Nem csak a műszaki vizsgaállomásokon tapasztalható zsúfoltság a hátulütője annak, hogy sokan éltek-, vagy inkább visszaéltek azzal, hogy a covid-időszakban a lejárt műszakis autókat tovább lehetett használni.
Be kell sétálni pár olyan autószervizbe, ahol műszaki vizsgáztatást is vállalnak és máris meg lehet azon döbbeni, hogy mennyire „legatyásodott” autókkal közlekedtek sokan az elmúlt időszakban. Míg a békeévekben a vizsgára bejelentett, illetve vizsgáztatási szándékkal szervizekre bízott autók 20-30 százalékán szokott lenni olyan nagy hiba, ami biztos bukást jelentene a vizsgasoron, az elmúlt két hónapban ez az arány sokkal rosszabb lett. A megkérdezett szerelők szerint most a kocsik felén kellett olyan javítást végezni, ami olyan hibát hárított el, ami önmagában vizsgaképtelenséget jelentett.
Az időszakos műszaki vizsgákon a hibákat is kategorizálják. Léteznek olyan „nagy” hibák, amelyek önmagukban buktatják a vizsgát: például egy repedt flexibilis fékcső, világító ellenőrző lámpa, főtartóelem korróziója. És léteznek olyan „kis” hibák, amelyek miatt nem buktatják meg az autót: a kis hibákból több megléte okozhat vizsgaképtelenséget. A szervizek beszámolói szerint nem csak a nagyhibák, hanem a kicsik is felszaporodtak. Mintha az, hogy a belföldi autóhasználathoz nem kellett a járványveszély időszaka alatt lejárt műszakikat meghosszabbítani, az alól is felmentést adott volna az autósoknak, hogy karbantartsák, vagy karbantartassák a négykerekűiket.
Pedig a papír érvényeségétől függetlenül az autók a használattól ugyanúgy koptak, tehát igényelték volna a karbantartást. Nem is gondolnánk, hogy a két évente (új autóknál négy év után, taxiknál, veteránoknál évente) kötelező műszaki vizsga milyen hatással van az autópark átlagos állapotára. Legalább akkor kapnak egy alaposabb ellenőrzést a kocsik.
És miket láttunk? Leginkább azt, hogy a csereérett alkatrészekkel tovább használták a kocsikat. Legyenek ezek futóműelemek, gömbfejek, szilentek – sokan az életveszélyesség határán járó futóművű autókkal jelentek meg a szervizekben. És nem kell itt csak az autóparkunk átlagéletkorának megfelelő, vagy annál idősebb kocsikra gondolni: öt éves autó is lehet széthasznált. Tehát leginkább a rossz futómű, a kopott abroncsok, a repedt szélvédők és a hibára figyelmeztető műszerfali fények (motorhiba, légzsákhiba) megléte adta a legtöbb munkát a szerelőknek a tíz éves koron belül.
A tíz év fölötti autók esetén a rozsda egyre jelentősebb gond, 10 év után már megjelenhet, haladva a 15 év felé egyre gyakoribb, 15 év fölött pedig az a ritkább eset, ha nincs gond a korrózióval. Vannak autótípusok, amelyek jobban bírják, és vannak, amelyeket fiatalabb korban leterít a korrózió. Ami érdekesség, hogy az elmaradt karbantartások miatt bent felejtett kopott alkatrészek is elindultak a felbomlás útján: normál időszaknál sokkal többször fordult elő, hogy rozsdás rugótányérokat, lengéscsillapítót, porvédőlemezeket ástak ki a szerelők a kívülről épnek és egészségesnek látszó autók alól.
A „covid-vizsga” jelenségkör úgy gondoljuk országos szinten gazdagította az autósokat azzal a tapasztalattal, hogy nem szabad elhanyagolni az autókat. A karbantartás elmaradása nem csak biztonsági kockázatot jelent az utakon, hanem bizony jelentős javítási többletköltséggel jár, mert sok továbbhasznált rossz alkatrész okoz újabb hibákat. Továbbá az ütemesen cserélt, javított kocsin a szervizre költött összeg időben eloszlik, míg egyben kifizetni mindig fájóbb. És az sem elhanyagolható mellékhatás, hogy egy rossz állapotú autó piaci értéke mindig alacsonyabb egy karbantartott autóénál. Jelenleg, a használtautók felértékelődésének az idején azok műszaki állapota különösen fontos szempont a piacon.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.