Pár napja két jelöletlen elfogóvadász rendőrautó indult speciális bevetésre: egy kék Skoda a totalcar.hu munkatársaival és egy fekete Audi velünk.
Délelőtt tízkor indultunk és délután háromkor hagytuk abba a bevetést a képrögzítővel ellátott jelöletlen Audival. Közben egyszer tértünk vissza a bázisra, letölteni a felvételeket, mivel dél felé betelt az eseményrögzítő memóriája. Ez 205 percet tud rögzíteni, és már benne volt a fekete Audi reggeltől tízig végzett munkája is.
A jelöletlen autók a rendszám és a típus ismerete nélkül is kiszúrhatók a forgalomban, ha valaki figyel. Ugyanis a megkülönböztető jelzés jobb észlelhetőségéért a tetejükre egy mágneses kék villogót (rendőrzsargonban bóbitát) is kiraktak. De miért, ha a lényeg ezeken a bevetéseken a rejtettség? Mert az autósok így se figyelnek. A járőrök tapasztalata szerint aki szabálytalankodik, az a szabálytalankodással van elfoglalva. Sokszor még a „csíkos” feldíszített járőrautót sem veszik észre a forgalomban.
És valóban: alig gördültünk ki máris megvolt az első szabálytalankodó. Holott épp arról beszélgettünk, hogy a forgalom nem „ideális” a bevetéshez, mert viszonylag nyugodt, haladós, és az autósok az ilyen jellegű forgalomban ritkábban szabálytalankodnak, hiszen haladnak. A budapesti Fiumei útról a Baross tér irányába fordulva és megállva, a közlekedési lámpa piros jelzésénél húzott el mellettünk egy fehér Ford Mondeo.
Ahogy áthajtott a piroson már villog is a kék, és eredtünk utána. Sofőrünk és társa profi módon terelte ki a Fordot az út szélére, ahol már nem zavarta a forgalmat a két félreálló autó. A szabálytalan autós elismerte a szabálysértést, így a papírmunka volt hátra a rendőrautóban. Mivel a tilos jelzésen áthaladás fix-bírságos, így karácsony előtt egy 50 000 forintos helyszíni bírságot kapott a másokat veszélyeztető sietéségért cserébe.
Folytattuk az utunkat. Felvettük a kapcsolatot a totalcar.hu munkatársaival járőröző Skodával, mert együtt indultunk, csak az intézkedések miatt elszakadtunk egymástól. A kötelékben repülésre azért törekedtünk, mivel a „técések” (Jellinek Dóra operatőr és Zách Dániel szerkesztőriporter) videóztak, és együtt haladva, egy eseményről így több kamerabeállításban is készülhetett kép.
Közben kibeszéltük a Fordos esetet: mi történik, ha nem ismeri el a szabálysértést? Akkor jön a helyszíni bírság helyett a feljelentés és a szabálysértési eljárás, de úgy a büntetése duplázódik, tehát 100 000 Ft-ra emelkedik. A videófelvétel, amelyen tisztán látszik az esemény, a szabálysértő autós, a rendszám: bizonyító erejű. Más, nem megszabott bírságösszegű szabálysértések esetén az intézkedő rendőr dönthet, hogy csak szóbeli figyelmeztetéssel él, vagy helyszíni bírságot szab ki. Ez utóbbinak az összege 5-től 50 000 forintig terjed. (Felmehet 70 000 forintra, ha az autós ugyanazt a súlyos szabálysértést követi el újra, amelyért korábban már megbüntették).
A büntetés összegének a meghatározása az intézkedő rendőr helyzetmegítélésétől függ. A mérlegelésben szerepet játszanak a körülmények, hogy az adott eset mennyire veszélyeztette a forgalom többi résztvevőjét, és az is, hogy a rajtakapott autós miképp viselkedik. Nem arról van szó, hogy ne védekezhetne, hiszen majd mindenki sorolja a kifogásokat: sok az elintéznivaló, orvoshoz-, vagy kórházba siet, vagy a gyerekért (ezek a legjellemzőbbek). De bizony oda is kell érni egyben, baleset nélkül, annak pedig az egyik alapja a szabályos közlekedés.
A kék Skodát az Üllői úton értük utol, ahol egy személyautó épp egy megkülönböztető jelzést használó mentővel ütközött. A kollégák közel voltak, beálltak helyszínt biztosítani, amíg megérkeztek a többiek. A baleset a klinika előtt történt a befelé menő oldalon, ahol a résztvevők mindhárom sávot elfoglalták. Rövid idő alatt jelentős torlódás alakult ki.
A baleseti helyszínről elindulva már érkezett is a visszaigazolása annak, amiről korábban a kocsiban beszélgettünk: ahogy kialakul a dugó, lassul a forgalom, rögtön felszaporodnak a szabálysértések. A belső sávban haladtunk, amikor egy Nissan 370 Z Roadster érkezett balról hátulról, ugyanis a szembe jövő sávban előzte végig a sort, a sor elején a két jelöletlen rendőrautóval. Így két civilnek látszó kocsin éledtek fel a fényjelzések és kezdtek visítani a szirénák, ahogy mindketten utána eredtünk az első kis leágazó utcába besöprő Nissannak.
Két kereszteződésen át folytatódott a kergetőzés, mire félreállt a peches sofőr. Mint mondta azt gondolta, hogy delegációt kísérő rendőrautók elé érkezett, ezért nem állt félre, ne zavarja a haladást. Amúgy reggel elaludt és a fodrászhoz sietett. De elismerte a szabálysértést, így zárvonal átlépésért kapott helyszíni bírságot. Összegre a korábbi tiloson áthajtó Fordoshoz képest az ötödével megúszta, hiába volt az ő szabálysértési „akciója” sokkal látványosabb. A bírságösszegek súlyozása függ a szabálysértés veszélyességétől: a tiloson áthajtás miatt több baleset történik.
A belváros felé vettük az irányt, már éledt a fővárosi dugó. Mondjuk a belvárosban, a Deák tér környékén lényegében már napszaktól és hétvégétől függetlenül szinte állandósult a zsúfoltság, aki dugóban állna, bármikor oda látogathat. A Dohány utca után a kék Skodával a kollégák félreállítottak egy a tilos jelzésen átbringázó futárt, így ismét szétvált a kötelék. Visszafordultunk az Astória felé, elhaladva még láttuk az intézkedést, a kerékpáros rosszkor-rossz helyen tette a fővárosi bringás rutint, a tilos jelzésen való átszivárgást. De a KRESZ rá is vonatkozik: nem mehet át a tilos jelzésen, ez nem szabad, hogy szokássá váljon, mert vagy őt ütheti el egy autó, vagy ő tekerhet neki egy szabályos gyalogosnak, vagy másik kerékpárosnak. Ennek a szabálysértésnek a fix birsága 50 000 forint, a rendőr nem mérlegelhet. Miképp megkapta a Fordos is a helyszíni bírság csekkjét, úgy a kerékpáros is, hiszen ugyanazt a szabálysértést követték el.
Folytattuk a Pofátlan(TAN)ítást…..
Közzétette: Baleset-megelőzés – 2019. december 23., hétfő
Araszoltunk a dugóban, figyeltük a forgalmat. Közben beszélgettünk, ki mire „ugrik”, mi az a szabálysértés amit a legvérlázítóbbnak tart? Sofőr őrmesterünk az autópályák leállósávjában haladást említi, ő azt tartja az egyik legveszélyesebbnek. Van alkalma lépni ellene, hiszen a BRFK-hoz tartozik az autópályák városközeli szakasza is. Járőrtársa a teherautók szabálysértéseit említi: véleménye szerint egy nagy jármű által okozott kis hiba is sokkal nagyobb következményekkel jár a forgalom többi résztvevője számára. A hátsó ülésen mellettem ülő rendőr az új eseményrögzítő eszköz kezelésének megismerésére tartott velünk, őt a gyengébb fél sérelmére elkövetett szabálysértések zavarták a legjobban, tehát ha gyalogosnak, bringásnak, motorosnak nem adják meg az elsőbbséget.
Az Üllői úton tartottunk kifelé, álltunk a lámpánál a Ferencz körút előtt, a Mária utcánál. Ekkor a szemből érkezők közül ketten szabálytalanul, a záróvonalat átlépve visszafordultak. Már indultunk is utánuk. „Kettőt egy csapásra? – kérdeztem. Nem, két autót nem tudunk egyszerre kivenni – válaszolták a járőrök”. Így a hátulsó jármű, egy taxi lett a félreállított, az előtte szabálytalankodó kis Renault Clio megúszta, eltűnt a városi forgatagban.
A taxis félreállt. Záróvonal átlépésért kapta a felelősségre vonást, de nem örült az eseménynek. „Mi van, most a taxisokra utaztok ?” – kérdezte. Nem, a szabálytalankodókra. 10 000 Ft helyszíni bírság. Megyünk tovább. „- Szoktak nektek beszólni?” – kérdezem a járőrt. „- Hát persze!” – kapom a választ. „- És mi volt a legdurvább?”. Sofőrünk válaszol: „Tegnap megbüntettem egy taxist és azzal búcsúzott, hogy kínok közt haljál meg!”. Mindezt egy szintén tízezer forintos csekkért.
Egyébként menet közben tényleg nem nagyon veszik észre az autósok az Audin a „bóbitát”. Átnéznek és rácsodálkoznak a rendőr egyenruhákra. Meg besoroláskor nem engedik be a fekete Audit: a „csíkost” mindig beengedik, akkor is ha nem akar arra menni a járőr. A taxis megbüntetése után alig pár perc felvételi idő maradt, így visszatértünk a bázisra letölteni a betelt eseményrögzítő-memóriát.
Délután egy órakor még elindultunk még egy körre, hiszen a kék Skoda is kint volt még a forgalomban, bár akkor már visszafelé tartottak. A forgalom már érezhetően élénkült, egyre többet álltunk, de az autósok is nekibátorodtak a sietségnek. A Kerepesi úton haladtunk kifelé, mikor az Asztalos utca után a buszsávban elhúzott mellettünk egy Mazda SUV. Ha a fedélzeti eszközünk sebességet is tudott volna mérni, akkor nem csak a buszsáv-használatért eredhettünk volna utána.
A sofőr flegma, de elismeri a szabálysértést, a büntetés 15 000 Ft helyszíni bírság. Az elhaladók nézik az eseményeket: bizony az ilyen akció feltűnést kelt, elgondolkoztat, és várhatóan visszatartja azokat, akik morfondíroznak azon, hogy ha más is büntetlenül használja a buszsávot, akkor néha ők is előnyt nyernének ezen a módon. De ott lehet egy jelöletlen rendőrautó a közelben, ami félreállítást, időveszteséget, pénzbírságot és bizony büntetőpontokat is jelent.
Ráfordultunk a Hungária körútra, araszoltunk, kezdett beállni a forgalom. A sofőrök unatkoztak. Sokuk mellett ott volt az okostelefon. Van aki önfeledten használta, kézben tartva, beszélgetve. Hangjelzés, villan a kék, az öreg Suzuki Vitara sofőrje meglepetésében eltátotta a száját és kiejtette a kezéből a telefont. Megmosolyogtató jelenet volt, a sofőr elismerte a szabálysértést, autószerelő, vitte a kocsit a műhelybe. Előtte kisorolt egy másik autó, a munkatársa, odajött kibickedni. Sebaj, a járőrkocsiban a kollégák lekérdeztek minden adatot, rendben van-e a műszaki vizsga, a kgfb-biztosítás, és van-e érvényes jogosítványa a Vitarát vezető szerelőnek, mert átadni nem tudta, nem volt nála.
A félreállított kocsival és a sofőrjével minden rendben volt, a jogosítványért szóbeli figyelmeztetést kapott, legyen mindig nála ha vezet, a telefonálásért pedig 10 000 forintos helyszíni bírságot. Indultunk tovább, újra vissza a bázisra, mert a kék Skoda is visszatért a totalcar.hu stábjával. Megbeszéltük a dolgokat, megköszöntük a parancsnoknak és a kollégáknak a segítséget, és mindenki ment az útjára.
Beültem a kocsiba, még egy indulás előtti gyors e-mail ellenőrzés, majd motor beröffent, váltót rükibe rámoltam, index kivágva, álltam ki tolatva a parkolóhelyről, lesve ki hátrafelé, jött valaki. Megálltam, de rámvillantott, kiengedett. Fekete Audi volt, bárkié lehetne, de a BRFK-é, benne a járőrpárral, folytatták a napot, még 18 óráig bevetésben. Köszi fiúk, hogy kiengedtetek, és köszi a járőrözős, akciós napot is!
Korábbi cikkeink ebben a témában: országos szintű a rejtett ellenőrzés, elindult a rejtett ellenőrzés
A totalcar.hu videóriportja az elfogóautók bevetéséről, működéséről (a videó a fent említett Nissan elfogással indul):
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.