A vészhívások fogadására hazánkban országos szinten két Hívásfogadó Központot (HK) hoznak létre, Miskolc és Szombathely székhellyel, ide befutnak a 112-es hívások az ország teljes területéről.
Az eredeti elképzelésektől eltérően a hívásokkal kapcsolatban nem lesz területi megosztás, azaz a segélyhívások abba a központba érkeznek, ahol éppen szabad vonal van (korábban úgy tervezték, hogy a Dunától nyugatra eső területek hívásai Szombathelyre, a keletre eső megyékből kezdeményezett hívások pedig Miskolcra futnak be).
A két Hívásfogadó Központ minden típusú segélyhívás fogadására alkalmas lesz (telefonhívás, SMS, MMS, e-mail, különböző vészjelző berendezések, így az e-call rendszer által leadott vészjelzések stb.).
Vészhívás beérkezése esetén a Hívásfogadó Központban automatikusan rögzítik a bejelentő helyét (vezetékes telefonhívásnál a telefonszám alapján, mobiltelefon esetében pedig a cellainformációk alapján). Ezt követően egy elektronikus adatlap kiállítására kerül sor. Az operátorok meghatározott kérdezési protokoll alapján összeírják a rendelkezésre álló információkat, majd eldöntik, hogy a bejelentés (segélykérés) igényel-e további intézkedést. Ennek az az oka, hogy jellemzően gyakoriak a téves (vagy éppen a rosszindulatú) riasztások, továbbá a nem segélykéréssel kapcsolatos hívások és bejelentések aránya. Az eddigi ügyeleti tapasztalatok szerint az intézkedést nem igénylő hívások aránya meghaladja az 50%-ot!
Amennyiben a bejelentés további intézkedést igényel, abban az esetben az operátorok riasztják az érintett megyei, vagy fővárosi tevékenységirányító központot, ahol felkészült szakemberek várják a hívásokat.
Az egységes európai segélyhívószámra (a 112-re) épülő Egységes Segélyhívó Rendszer kialakítása következtében a Belügyminisztérium alárendeltségében működő ügyeleti rendszerek jelentős változáson mennek keresztül.
A rendőrség vonatkozásában az új rendszerben a megyei rendőr-főkapitányságokon a katasztrófavédelmi igazgatóságok ügyeleteivel közös tevékenység-irányítási központokat (a továbbiakban: TIK) kell kialakítani. A TIK-ek létrehozásának egyik – ügyeleti szempontból releváns – előfeltétele a helyi szervek rendőrségi ügyeleteinek megszüntetése, feladatai egy részének az új központokba történő delegálása, illetve ezzel összefüggésben a szolgálatirányító parancsnoki rendszer átalakítása.
A TIK-ben dolgozók munkáját elektronikus térkép segíti, mely áttekintő képet ad az adott területről, s az ott aznap szolgálatot ellátó állományról (annak létszámáról, aktuális elhelyezkedéséről stb.). A térképen látható, ki van szolgálatban, milyen feladattal és felszereltséggel (Lion alkoholteszter, sebességmérő készülék, szolgálati kutya stb.), s ezek az információk segítséget nyújtanak az intézkedés végrehajtására leginkább megfelelő személy kiválasztásához.
A közterületi szolgálatot ellátók tényleges helyzetének beazonosítására egyrészt a személyi EDR készülékek, másrészt pedig a műholdas helyazonosítóval szerelt szolgálati járőrgépkocsik által van lehetőség. A térképen természetesen az is nyomon követhető, melyik kolléga van éppen „küldésben”, azaz ki hajt végre intézkedést, s ki a szabad járőr. Az operátor a legközelebbi szabad járőrt küldi ki az intézkedés helyszínére, ami záloga a beavatkozás gyors megkezdésének.
Jelenlegi hazánk négy megyéjében működik TIK. Elsőként 2012. december elején Komárom-Esztergom és Heves megyékben, majd 2013. februártól további két megyében, Vas és Borsod-Abaúj-Zemplén megyékben kezdte meg működését tevékenységirányító központ.
A TIK-ek egyelőre még ideiglenes jelleggel működnek, a 20/2012. ORFK utasítás előírásainak megfelelően. A működésüket már megkezdő központokban szerzett tapasztalatok ugyanakkor jelentős szerepet játszanak a további TIK-ek kialakításában, és azok minél hatékonyabb működtetésében.
Az ESR teljes rendszerének kiépítése az év végére várható, így várhatóan 2014. elején egy olyan segélyhívó rendszer kezdheti meg a működését, mely része egy európai hálózatnak.
Az új rendszer számos előnnyel jár. Ezek sorából kiemelhető a veszélyhívásokra történő gyorsabb és hatékonyabb reagálás, mely során a helyszínen hamarabb kezdődhet meg a mentés, ill. a kárelhárítás.
További előny, hogy a Hívásfogadó Központ civil operátorai egyfajta előszűrést is elvégeznek, így az eljárásra illetékes TIK-hez már csak azok a segélyhívások adatai kerülnek, amelyek esetében tényleges beavatkozásra van szükség.
Végezetül az is előny, hogy a TIK-ban két együttműködő hatóság munkatársai vannak jelen, így a jövőben nem lesz szükség a feladatok közvetett módon történő továbbítására, s a koordináció sem szenved késedelmet. Mint minden új megoldásnak, a két központú hívásfogadási rendszernek is lehetnek hátrányai, ide értve például a hely- és személyismeret hiányát, ami azonban a TIK-ek által korrigálható.
Az egységes segélyhívó rendszer kialakítása mintegy 5 milliárd forintos európai uniós támogatásból és 1,4 milliárd forintos állami hozzájárulásból valósul meg. Ebből az összegből kerülnek finanszírozásra a szombathelyi és miskolci központok, továbbá az egyéb infrastrukturális, személyi- és technikai szükségletek. A hatékony működés biztosítása érdekében a rendőrség Robotzsaru tevékenység-irányítási rendszere is fejlesztésre szorul.
A Hívásfogadó Központok az eCall jelzések fogadására is képesek lesznek. Amint a balesettel érintett járműből vészjelzés érkezik a Hívásfogadó Központba, az tartalmazza azt a helyazonosítót is, mely alapján az intézkedésre jogosult hatósági személy (mentő, rendőr, katasztrófavédelmi munkatárs stb.) a helyszínre küldhető.
Amennyiben külföldi állampolgár szenved Magyarországon közúti balesetet, abban az esetben a külföldi tulajdonú járműbe szerelt eCall rendszer automatikusan a hazai központba küldi jelzését, így a gyors intézkedés ebben az esetben sem marad el.
A tervek szerint egy Hívásfogadó Központban 110-120 fő dolgozik, ami a váltott műszak miatt mintegy 850 fő részére biztosít munkahelyet.
A rendszer országos szintű éles alkalmazása várhatóan januárban veszi kezdetét.
Végezetül fontos hozzátenni, hogy a mentők, a tűzoltók és a rendőrség évtizedek óta ismert nemzeti telefonszámai (104, 105 és 107) továbbra is megmaradnak, s a 112 mellett azok is automatikusan az országos központokba érkeznek.
E-roller univerzum
Akár tetszik, akár nem, az e-rollerek használata gyorsan terjed, így érdemes megismerni melyik mire való és mire jó.
E-roller univerzum
Akár tetszik, akár nem, az e-rollerek használata gyorsan terjed, így érdemes megismerni melyik mire való és mire jó.
On-line autó adás-vételi adminisztráció
Többféle, a gépjármű adás-vétellel kapcsolatos feladat intézhető a magyarorszag.hu felületen.
On-line autó adás-vételi adminisztráció
Többféle, a gépjármű adás-vétellel kapcsolatos feladat intézhető a magyarorszag.hu felületen.
Jogi ismeretek használt autó adás-vételhez
Fontos tudnivalók használt autó vásárláskor: az ügyészség összeállította az adás-vétel kapcsán fontos jogi ismereteket.
Jogi ismeretek használt autó adás-vételhez
Fontos tudnivalók használt autó vásárláskor: az ügyészség összeállította az adás-vétel kapcsán fontos jogi ismereteket.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban
A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.
Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban
A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.
Alapvető fontosságú a tiszta szélvédő
A fagypont körüli hőmérséklet, az aszfalton olvadozó hó, a ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.
Alapvető fontosságú a tiszta szélvédő
A fagypont körüli hőmérséklet, az aszfalton olvadozó hó, a ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.
Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?
A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.
Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?
A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.
Mit tegyünk, ha benzin kerül a dízel autóba?
Egy-egy mellétankolási eset mindig előfordul az autótulajdonosok, vag a benzinkutas figyelmetlensége miatt. Nézzük meg mit okoz az idegen üzemanyag, és hogyan hárítható el a baj.
Mit tegyünk, ha benzin kerül a dízel autóba?
Egy-egy mellétankolási eset mindig előfordul az autótulajdonosok, vag a benzinkutas figyelmetlensége miatt. Nézzük meg mit okoz az idegen üzemanyag, és hogyan hárítható el a baj.