A vezetés közbeni telefonálás veszélyeit a többség nagyvonalakban ismeri, sőt elismeri, mégis önmagukra nézve a vezetők hajlamosak kivételt tenni. Elmondjuk miért nincs kivétel!
Vezetés közben mobiltelefont használni veszélyes. Különösen a készüléket kézben tartva, hiszen így a kormányzásra, a kezelőszervek egyidejű működtetésére csak egy kéz áll rendelkezésre. A félkezes vezetés a kétkezeshez képest elméletileg nagyobb odafigyelést, és nagyobb rutint igényel. De miképp lehet jobban odafigyelni, ha a telefon tartása- és kezelése, valamint maga a beszélgetés is eltereli éppen a vezető figyelmét.
Autótelefonok a nyugati világban már a hetvenes évektől terjedtek, de viszonylag szűk körben, a bekerülési- fenntartási magas költségeik miatt – elsősorban prémium és luxusautók tartozékaként voltak elérhetőek. Minimális elterjedtségük a telefonkagylós használat ellenére nem hívta fel a hatóságok figyelmét a járművezetés közbeni telefonálás veszélyeire: bizonyára történhettek akkor is emiatt balesetek, de a minimális esetszám nem hívta fel a figyelmet a veszélyre.
A kilencvenes évek közepétől aztán megindult a mobiltelefon-boom, a készülékek tömeges megjelenése már befolyást gyakorolt a napi közlekedési viselkedésre is. Senki nem gondolta, hogy kézben tartott mobillal jó vezetni, ezt igazolja vissza a tény, hogy szinte a mobilok elterjedésével egy időben megjelentek a különféle kihangosító szettek, akár autós fix beszereléssel, akár fülhallgatós kivitelben. És hamarosan megjelent egy újabb mobiltelefonos lehetőség, amihez kellett a kéz: az sms írás.
Így nem kell azon csodálkozni, hogy pár éven belül a legtöbb európai ország bevezetett valamilyen szintű tiltást-, vagy korlátozást a vezetés közbeni mobiltelefonhasználatra. Van ahol kihangosító használatához kötötték a hívásbonyolítást, van ahol pedig teljesen betiltották a mobileszköz autós használatát. És habár ez utóbbi megoldás drákóinak tűnik, és felettébb kényelmetlen lehet betartani a bárhol-bármikor telefonáláshoz szoktatott embereknek, de ha belegondolunk, bátran tekinthetjük igazolt megoldásnak. Gondoljunk csak arra, hogy egy, a figyelmet erősen lekötő telefonbeszélgetést vezetés közben folytatva a sofőr később nem tudja felidézni az azalatt megtett úton történt események részleteit. Ez elég igazolás arra, hogy a telefonhasználat jelentősen csökkenti a sofőr „jelenlétét” a vezetői tevékenységében.
Magyarországon is megtiltották vezetés közben a kézben tartott mobiltelefon használatot. Azonban jöttek az okostelefonok, amelyek rendkívüli mértékben kibővítették a mobiltelefonok funkcióit: annyira, hogy lényegében többet használjuk őket egyéb eszközként, mint a fő funkciót jelentő telefonként. Emiatt a tiltások ellenére tovább nőtt a vezetés közbeni telefonhasználat, ráadásul úgy, hogy az okostelefonok jobban igénylikt a kézhasználatot, és a vizuális figyelmet. Emiatt jelentősen megnőtt a vezetés közbeni használatkor a biztonsági kockázat.
Többen próbálták felmérni, hogy a mobilozás mely funkciói, alkalmazási módjai a veszélyesebbek. A hívásindítás például a hívás fogadásnál tovább tart, s ezért kockázatosabb, még veszélyesebb a figyelmet hosszabb időre elvonó sms írás, az okostelefonok esetén a figyelmet tartósan lekötő alkalmazások használata. Érdekes, de a gombos telefonokhoz képest veszélyesebb az érintőképernyősök használata: hiszen ez utóbbiakra mindenképp rá kell nézni a kezeléshez.
Tanulmányok igazolják, hogy a mobiltelefonhasználat jelentősen, mintegy négyszeresére növeli a közúti balesetek bekövetkezésének kockázatát. A mobiltelefont használó járművezető reakcióideje jó 50 százalékkal nő, sőt a mobilozás hatása a reakciókésedelem tekintetében az ittas befolyásoltsághoz hasonlítható. Esetenként még kedvezőtlenebb is lehet. Az Európai Bizottság részére készült felmérés szerint egy, a kézben tartott mobiltelefont használó járművezető reakcióideje átlagosan számítva 30 százalékkal rosszabb, mint egy 0,8 ezrelékes véralkoholszintű ittas vezetőé.
A mobiltelefonálás a biztonságos járművezetésre számos más veszélyt is rejt. Mobilozáskor általános figyelemcsökkenés tapasztalható, ilyenkor a telefonáló a közlekedési környezetre, s más közlekedőkre kevésbé képes figyelni. Különösen igaz ez az idősebb járművezetők esetében. A telefonálók jellemzően lassabban reagálnak a közlekedési jelzésekre, egyes jelzéseket észre sem vesznek, továbbá növekszik a fékezési reakcióidő, azaz a veszély észlelésétől számítva hosszabb idő telik el, amíg rálépnek a fékre. Ebből következik, hogy az érintett járművezetők sokszor ijedtebben, nagyobb erővel fékeznek, így gyakoribb a vészfékezések aránya. A vezetés közben mobiltelefont használók az egyes közlekedési szituációk kezelésekor a döntéshozataluk során több kockázatot vállalnak, s azt is megfigyelték, hogy a rendszeresen mobilozók esetében a biztonsági öv használati aránya is alacsonyabb az átlagosnál.
Téves az a felfogás, amely szerint a kihangosítóval, vagy más módon történő, azaz nem kézben tartott mobiltelefonálás veszélytelen. Bárhogy is telefonálunk, tevékenységünk jobban elvonja figyelmünket, mint például az utasunkkal beszélgetés, vagy a rádió hallgatása. Az úgynevezett „hands-free” kutatások eredményei is beszámolnak a járművezető figyelmének elvonásáról, az érzékelt információk mennyiségének folyamatos csökkenéséről, a reakcióidő megnövekedéséről, a szívritmus hívás közbeni felerősödéséről, amelyek egyértelműen növelik a baleseti kockázatot. A következő kisfilm összefoglalja az április 17-én tartott kampányindító sajtótájékoztatón elhangzott véleményeket egyrészt a hatóság, másrészt a biztosító, pszichológus szakemberek és a humorista szemszögéből. Érdemes végignézni!
A kocsiban a telód nem a haverod
A kocsiban a telód nem a haverod…. A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen 2019. április 17-én megtartott sajtótájékoztató anyaga
Közzétette: Baleset-megelőzés – 2019. április 18., csütörtök
A hazai szankcionálásról
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 3.§ (2) bekezdése 1998. január 1-i hatállyal vezette be a mobiltelefon használatára vonatkozó előírásokat, amelynek a hatályos szövege az alábbiakat tartalmazza:
„(2) A gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben – ideértve a forgalmi okból történő megállást is – kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat.”
A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény alapján 2012. április 16-át követően a KRESZ 3.§ (2) bekezdésébe foglalt szabály megsértése esetén figyelmeztetés, helyszíni bírság, valamint szabálysértési feljelentés alkalmazható. A pénzbírságok a 63/2012. (IV. 2.) Korm. Rendelet értelmében fix összegűek: a mobil rádiótelefon használatára vonatkozó rendelkezések megsértőivel szemben kiszabott helyszíni bírság összege 10 000 Ft, míg szabálysértési feljelentést követő eljárás során kiszabott pénzbírság összege 20 000 Ft. A bírság kiszabása mellett az elmarasztalt személyek 3 közúti közlekedési előéleti pontot kapnak, amely a vezetői engedély nyilvántartásban kerül rögzítésre. A maximális 18 pont elérése esetén a vezetői jogosultság ideiglenesen korlátozásra kerül.
Végezetül nem árt tudni, hogy vezetés közben a mobiltelefon valamennyi funkciójának használata jogsértő, még az is, ha beérkező hívás esetén a hívást kézbe vett telefonnal elutasítjuk. Ugyanis a járművezetés közben beérkező hívásnak a kézben tartott mobiltelefon gombjának benyomásával történő visszautasítása is a KRESZ 3. § (2) bekezdésébe ütköző telefonhasználatnak minősül. Érdemes azt is figyelembe venni, hogy a készülékek saját kihangosítóját alkalmazva, de az eszközt kézben tartva ugyanolyan szabálytalan beszélgetni, mint a fülhöz illesztett telefonnal.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.