Mondhatnánk köszönés nélkül távozott a baleset helyszínéről az az autós, aki figyelmetlenségének köszönhetően belerohant az útkarbantartók járművébe: szerencséjére az ütközésvédő energiaelnyelő elem megfogta a kocsiját, sőt sérülést sem szenvedett!
Június 22-én egy autós belerohant az autópályán a karbantartási munkát végző szakembereket óvó ütközési elemnek. Megúszta, és továbbhajtott. Az útkarbantartási munkák környéke mindig veszélyes övezet, az utat használók és a karbantartók számára is. A szóban forgó Renault Mégane vezetője a lehető legtöbb szabályt megszegte, nem tartotta be a sebességkorlátozást, nem vette figyelembe a kihelyezett ideiglenes táblákat, amelyek a karbantartásra figyelmeztették, talán éppen mással foglalkozott vezetés közben.
Az ő életét megmentette az energiaelnyelő elem, és a kocsi vészfékrendszere, amely észlelve a gyors és mély pedálnyomást, megemelte a fékerőt (erre utal a vészvillogó automatikus felkapcsolása) és sikerült annyira lelassítani az autót (körülbelül 70 km/óra sebességre) amellyel az ütközéselnyelő elem deformációja felvette a mozgási energiát.
Annyira jól működött a deformálódó elem, hogy a balesetet szenvedő autós kocsijában nem nyíltak ki a légzsákok, sőt az autó szemmel láthatóan nem sérült, még a lámpák-, indexek sem törtek ki. Ennek örömére újra szabálytalankodva az autós elhagyta a helyszínt, indulásakor még veszélyeztetve a többi elhaladót is, akik közül a többség természetesen nem tartotta be a karbantartási terület szakaszán kiírt ideiglenes sebességkorlátozást.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 20 autópálya mérnökséget tart fenn, minden mérnökségen átlagosan 3-4 ütközési energiaelnyelő eszköz áll rendelkezésre. Az ezzel felszerelt járműveiket a napi gyakorlat szerint a legkritikusabb, legveszélyesebb munkavégzési helyszínekre irányítják. Minden energiaelnyelő típus más és más paraméterekkel rendelkezik, és rengeteg típus van a nemzetközi piacon. Közös jellemzőként az mondható el ezen eszközökről, hogy a körülbelül 80 km/órával érkező személyautók megfogásához fejlesztik őket. Erre a feladatra tesztelik, szabadalmaztatják ezeket az eszközöket.
Tehát a személyautókra vannak optimalizálva, a tapasztalatok szerint a 80-100 km/óra sebességgel érkező személyautó mozgási energiáját sikeresen emésztik fel a deformációjuk által – mint ez a felvételen is látható. A gyorsabban érkező járműveknél is működik az energiaelnyelés, de ott már természetesen több sérülés fordulhat elő, de ezen esetekben is nagyban csökkenti a baleset súlyosságát az eszköz, ahhoz képest, mintha egy álló teherautóba rohanna bele egy személyautó.
Az energiaelnyelő elemeket csak akkor kell cserélni, ha megsérülnek, tehát nem évfüggő a cseréjük, nincs „szavatosságuk” (mint ahogy például a légzsákoknak van, általában 10 év). Az energiaelnyelő típusától függ, hogy a hordozójárműnek milyen feltételeknek kell megfelelnie, de alapvetően ezeket az eszközöket tehergépjárművekre lehet rögzíteni. A Közút csak olyan eszközöket szerez be, amelyek kompatibilisek a meglévő járműveikkel.
2020-ban eddig 6 ilyen balesetről számolt be a Közút, ezek mind anyagi káros esetek voltak. 2019-ben ütközési energiaelnyelő eszköznek 13 alkalommal ütköztek a közlekedők, amely balesetekből szerencsére egyik sem volt halálos kimenetelű, 4 ütközésnél volt súlyos sérült, egy esetben pedig könnyű sérült, a többi anyagi kárral járt.
A gyorsforgalmi utakon 2018-ban 83 baleset történt munkavégzéses útszakaszokon. 37 esetben terelőelemeknek, eszközöknek (táblák, villogósor terelőkúp, terelőfal stb.) vagy járműveknek ütköztek a figyelmetlen közlekedők az autópályákon és autóutakon. 12 esetben közutas autónak, ebből kilencszer olyan ütközési energianyelő eszköznek csapódtak be, amely a felvételen is látható.
Elgondolkoztató az adat, hogy a 2000-es évtől napjainkig 17 mérnökségi szakember hunyt el munkaterületen figyelmetlen vagy szabálytalan közlekedők miatt. Ezen tragikus esetekben közös, hogy a munkaterületek mellett a vétkes jármű vezetője nem a kihelyezett forgalmi jelzéseknek, korlátozásoknak megfelelően közlekedett, és legtöbbször a megengedett sebességet jelentősen túllépte. Tehát 17 ember halt meg munkavégzés közben, mások gondatlansága által. Tartsák be az útkarbantartások közelében kihelyezett ideiglenes korlátozásokat, hiszen ezen esetekben is emberéletek múlnak a szabálykövető magatartáson! Ha pedig megtörtént a baj, ne hagyják el a helyszínt, mint tette ezt a videón szereplő autós!
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.