Az ún. „téli” gumiabroncs használatát a közúti közlekedéssel kapcsolatos hatályos hazai szabályozás kötelező jelleggel nem írja elő. Ettől függetlenül a rendőrség már évek óta javasolja a gépjárművel közlekedők felé a téli gumiabroncsok használatát, amennyiben a levegő hőmérséklete + 7 C˚ alá csökken. Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság tradicionális téli átállásra vonatkozó kampányaiban ugyancsak ezt az üzenetet továbbítja. A preventív kampány fő mondanivalója, hogy a téli gumiabroncsok az anyaguknak, kialakításuknak és szerkezetüknek megfelelően + 7 C˚ alatti tartományban jelentősen nagyobb tapadási tényezővel rendelkeznek az egyéb abroncsokhoz képest, így alkalmazásuk által a közúti közlekedés kockázata téli viszonyok mellett jóval alacsonyabb.
A téli gumiabroncsok kötelező jellegű használatának előírása már hazánkban is felmerült, de a jogalkotás folyamatában eddig minden alkalommal lekerült a napirendről.
Ennek több oka is van. Egyrészt a kérdéskörben az európai gyakorlat sem tekinthető egységesnek, másrészt pedig a téli abroncsok beszerzése és cseréje széles embertömegek részére jelentős anyagi megterhelést jelentene.
Az európai gyakorlat a gépjárművek téli felszereltségének (téli gumiabroncs, hólánc stb.) szabályozása terén nagyon változatos. Eltérések mind az egyes nemzeti rendelkezések tartalmában, mind pedig azok időtartamában mutatkoznak.
Az EU tagállamok jelentős részében nincs kötelezően előírva a téli gumiabroncs használata. Még az olyan országokban sem, mint pl. Ausztria, vagy Olaszország, amelyek télen is a közismerten legnépszerűbb idegenforgalmi célországok közé tartoznak. Ausztriában pl. november 01. és április 15. között abban az esetben kötelező a téli gumi használata, ha azt az időjárási körülmények megkövetelik (havas, hókásás, jeges utak stb.), száraz utakon a nyári gumi is használható. Hasonló előírásokat találunk Olaszországban és Szlovéniában is. Németországban ugyanakkor téli útviszonyok esetén a „téli” mellett a „négy évszakos” gumiabroncsok használata is megengedett.
Az ezredfordulót követően a közösséghez csatlakozott Közép- és Kelet-európai tagállamok többségében – Magyarországhoz hasonlóan – a téli gumik használata ajánlásnak minősül.
A fentiek alapján az európai országok jelentős részében a téli gumiabroncsnak a téli hónapokban történő kötelező jellegű használata nem tekinthető általános előírásnak.
A szakmai vélemények szerint a téli gumiabroncs használata kedvező hatást gyakorol a közúti közlekedés biztonságára, de a jelenlegi hazai gyakorlat megváltoztatásához a jogalkotó megfelelő döntésére van szükség, figyelemmel annak szociális kihatásaira is.
E-roller univerzum
Akár tetszik, akár nem, az e-rollerek használata gyorsan terjed, így érdemes megismerni melyik mire való és mire jó.
E-roller univerzum
Akár tetszik, akár nem, az e-rollerek használata gyorsan terjed, így érdemes megismerni melyik mire való és mire jó.
On-line autó adás-vételi adminisztráció
Többféle, a gépjármű adás-vétellel kapcsolatos feladat intézhető a magyarorszag.hu felületen.
On-line autó adás-vételi adminisztráció
Többféle, a gépjármű adás-vétellel kapcsolatos feladat intézhető a magyarorszag.hu felületen.
Jogi ismeretek használt autó adás-vételhez
Fontos tudnivalók használt autó vásárláskor: az ügyészség összeállította az adás-vétel kapcsán fontos jogi ismereteket.
Jogi ismeretek használt autó adás-vételhez
Fontos tudnivalók használt autó vásárláskor: az ügyészség összeállította az adás-vétel kapcsán fontos jogi ismereteket.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban
A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.
Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban
A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.
Alapvető fontosságú a tiszta szélvédő
A fagypont körüli hőmérséklet, az aszfalton olvadozó hó, a ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.
Alapvető fontosságú a tiszta szélvédő
A fagypont körüli hőmérséklet, az aszfalton olvadozó hó, a ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.
Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?
A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.
Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?
A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.
Mit tegyünk, ha benzin kerül a dízel autóba?
Egy-egy mellétankolási eset mindig előfordul az autótulajdonosok, vag a benzinkutas figyelmetlensége miatt. Nézzük meg mit okoz az idegen üzemanyag, és hogyan hárítható el a baj.
Mit tegyünk, ha benzin kerül a dízel autóba?
Egy-egy mellétankolási eset mindig előfordul az autótulajdonosok, vag a benzinkutas figyelmetlensége miatt. Nézzük meg mit okoz az idegen üzemanyag, és hogyan hárítható el a baj.