A külföldi utazás során bármennyire is felkészült az autós, sajnos érheti váratlan közlekedési baleset – akárcsak itthon. Érdemes tudni mi a teendő ilyen esetben!
Külföldi baleset esetén a tennivalók nagyrészt azonosak azzal, mintha itthon történne az eset. A többletmunkát a biztosítók felé történő elszámolhatóság, a tovább-, vagy hazajutás megszervezése, és a helyi hatóságokkal való szóértés jelenti. Mindez zaklatott helyzetben, idegen nyelvi-, kulturális és szabálykörnyezetben nem is olyan egyszerű.
A nyomtatványok és a kárbejelentés
Két vagy több autó ütközésekor minden esetben kitöltendő az európai baleseti bejelentő (kék-sárga nyomtatvány), amely kiváltható az online kárbejelentő applikáció használatával, de csak ha már előzőleg a kárt szenvedett autós letöltötte a telefonjára. A papír- vagy elektronikus bejelentő kitöltése során ellenőrizendő, hogy a dokumentumokban szereplő járművek rendszáma és alvázszáma jól lett-e rögzítve. Minden EU-s országban a kárbejelentő rovatai ugyanazokat az adatokat tartalmazzák az idegen nyelvű példányokon is, ezért mindegy, hogy melyik fél példányát töltik ki a résztvevők. Fontos, hogy minden rovat pontosan ki legyen töltve, és mindkét (vagy több) járművezető írja alá a nyomtatványt. A megjegyzés rovatba lehetőség szerint a károkozóval be kell íratni saját nyelvén, hogy elismeri a felelősségét.
A baleseti bejelentő három részből áll:
– baleset helye és időpontja.
– résztvevők adatai: a gépjármű adatai, a gépkocsivezető adatai és a kötelező gépjármű-biztosítást kezelő biztosító adatai. (Zöld Kártya-szám, s egy kötvényszám is található.)
– sematikus ábra helye
Az európai baleseti bejelentő helyes kitöltése nagyon fontos. Az érintettek a bejelentő egy példányát vegyék magukhoz (a károsult az eredetit). Ne feledkezzenek meg az esetleges tanúk nevének és lakcímének feltüntetéséről. Ha nincs komoly vita a felek között, ismertessék el a károkozó felelősségét írásban, mert utólag ezt nehéz behajtani. A vezető személyére és a járműre vonatkozó adatokat érdemes ellenőrizni. A biztosítónak lehetőleg 48 órán belül kell bejelenteni a káreseményt. A kárrendezésnél szükség lesz a forgalmi és jogosítvány másolatára is.
Az események rögzítése
Készüljenek fényképek a sérült autókról, a baleset helyszínéről. A fotókat úgy kell elkészíteni, hogy azokon valamennyi rendszám jól látható legyen. Ha az autó lízingelt, vagy kölcsönzött, akkor a lízingbe-, vagy bérbeadó által előírt baleseti protokollt is végig kell követni. Sok esetben kérik a flottakezelők és kölcsönzők baleset esetén saját bejelentő lap kitöltését. Rendszerint ezek kitöltésében segítenek az érintett cégek diszpécserközpontjai.
További teendők
Ha a baleset után mozgásképes marad az autó, sőt forgalomképes – tehát például kisebb koccanás történt – akkor nem kell megszakítani az utazást. Ha valamelyik autóalkatrész pl. lökhárító úgy sérül, hogy leesik vagy letörik, akkor érdemes nem otthagyni az út szélén, mert a biztosító kérheti a bemutatását. Mint fentebb jeleztük, a kárt 48 órán belül be kell jelenteni az illetékes biztosítónak, mivel a magyar biztosítási ügyintézés az irányadó. Ne halogassák a bejelentést a hazaérkezésig, a 48 órás határidőt mindig tartsák be, mert a kárrendezést a biztosító visszautasíthatja.
A tovább haladást akadályozó, de kisebb sérülésnél pl. defektnél (ha a nagyobb baj elkerüléséért a sofőr a járdaszegélynek hajtott) bár nem tud tovább haladni az autóval, de nem kell megszakítani az utazást, mert ezek a javítások elvégezhetők a helyszínen. Ebben az esetben végezzék el a tovább haladáshoz szükséges javítást egy autósegély szolgáltatóval, vagy egy közeli szervizben, de akár a sofőr is mozgásképes állapotba hozhatjuk a járművet (pl. lógó lökhárítót rögzítheti erősen a karosszériához). A szerviztől ne felejtsék el elkérni a sérült-, vagy cserélt alkatrészt, mert arra szükség lehet a biztosítói kárrendezéskor. A javításról kapott eredeti szerviz számla bemutatása is szükséges – casco biztosítás esetén illetve kárvallotti státuszban.
Nagyobb sérülés esetén, ha az autó mozgásképtelen, akkor autósegélyt kell hívni. Ha a jármű garanciális, akkor a márkaszervíz hálózat képviselőjét, ha a vezető-, vagy a tulajdonos assistance szerződést kötött, akkor annak a cégnek a diszpécserközpontját, ha országúti segélyszolgáltatást is nyújtó utasbiztosítást kötött, akkor az ott megjelölt céget. Ha semmi ilyen háttérszolgáltatás nem áll rendelkezésre, akkor elsősorban a baleset helyszínéről kell a kocsit eltávolítani olyan helyre, ahol várakozhat (nagyobb parkoló, benzinkút). Onnan intézhető a jármű elszállítása annak tükrében, hogy a tulajdonos a helyi javíttatás, vagy a honi javíttatás mellett dönt. Az utóbbi esetén érdemes magyar segélyszolgálatot hívni a kocsihoz a hazaszállítás okán.
E-roller univerzum
Akár tetszik, akár nem, az e-rollerek használata gyorsan terjed, így érdemes megismerni melyik mire való és mire jó.
E-roller univerzum
Akár tetszik, akár nem, az e-rollerek használata gyorsan terjed, így érdemes megismerni melyik mire való és mire jó.
On-line autó adás-vételi adminisztráció
Többféle, a gépjármű adás-vétellel kapcsolatos feladat intézhető a magyarorszag.hu felületen.
On-line autó adás-vételi adminisztráció
Többféle, a gépjármű adás-vétellel kapcsolatos feladat intézhető a magyarorszag.hu felületen.
Jogi ismeretek használt autó adás-vételhez
Fontos tudnivalók használt autó vásárláskor: az ügyészség összeállította az adás-vétel kapcsán fontos jogi ismereteket.
Jogi ismeretek használt autó adás-vételhez
Fontos tudnivalók használt autó vásárláskor: az ügyészség összeállította az adás-vétel kapcsán fontos jogi ismereteket.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban
A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.
Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban
A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.
Alapvető fontosságú a tiszta szélvédő
A fagypont körüli hőmérséklet, az aszfalton olvadozó hó, a ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.
Alapvető fontosságú a tiszta szélvédő
A fagypont körüli hőmérséklet, az aszfalton olvadozó hó, a ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.
Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?
A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.
Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?
A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.
Mit tegyünk, ha benzin kerül a dízel autóba?
Egy-egy mellétankolási eset mindig előfordul az autótulajdonosok, vag a benzinkutas figyelmetlensége miatt. Nézzük meg mit okoz az idegen üzemanyag, és hogyan hárítható el a baj.
Mit tegyünk, ha benzin kerül a dízel autóba?
Egy-egy mellétankolási eset mindig előfordul az autótulajdonosok, vag a benzinkutas figyelmetlensége miatt. Nézzük meg mit okoz az idegen üzemanyag, és hogyan hárítható el a baj.