Az európai országok többségében feloldották a hétvégi kamionstopot és módosítottak a pihenőidő előírásokon is. Vannak egyedi szabályozások is és torlódásokra minden határnál számítani kell. Bár a rendelkezések napról napra változhatnak, összegyűjtöttük a javát. (Frissítéssel!)
A hétvégi kamionstopot Magyarország mellett feloldotta Ausztria, Csehország, Franciaország, Olaszország (7,5 tonna felett). Németországban részleges a kamionstop feloldása, legutóbbi információink szerint a kamionstop feloldása tartományi hatáskörű, így eddig a következő tartományok döntöttek, azon gépjárművek számára, amelyek higiéniai eszközöket és tartós élelmiszereket szállítanak: Bajorország, Észak-Rajna-Vesztfália, Szászország és Alsó Szászország. Spanyolországban is részleges a kamionstop feloldása, csak bizonyos útvonalakon, időszakokban és áruféleségekre vonatkozik.
Ausztriában a vezetési és pihenőidőkre könnyítéseket vezettek be: a napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát, a heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát, a teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 100 órát, 5 óra 30 perc vezetési periódus után a járművezető legalább 45 perc folyamatos szünetet köteles tartani, napi kötelező pihenőidő 9 óra, a heti pihenőidőnek az előző, heti pihenőidő végétől számított 6-24 órás időszak végéig meg kell kezdődnie.
A cseh közlekedési tárca ideiglenes és teljes toleranciát hirdetett a járművezetők vezetési és pihenőidejének betartására vonatkozóan, minden áruféleségre. A mentesítés 2020. március 16-án 00.00 órától hatályos, 30 napra. A cseh-lengyel és a cseh-német határokon kötelező testhőmérséklet mérést vezetett be a cseh hatóság – többnyire mindenkit meg is mérnek -, így a határátlépés ideje megnőtt, torlódásra kell számítani. Csehországból figyelmeztetés is érkezett, amely szerint a cseh-szlovák határon kritikus helyzet alakult ki, mivel a gépjárművezetők a jobboldali sávban veszik ki a 45 perces pihenőidejüket, ezzel akadályozva a határátkelő forgalmát. A cseh rendőrség kiemelten felkéri a magyar gépjárművezetőket, hogy kihasználva a pihenőidők és vezetési időkre vonatkozó szabályok lazítását a 45 perces és egyéb pihenőidőt inkább késleltessék, és máshol töltsék el, így hozzájárulva a határforgalom akadálymentesítéséhez.
Olaszország a belépéskor a nemzetközi áruszállítást végző sofőröktől a szokásos iratokon felül egy felelősségvállaló nyilatkozatot (Öntanúsítás) kell kitölteniük és aláírniuk.
Szlovénia is módosította a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó előírásokat (részleteiben eltér az osztrák módosítástól): a napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát, a heti vezetési idő nem haladhatja meg a 65 órát, a teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 96 órát, 5 óra 30 perc vezetési periódus után a járművezető legalább 45 perc folyamatos szünetet köteles tartani, napi kötelező pihenőidő 9 óra a heti pihenőidőnek az előző, heti pihenőidő végétől számított 6-24 órás időszak végéig meg kell kezdődnie.
A szlovén közúti információs központtól (PIC) érkezett tájékoztatás szerint a szlovén rendőrség nem biztosít további konvojokat Olaszország felől Magyarország irányába. A gépkocsivezetőket erről szórólapokon tájékoztatják Vrtojba (Gorizia) és Fernetti határátkelőknél. „Alkalmi konvojokat” továbbra is indíthatnak, de ennek nincs előre jelzett menetrendje. A gépkocsivezetők figyeljék az olasz A4-es autópályán működtetett elektronikus előjelző táblákat, amelyek információt adhatnak az olasz-szlovén határ aktuális helyzetéről! A Magyarország felől érkező áruszállítók be tudnak lépni Szlovéniába, tranzit forgalomban is.
Horvátországban áruforgalomra csak bizonyos határátkelők használhatóak. Jelen állapot szerint az erre vonatkozó rendelet március 19-től 30 napig lesz hatályban. HR-SLO határon: Bregana, Macelj, HR-HU határon: Letenye, Udvar, HR-SRB határon: Bajakovo, HR-BIH határon: Nova Sela, Stara Gradiška, Slavonski Šamac. Az országban tranzitútvonalat határoztak meg, megállni csak a kijelölt helyeken lehet. A kijelölt tranzitfolyósókat a legrövidebb úton kell elérni.
Horvátország ezen felül karantént rendelt el minden külföldi gépjárművezetőre, aki a következő országokból érkezik: Olaszország, Kína, Dél-Korea, Hongkong, Japán, Szingapúr, Malaysia, Bahrein, Irán, Németország, Franciaország, Svájc, Spanyolország, Ausztria, Egyesült Királyság, Hollandia, Svédország és Szlovénia Bela Krajina vidéke. A gépjárművezetőket figyelmeztetik a határon, hogy visszafordulhatnak a karantén elkerülése érdekében. Továbbá részleges lezárásokra kell számítani a horvát-szerb határon.
Szlovákia ideiglenesen és korlátozott mértékben enyhíti a vezetési és pihenőidőket azon járművezetők számára, akik áruk belföldi és nemzetközi szállításában vesznek részt, március 19-től április 17-ig. A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 11 órát, a heti vezetési idő nem haladhatja meg a 60 órát, a teljes vezetési idő az egymást követő kéthetes időszak alatt nem haladhatja meg a 96 órát. 5 óra 30 perc vezetési periódus után a járművezetőnek legalább 45 perc folyamatos szünetet köteles tartani. A napi kötelező pihenőidő 9 óra. A szlovákiai teherforgalom számára ajánlott útvonalakat és határátkelőket jelöltek ki.
FRISSÍTÉS
Szlovákia részlegesen lezárja határait a kamionforgalom előtt, jelentették be március 27-én, pénteken. A döntés azonnali hatállyal életbe lépett délután, ez alapján Szlovákiába nem léphetnek be a 7,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsik Lengyelország, Csehország, Magyarország és Ausztria irányából, és nem léphetnek ki se a határon. Az intézkedés – amelyről egyelőre nem közölték, hogy mennyi időre szól – nem vonatkozik az élőállatokat és gyorsan romló árut szállító gépjárművekre. Ugyancsak beengedik azokat a tehergépkocsikat, amelyek árujukat Szlovákiában rakodják ki. Az intézkedést a szlovák rendőrség a határokon létrejött torlódásokkal, illetve az ebből adódó balesetveszély megelőzésének szükségességével indokolta. FRISSÍTÉS Szombaton délelőtt tíz órától Szlovákia ismét megnyitotta közúti határait a 7 és fél tonnánál nehezebb tehergépkocsi-forgalom előtt – közölte a szlovák rendőr-főkapitányság sajtószóvivője.
Németországban országosan a német közlekedési minisztérium az alábbi ideiglenes mentességeket vezette be a közúti áruszállításban gépkocsivezetők részére – a mindennapi áruk, különösen az élelmiszerek és a takarmányok, a termelési, tárolási és értékesítési helyek között, továbbá az orvosi ellátásra, védekezésre szánt eszközök, termékek és üzemanyagok esetén. A mentesség 2020. április 17-ig alkalmazható: engedélyezett heti 5 alkalommal 10 óra vezetési idő, továbbá 2 egymást követő csökkentett heti pihenőidő egy hónapban.
Franciaországban a francia kormány kiadott egy térképet a gépjárművezetők számára, amelyről tájékozódhatnak azon benzinkutak elérhetőségéről és nyitva tartásáról, amelyek alapvető higiéniai szolgáltatásokat is nyújtanak (például egészségügyi létesítményeket és vendéglőket). Engedélyezett a „négykezes fuvar”, tehát tartózkodhat két gépjárművezető a kabinban egyidőben, ennek feltétele, hogy betartják a minimum 1 méteres távolságot. A napi vezetési időt 10 órára hosszabbítják meg. A járművezetők dönthetnek úgy is, hogy napi 11 órán át vezetnek, legfeljebb heti két alkalommal. A heti vezetési idő meghosszabbítása heti 60 órára, de két egymást követő héten legfeljebb 110 órára, feltéve, hogy az ilyen hosszabbítás tiszteletben tartja a további vezetési és pihenőidőre vonatkozó jogszabályokat.
Spanyolországban is ideiglenes és teljes toleranciát hirdetett a járművezetők vezetési és pihenőidejének betartására vonatkozóan, minden áruféleségre visszamenőleges hatállyal, 2020. március 10-től azon gépjárművezetők esetében, akik Spanyolország érintett területein jártak.
Az információkat a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületétől kaptuk. Ismét kiemeljük, hogy a járványügyi helyzet gyors változásai miatt az útvonaltervezéskor, illetve a határátlépés előtt tájékozódjanak a cél-, és tranzitországokban uralkodó helyzetről és egyéni szabályozásokról!
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/05/2305_emobiliti_show.jpg)
Villanyozd fel magad!
Május 5-én, pénteken kezdődik és egész hétvégén tart az e-Mobility Show Budapest.
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2022/04/2204_ujbuszok_resize.jpg)
Bővül a kerékpárosvilág
Május 6., szombattól újabb buszjáratokon lehet Budapesten kerékpárt szállítani.
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2022/03/2203_roli_szerena.jpg)
Felfüggesztett rolizásért
Elektromos rollerrel is elkövethető az ittas járművezetés.
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2022/09/2209_rakpart_lezaras.jpg)
Csak május elsején lesz sétarakpart
A Ferenc pápa látogatásával összefüggő forgalmi korlátozások miatt szombaton és vasárnap nem, de május 1-jén, a hétfői ünnepnapon ismét lezárják a pesti rakpart egy szakaszát.
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_golya_motoros2.jpg)
Elképesztő halálos baleset
Nem lehet felkészülni minden veszélyforrásra. A fiatal motoros sem számíthatott rá, hogy gólyával ütközik.
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_ujbuszok_bkk.jpg)
Új buszok érkeznek Budapestre
Hamarosan 150 új autóbusz kezdi meg a munkát a főváros utcáin.
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2020/03/gumiabroncstanacsok_conti1_3.jpg)
Tovább kopnak
Az első negyedévben komoly mértékben csökkent az abroncsértékesítés Európában.
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_mav_volan.jpg)
Bringával vonaton, buszon
A MÁV-Volán Csoport a közöségi közlekedési eszközökön való kerékpárszállítási lehetőségek bővítésén munkálkodik.