Az elektromos meghajtású járművek még drágák, és a hatótávolságuk csak a legfrissebb modelleknek közelíti meg a hagyományos hajtású járművekét. A buszoknál is ez a helyzet.
Az elektromos autók tiszták és csendesek, de még nincs meg a legjobb felhasználási metódusuk. A haszongépjárművek, illetve a buszok esetén is hasonló az állás, de ott a hatótáv kérdése még élesebben kirajzolódik. Viszont lépni kell itt is, mert például a történelmi városrészekből a világ egyre több pontján tiltanák ki a dízeleket.
Bár már Magyarországon is gyártanak elektromos buszt, a kínai BYD Komáromban, illetve szolgálatban is állnak a BKV-nál a Modulo kis elektromos midibuszai, a klasszikus európai gyártóktól sok ilyen irányú hír nem érkezett. Kitekintve a világba érdekes tendencia rajzolódik ki: azok az országok, ahol elmaradottabb a közlekedési infrastruktúra, az elavult buszokat váltó típusok sokszor elektromosak. Élen jár ebben Kína, ahol a tömegközlekedési járművek újra cserélésekor 99% volt elektromos meghajtású, de ott van az élen Kazahsztán és India, a maga tízezres elektromos busz rendelésével.
Az alkalmazásra nálunk is történtek lépések: az Ikarus a kínai partnerével közösen gyártott elektromos busza körülbelül 120 millió forintba kerül majd, drága ugyan, de az e-busz megtérülési ideje jóval rövidebb. A közelmúlt hírei szerint Salgótarjánban már dolgoznak is egy vonalon, illetve szolgálatban állnak a BKV-nál a Modulo kis elektromos midibuszai. Egy 12 méteres, dízelmeghajtású tömegközlekedési jármű ára most hozzávetőlegesen 70-80 millió forint között van. A tervek megvalósulásához így komoly támogatás szükséges –nemcsak Magyarországon, hanem a világszerte preferált megoldáshoz mindenütt komoly állami támogatás jár.
![Modulo Elektromos Kisbusz](http://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2019/06/modulo_elektromos_kisbusz.jpg)
Csak példaként Berlinben csak egy buszvonal járműveinek cseréjéhez a szövetség kormány 4,1 millió euróval járul hozzá. A legutóbbi hírek szerint a magyar kormány vizsgálja annak lehetőségét, hogy a 25 ezernél nagyobb lélekszámú városokban három év múlva kizárólag elektromos, vagy más, például gázhajtású környezetkímélő buszokat használjanak tömegközlekedésre.
A minibusz kategóriában, pont az idegenforgalomban jól alkalmazható járművek is felbukkannak már a piacon elektromos hajtással. A buszgyártási hagyományokkal rendelkező Iveco bemutatta az elektromos kisbuszát, amely a már évek óta kínált elektromos Iveco Daily haszonjármű alapjain készült el. E nulla károsanyag-kibocsátású, 20-22 személyes, minibusz kategóriájú jármű hatótávolsága két, vagy három nagy energiasűrűségű nátrium-nikkel-klorid akkumulátorával 100, illetve 160 kilométer.
![Elektromos Buszok 2](http://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2019/06/elektromos_buszok_2.jpg)
Az alternatív meghajtású mini-midibuszok már napjainkban is jól használható megoldást jelenthetnek a frekventált idegenforgalmi helyek megóvásához, mert többnyire ezeket a helyszíneket sorolják be a legmagasabb levegőtisztasági kategóriába, kényszerítve az idegenforgalmat és a tömegközlekedést a záró emissziós, például az elektromos megoldásra.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/05/2305_emobiliti_show.jpg)
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2022/04/2204_ujbuszok_resize.jpg)
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2022/03/2203_roli_szerena.jpg)
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2022/09/2209_rakpart_lezaras.jpg)
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_golya_motoros2.jpg)
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_ujbuszok_bkk.jpg)
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2020/03/gumiabroncstanacsok_conti1_3.jpg)
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_mav_volan.jpg)
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.