2013.11.15, 11:40
112 – Az Egységes Segélyhívó Rendszer és használata

A vészhívások fogadására hazánkban országos szinten két Hívásfogadó Központot (HK) hoznak létre, Miskolc és Szombathely székhellyel, ide befutnak a 112-es hívások az ország teljes területéről.

Az eredeti elképzelésektől eltérően a hívásokkal kapcsolatban nem lesz területi megosztás, azaz a segélyhívások abba a központba érkeznek, ahol éppen szabad vonal van (korábban úgy tervezték, hogy a Dunától nyugatra eső területek hívásai Szombathelyre, a keletre eső megyékből kezdeményezett hívások pedig Miskolcra futnak be).

A két Hívásfogadó Központ minden típusú segélyhívás fogadására alkalmas lesz (telefonhívás, SMS, MMS, e-mail, különböző vészjelző berendezések, így az e-call rendszer által leadott vészjelzések stb.). 

Vészhívás beérkezése esetén a Hívásfogadó Központban automatikusan rögzítik a bejelentő helyét (vezetékes telefonhívásnál a telefonszám alapján, mobiltelefon esetében pedig a cellainformációk alapján). Ezt követően egy elektronikus adatlap kiállítására kerül sor. Az operátorok meghatározott kérdezési protokoll alapján összeírják a rendelkezésre álló információkat, majd eldöntik, hogy a bejelentés (segélykérés) igényel-e további intézkedést. Ennek az az oka, hogy jellemzően gyakoriak a téves (vagy éppen a rosszindulatú) riasztások, továbbá a nem segélykéréssel kapcsolatos hívások és bejelentések aránya. Az eddigi ügyeleti tapasztalatok szerint az intézkedést nem igénylő hívások aránya meghaladja az 50%-ot!

 

Amennyiben a bejelentés további intézkedést igényel, abban az esetben az operátorok riasztják az érintett megyei, vagy fővárosi tevékenységirányító központot, ahol felkészült szakemberek várják a hívásokat. 

 

Az egységes európai segélyhívószámra (a 112-re) épülő Egységes Segélyhívó Rendszer kialakítása következtében a Belügyminisztérium alárendeltségében működő ügyeleti rendszerek jelentős változáson mennek keresztül.

A rendőrség vonatkozásában az új rendszerben a megyei rendőr-főkapitányságokon a katasztrófavédelmi igazgatóságok ügyeleteivel közös tevékenység-irányítási központokat (a továbbiakban: TIK) kell kialakítani. A TIK-ek létrehozásának egyik – ügyeleti szempontból releváns – előfeltétele a helyi szervek rendőrségi ügyeleteinek megszüntetése, feladatai egy részének az új központokba történő delegálása, illetve ezzel összefüggésben a szolgálatirányító parancsnoki rendszer átalakítása. 

A TIK-ben dolgozók munkáját elektronikus térkép segíti, mely áttekintő képet ad az adott területről, s az ott aznap szolgálatot ellátó állományról (annak létszámáról, aktuális elhelyezkedéséről stb.). A térképen látható, ki van szolgálatban, milyen feladattal és felszereltséggel (Lion alkoholteszter, sebességmérő készülék, szolgálati kutya stb.), s ezek az információk segítséget nyújtanak az intézkedés végrehajtására leginkább megfelelő személy kiválasztásához.

A közterületi szolgálatot ellátók tényleges helyzetének beazonosítására egyrészt a személyi EDR készülékek, másrészt pedig a műholdas helyazonosítóval szerelt szolgálati járőrgépkocsik által van lehetőség. A térképen természetesen az is nyomon követhető, melyik kolléga van éppen „küldésben”, azaz ki hajt végre intézkedést, s ki a szabad járőr. Az operátor a legközelebbi szabad járőrt küldi ki az intézkedés helyszínére, ami záloga a beavatkozás gyors megkezdésének.

Jelenlegi hazánk négy megyéjében működik TIK. Elsőként 2012. december elején Komárom-Esztergom és Heves megyékben, majd 2013. februártól további két megyében, Vas és Borsod-Abaúj-Zemplén megyékben kezdte meg működését tevékenységirányító központ.

A TIK-ek egyelőre még ideiglenes jelleggel működnek, a 20/2012. ORFK utasítás előírásainak megfelelően. A működésüket már megkezdő központokban szerzett tapasztalatok ugyanakkor jelentős szerepet játszanak a további TIK-ek kialakításában, és azok minél hatékonyabb működtetésében. 

Az ESR teljes rendszerének kiépítése az év végére várható, így várhatóan 2014. elején egy olyan segélyhívó rendszer kezdheti meg a működését, mely része egy európai hálózatnak.

Az új rendszer számos előnnyel jár. Ezek sorából kiemelhető a veszélyhívásokra történő gyorsabb és hatékonyabb reagálás, mely során a helyszínen hamarabb kezdődhet meg a mentés, ill. a kárelhárítás.

További előny, hogy a Hívásfogadó Központ civil operátorai egyfajta előszűrést is elvégeznek, így az eljárásra illetékes TIK-hez már csak azok a segélyhívások adatai kerülnek, amelyek esetében tényleges beavatkozásra van szükség.

Végezetül az is előny, hogy a TIK-ban két együttműködő hatóság munkatársai vannak jelen, így a jövőben nem lesz szükség a feladatok közvetett módon történő továbbítására, s a koordináció sem szenved késedelmet. Mint minden új megoldásnak, a két központú hívásfogadási rendszernek is lehetnek hátrányai, ide értve például a hely- és személyismeret hiányát, ami azonban a TIK-ek által korrigálható.

Az egységes segélyhívó rendszer kialakítása mintegy 5 milliárd forintos európai uniós támogatásból és 1,4 milliárd forintos állami hozzájárulásból valósul meg. Ebből az összegből kerülnek finanszírozásra a szombathelyi és miskolci központok, továbbá az egyéb infrastrukturális, személyi- és technikai szükségletek. A hatékony működés biztosítása érdekében a rendőrség Robotzsaru tevékenység-irányítási rendszere is fejlesztésre szorul. 

A Hívásfogadó Központok az eCall jelzések fogadására is képesek lesznek. Amint a balesettel érintett járműből vészjelzés érkezik a Hívásfogadó Központba, az tartalmazza azt a helyazonosítót is, mely alapján az intézkedésre jogosult hatósági személy (mentő, rendőr, katasztrófavédelmi munkatárs stb.) a helyszínre küldhető. 

Amennyiben külföldi állampolgár szenved Magyarországon közúti balesetet, abban az esetben a külföldi tulajdonú járműbe szerelt eCall rendszer automatikusan a hazai központba küldi jelzését, így a gyors intézkedés ebben az esetben sem marad el.

 

A tervek szerint egy Hívásfogadó Központban 110-120 fő dolgozik, ami a váltott műszak miatt mintegy 850 fő részére biztosít munkahelyet. 

 

A rendszer országos szintű éles alkalmazása várhatóan januárban veszi kezdetét.

Végezetül fontos hozzátenni, hogy a mentők, a tűzoltók és a rendőrség évtizedek óta ismert nemzeti telefonszámai (104, 105 és 107) továbbra is megmaradnak, s a 112 mellett azok is automatikusan az országos központokba érkeznek.

E-roller univerzum

Akár tetszik, akár nem, az e-rollerek használata gyorsan terjed, így érdemes megismerni melyik mire való és mire jó.

...
2023.05.03. 08:28

E-roller univerzum

Akár tetszik, akár nem, az e-rollerek használata gyorsan terjed, így érdemes megismerni melyik mire való és mire jó.

On-line autó adás-vételi adminisztráció

Többféle, a gépjármű adás-vétellel kapcsolatos feladat intézhető a magyarorszag.hu felületen.

...
2023.04.21. 06:55

On-line autó adás-vételi adminisztráció

Többféle, a gépjármű adás-vétellel kapcsolatos feladat intézhető a magyarorszag.hu felületen.

Jogi ismeretek használt autó adás-vételhez

Fontos tudnivalók használt autó vásárláskor: az ügyészség összeállította az adás-vétel kapcsán fontos jogi ismereteket.

...
2023.03.31. 07:17

Jogi ismeretek használt autó adás-vételhez

Fontos tudnivalók használt autó vásárláskor: az ügyészség összeállította az adás-vétel kapcsán fontos jogi ismereteket.

Így vezess jól télen, hóban!

A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.

...
2023.01.28. 08:50

Így vezess jól télen, hóban!

A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.

Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban

A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.

...
2023.01.27. 09:45

Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban

A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.

Alapvető fontosságú a tiszta szélvédő

A fagypont körüli hőmérséklet, az aszfalton olvadozó hó, a ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.

...
2023.01.26. 08:15

Alapvető fontosságú a tiszta szélvédő

A fagypont körüli hőmérséklet, az aszfalton olvadozó hó, a ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.

Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?

A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.

...
2023.01.18. 07:54

Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?

A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.

Mit tegyünk, ha benzin kerül a dízel autóba?

Egy-egy mellétankolási eset mindig előfordul az autótulajdonosok, vag a benzinkutas figyelmetlensége miatt. Nézzük meg mit okoz az idegen üzemanyag, és hogyan hárítható el a baj.

...
2023.01.17. 07:32

Mit tegyünk, ha benzin kerül a dízel autóba?

Egy-egy mellétankolási eset mindig előfordul az autótulajdonosok, vag a benzinkutas figyelmetlensége miatt. Nézzük meg mit okoz az idegen üzemanyag, és hogyan hárítható el a baj.