás már a testi épség megsértése). A mintavételek kikényszeríthetőségének gyakorlatában nemzetközi viszonylatban mások a szabályok. A németeknél kötelező „pisilni” a helyszínen, mindegy, hogy nő vagy férfi az illető, és nem tekintik azt sem, hogy miképp oldja meg. Van, ahol nem adott a hatóságnak a fizikai erőszakkal való kikényszerítés lehetősége, ellenben a mintaadás megtagadása olyan súlyú cselekmény, ugyanazzal a szankcióval, mint maga az ittas vezetés. Így jogilag fogják meg (a közreműködés megtagadása a szabálysértés megnevezése) az ellenőrzésnek ellenálló sofőrt.
De vajon itthon kiképzik a rendőröket a drogfogyasztók felismerésére? – Jámbor István ezredes elmondása szerint van erre vonatkozó képzési anyag. Ezekben szerepel, hogy milyen szerek milyen tüneteket okozhatnak. Azonban az ilyen helyszíni, bódult állapotot felmérő vizsgálatban is közre kell működnie a megállítottnak. Enélkül marad a mintavételre történő előállítás, amelynek a jogi feltétele a gyanú, tehát nem kell bizonyítottnak, vagy megalapozottnak lenni a drogfogyasztásnak, elég a „sejtése”, hogy szer hatása alatt állhat az ellenőrzés alá vont sofőr. A mintavétellel tisztázzák a helyzetet. De fontos – hívta fel a figyelmet az ezredes -, hogy valamilyen körülménynek fenn kell állnia, csak úgy nem utalható be senki mintavételre.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.