Részben személyes-, részben csoportfelelősség az ittas vezetés, illetve a bódult állapotban történő vezetés, részben pedig hatósági felelősség, hiszen valahogy ki kell szűrni a közlekedők közül a tévútra tért embereket.
Az ittasságot és a drogos állapotot gyakran hasonlóképp értelmezi a köztudat, holott alapvetően eltérő jelenségekről beszélhetünk, amelyeknek a hatásmechanizmusa, a felderíthetősége is más típusú felkészültséget igényel: bár a megítélésük hasonlóan negatív. Az alapvető probléma mindkettővel, hogy bódult állapotban (legyen annak oka ittasság vagy valamely kábítószer, vagy akár gyógyszer fogyasztása) a vezetés különösen veszélyes, hiszen az ilyen állapotú emberek érzékszervi zavarokkal, helyzetfelismerési problémákkal és testi kontroljuk részleges (vagy teljes) elvesztésével küzdhetnek. Mindez értelemszerűen nem fér össze a járművezetés fokozott koncentrációsképességet, gyors helyzetfelismerést és maradéktalan cselekvőképességet igénylő feladatával.
Jámbor István ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti szakirányító osztályának vezetője az utcai ellenőrzési gyakorlatokra vonatkozó kérdésünkre elmondta, hogy drogok kimutatáshoz nincs „kézi készülék”, az ellenőrzést végző rendőrök által észlelt tünetek adta gyanú elégséges a mintavétel elrendeléséhez, ami a drog esetén a vérvétel. Alapvetően más a kresz szabályozás az alkohol és a kábító hatású szerek esetén.
Vezetés közben a sofőr szervezetében nem lehet alkohol. Ellenkező esetben ittas vezetőnek minősül. Bódult állapot pedig akkor állapítható meg, ha a sofőr valamely szer befolyása alatt áll. Drognál ugyanis anyagfüggő a lebomlás, akkor okoz gondot a fogyasztott szer, amikor biológiailag aktív és a bomlástermék hat a szervezetre. Közlekedési bűncselekménynél azt kell kimutatni, hogy mi olyan anyag van/volt a szervezetben, ami az események történtekor hathatott.
Drog fogyasztás gyanúja esetén az első lépés az ittasságvizsgálat, amelyhez megfelelő eszközrendszerrel rendelkezik a rendőrség. Ezt követi a laboratóriumi mintavételhez. Egyes drogokat, droghatású szereket előszűrő eszközök a vizeletből kimutatják. Ez a kábítószer hatóanyag elővizsgálat. Azonban ne feledjük el – hívta fel a figyelmet Jámbor István -, hogy gyógyszernek is lehet károsan befolyásoló hatóanyaga! A járművezetés bódult állapotban (BTK 237) megvalósítás szempontjából mindegy, hogy legális, vagy illegális az elfogyasztott anyag, amely a bódult állapotot okozza!
Az ittaság tényállásának meghatározása egyszerűbb: a vér- illetve a légalkohol koncentráció a megállapítás alapja, annak nincs jelentősége, hogy az adott személy az elfogyasztott mennyiségtől milyen állapotba került. Lehet ugyanaz az alkoholkoncentráció erősebben hat az egyik emberre, a másikra alig, de ez nem változtat a tényálláson. Alkohol esetén csak a koncentráció számít. Fokozva a példát az ittas járművezetésnél még az sem számít, hogy a vezetés pillanatában mekkora az alkoholkoncentráció, tehát, hogy a sofőr fogyasztott ugyan alkoholt, de az az ellenőrzés pillanatában még nem szívódott fel, tehát nem fejthette ki a bódító hatását. Tehát, ha valaki felhajtja az italt, kocsiba ül, de még nincs hatása, mert gyakorlatilag semmi nem szívódott fel, de már jelen van az alkoholmennyiség a szervezetben, azzal már megvalósul az ittas vezetés. Ez a határ a 0,5 g/literes véralkohol vagy 0,25 mg/liter légalkohol szint.
Az ezredes elmondta, hogy a drogok kimutatása sokkal bonyolultabb. Az ittasságnál egyértelműen etilalkoholt keres a hatóság az ellenőrzés alá vont sofőr szervezetében. Droggyanú esetén azonban rendkívül sokféle anyag szóba jöhet, nem pedig egy. Ugyan vannak régóta ismert anyagok, amelyek tulajdonságait a hozzáértők jobban ismerik, tapasztalati úton már tudják, hogy milyen koncentrációban mit okoznak a szervezetben, milyen hatások figyelhetők meg. Manapság azonban szinte naponta új szerek jelennek meg, illetve különböző szerek kombinációi. Mindennek kapcsán már felmerült, hogy nem a jelenlegi módon kellene megfogalmazni a tényállást, a jogszabálynak rögzíteni kéne, hogy bizonyos hatóanyagcsoportok bizonyos koncentrációja már megvalósítja a bódult állapotot.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.