A tunerek közösségében szinte alaptézis, hogy egy tuningautó legalizálása lehetetlen küldetés. Pedig nem az, bár hosszú és bonyolult folyamat. A legalizálás útvesztőjében Zách Dániel, a totalcar.hu szerkesztő-újságírója mutat utat.
„Ha valaki nem elégedett úgy az autójával, ahogy a gyárból kihozta, vagy használtan megvásárolta, akkor lehetősége van annak optikai vagy műszaki állapotának megváltoztatására” – dióhéjban összefoglalva ezt nevezzük tuningnak. Világosított fel minket a totalcar.hu vezető autós honlap szerkesztője, az oknyomozó-, feltáró újságírást művelő Zách Dániel, aki néhány éve kiemelt figyelmet szentel a legális autótuningnak, és segít feltérképezni a tunerek számára ezt az ingoványosnak tűnő terepet.
A munkát elkezdve az újságíró számára hamar kiderült, hogy jó néhány módosításnak nincs adminisztratív velejárója. A gyár által megadott határértékek között cserélhető a felni, a gumi, a magyar hatóság által előírt határok között pedig optikai elemek is felszerelhetők és enyhe teljesítménynövekedést adó motortuning is végrehajtható. Az viszont hatósági alapkritérium, hogy olyan átalakítás nem végezhető az autón, amely azt balesetveszélyessé teszi, vagy káros a környezetre.
Ez teljesen érthető és világos, de mi a helyzet akkor, ha olyan, nagyobb volumenű átépítésre adja valaki a fejét, ami már engedélyköteles? Ugyanis minden beavatkozás ilyen, ami jelentősen módosítaná az adott autó jellemzőit, vagy képességeit. Nos, ebben az esetben a módosításokat a jármű forgalmi engedélyébe kell bejegyeztetni.
A legalizálás azonban sok papírmunkát kíván, az anyagiakról nem is beszélve, így éppen emiatt nem túl népszerű eljárás a tunerek körében. A totalcar.hu azonban szeretné megismertetni az autótuninggal foglalkozó közösséget ezzel a rögös, és sokak számára ismeretlen, ugyanakkor járható úttal.
Hogyan is néz ki mindez a gyakorlatban? Zách Dániel szerint az első és legfontosabb lépés tájékozódni arról, hogy az autó vágyott formája, és az ehhez szükséges alkatrészek, kiegészítők alkalmasak-e mindennapi utcai használatra, valamint kaptak-e megfelelő hivatali engedélyeket. „Így elkerülhetők a felesleges körök a hatóságoknál. Jóváhagyással nem rendelkező alkatrészek, vagy egyedi gyártású elemek esetén érdemes egy mérnökirodát útba ejteni, ahol a szakemberek pontosan és hozzáértően meg tudják tervezni az alkatrészek beépítését, majd pedig minderről dokumentumot is kiállítanak. Hogy ha megszereztük az átalakításhoz szükséges iratokat, akkor azokkal kell ellátogatni a lakóhelyhez legközelebbi kormányhivatalba, azon belül felkeresni a Közlekedési Felügyelőséget. Ez a szervezet az, amely engedélyezheti az átalakítást” – vázolta fel Zách Dani a lépéseket, majd hozzátette, sokan hajlamosak feladni a próbálkozást a legalizálást illetően, miután a kérelmüket visszautasítják. Kevesen tudják, hogy adott a lehetőség a fellebbezésre: ekkor a kérelmet Budapesten újra átvizsgálják, ez persze még nem garantálja, hogy azonnal el is fogják fogadni.
„A probléma ott kezdődik, hogy a megyei kormányhivataloknak következetesnek és összehangoltnak kellene lenniük az autótuning kérdésében – ahogy minden egyébben is -, mégis olykor eltérően értelmezik a jogszabályokat, és egy-egy megye különböző döntést hoz ugyanazon autó átalakításával kapcsolatban.” Az említett jogszabályokról pedig csak annyit, hogy 30-35 évvel ezelőtt fogalmazták őket, tehát már nem feltétlenül aktuálisak minden részletükben.
A legnagyobb gond azonban mégis azzal van – tudtuk meg totalcar.hu szerkesztőjétől -, hogy sok autótulajdonos egyáltalán nincs képben az ide vonatkozó jogszabályokkal, és el sem indul a legalizáláshoz vezető úton – meg van győződve ugyanis arról, hogy módosításait nem fogják engedélyezni. Így tehát a rendszer frissítése mellett arra is szükség lenne, hogy közismertebbé és egyszerűen értelmezhetővé váljanak a legális tuninghoz vezető lépések, annak érdekében, hogy többen merjenek belevágni a procedúrába.
Zách Dániel arról is mesélt, hogy sokan azt gondolják, hogy a nyugati országokban, például Németországban, a tuningautók paradicsomában, egyáltalán nem szükséges engedély egy autó átalakításához, ez azonban igencsak távol áll a valóságtól. Az eljárás külföldön is hosszadalmas, olcsónak a legkevésbé sem nevezhető, és az ellenőrzések is mindennaposak, hiszen a közlekedés biztonsága mindenütt fontos szempont.
Vissza a hazai lehetőségekhez: ha sikerül megszerezni a beépítési engedélyt, mindenképp ajánlatos szakemberhez fordulni, aki a kívánt átalakításokhoz ért, és azokat profi módon végre tudja hajtani. Ha valaki önjelölt autószerelőként otthon a garázsban nekiáll megbütykölni az autót, azzal valószínűleg többet árt, mint használ. „Észben kell tartani azt, – világosított fel Zách Dani – hogy tuningoláskor egy-egy műszaki paraméter feljavítása egy másik rovására történik, az optimális mértéket, arányt pedig nem könnyű eltalálni. Ezért feltétlenül érdemes szakemberre bízni a módosításokat.” Innen pedig már csak egy műszaki vizsga van hátra ahhoz, hogy valaki egy legális tuningautó boldog tulajdonosává váljon.
Az AMTS-en két tuningautó tulajdonossal is beszélgettünk, akik mindketten autószerelőként dolgoznak. Szeretnék, hogy autóik ne egész évben a garázsban álljanak, és csak találkozókon büszkélkedhessenek vele. Szeretnék használni őket a mindennapokban is; anélkül, hogy a rendőrt látva izgulniuk kéne. A legalizáláshoz vezető úton nem az anyagiakat látták elsődleges akadálynak – hiszen ez az összeg töredéke annak, amit az autójuk tuningolására költöttek. A folyamatot szerintük az elavult jogszabályok és a végeláthatatlan adminisztráció teszi nehézkessé.
Azt, hogy a hivatalos engedélyeztetés valóban nem lehetetlen, mi sem példázza jobban, mint a totalcar.hu youtube csatornáján látható „Tuning autó legálisan” című videó. Ebben egy tuningolt Honda Civic tulajdonosa, Gábor mesél Daninak arról, hogyan használta fél évig illegálisan az autóját, egészen addig, amíg egy találkozón a rendőrök elvették a rendszámát. Ekkor határozta el, hogy engedélyeztetésre adja a fejét, amely aztán sikeres műszaki vizsgával zárult. Valamint az AMTS vezetése is jó példával jár elöl, hiszen a show-n kisorsolt tuningolt nyereményautók módosításai már évek óta mind legálisak, és a forgalmi engedélybe bejegyzettek.
Összefoglalva: a hivatalos engedélyezéshez vezető rögös ösvényt végigjárni tehát nem könnyű, de belevágni mindenképp érdemes, hiszen a vágyott változtatás szabályos megszerzése lehetséges!
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.