A közlekedésbiztonság javítása, a balesetek és tragédiák számának visszaszorítása, valamint a közúti torlódások megelőzése érdekében a szomszédos Romániában bevezették a téli gumiabroncs kötelező használatát a hideg, téli időszakban.
A 2011. január 26-án elfogadott rendelet idén november 01-én lépett hatályba, így ettől az időponttól vált kötelezővé a téli gumiabroncsok használata a hóval fedett, vagy jeges burkolatú közutakon. (Magánutakra a szabályozás nem vonatkozik.)
Ilyen esetben a személygépkocsi, a 3,5 tonnát meg nem haladó tehergépkocsi, valamint a (vezetőt is beleszámítva) 9 főnél kevesebb személy szállítására alkalmas jármű csak akkor közlekedhet, ha valamennyi kerekére téli gumiabroncsot szereltek.
A 3,5 tonnát meghaladó tehergépkocsik, valamint a (vezetőt is beleszámítva) 9 főnél több személy szállítására alkalmas járművek esetén a meghajtott tengely kerekeire kell téli gumiabroncsot, vagy hóláncot felszerelni. Ennek hiányában a személygépkocsi vezetője 140-től 300 euróig terjedő bírságra számíthat. A rendelkezés megsértése esetén a tehergépkocsi, ill. autóbusz vezetőjére vonatkozó bírság összege ennél jelentősen magasabb, 1000-től akár 1800 euróig is terjedhet.
További szankció, hogy a jármű forgalmi engedélyét a román hatóságok munkatársai elvehetik, egészen addig, míg a járművet téli gumiabroncsokkal nem látják el.
Amennyiben téli gumiabroncs jogellenes mellőzése miatt a havas, vagy jeges közúton közlekedési baleset következik be, vagy forgalmi torlódás alakul ki, úgy az ezzel kapcsolatban keletkezett károkat (mint például az útburkolatban, vagy az út menti műtárgyakban okozott kárt, a mozgásképtelenné vált, illetve elakadt járművek elszállíttatásának költségeit stb.) is megfizettetik a szabályszegő jármű vezetőjével.
Érdekesség, hogy a jogszabály nem határozza meg a rendelkezés időbeni hatályát, azaz nem írja elő, hogy havas, vagy jeges úton például november 01-től március 15-ig kötelező a téli gumiabroncs használata.
A román rendelkezés a mindenkori időjárási és útviszonyokhoz igazodik, tehát csak akkor kérhetik számon a járművezetőn a téli gumiabroncsok használatát, amennyiben a közutak burkolatát valóban hó, vagy jég borítja. A tapasztalatok azt mutatják, hogy téli útviszonyokkal Romániában általában október közepétől április első feléig találkozhatunk, a hegyekben értelemszerűen hosszabb, míg a sík, alacsonyabb vidékeken rövidebb ideig.
Nagyon fontos, hogy a román szabályozásnak a „téli-nyári”, azaz “all seasons” jelzésű gumik önmagában nem felelnek meg, hiszen a gumiabroncsoknak a “M+S”, “M.S”, “MS” vagy “M&S” (“mud and snow” – sár és hó) jelzések valamelyikét kell tartalmazniuk.
A román hatóságok közlése alapján a téli gumiabroncsok használatának kötelezővé tétele aktuális és időszerű lépés volt a közúti balesetek megelőzése és a torlódások elkerülése érdekében. Az intézkedés megfelel az ENSZ EGB közlekedésbiztonsági irányelveinek és ajánlásainak.
E-roller univerzum
Akár tetszik, akár nem, az e-rollerek használata gyorsan terjed, így érdemes megismerni melyik mire való és mire jó.
E-roller univerzum
Akár tetszik, akár nem, az e-rollerek használata gyorsan terjed, így érdemes megismerni melyik mire való és mire jó.
On-line autó adás-vételi adminisztráció
Többféle, a gépjármű adás-vétellel kapcsolatos feladat intézhető a magyarorszag.hu felületen.
On-line autó adás-vételi adminisztráció
Többféle, a gépjármű adás-vétellel kapcsolatos feladat intézhető a magyarorszag.hu felületen.
Jogi ismeretek használt autó adás-vételhez
Fontos tudnivalók használt autó vásárláskor: az ügyészség összeállította az adás-vétel kapcsán fontos jogi ismereteket.
Jogi ismeretek használt autó adás-vételhez
Fontos tudnivalók használt autó vásárláskor: az ügyészség összeállította az adás-vétel kapcsán fontos jogi ismereteket.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Így vezess jól télen, hóban!
A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.
Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban
A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.
Amikor nem árt a hólánc a csomagtartóban
A kedvelt síelési célpontokat utazási célul tűzve érdemes a bepakolandó holmik listájára a hóláncot is felvenni, akkor is, ha várhatóan nem lesz rá szükség. Több országban, illetve egyes útszakaszokon elvárás a megléte.
Alapvető fontosságú a tiszta szélvédő
A fagypont körüli hőmérséklet, az aszfalton olvadozó hó, a ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.
Alapvető fontosságú a tiszta szélvédő
A fagypont körüli hőmérséklet, az aszfalton olvadozó hó, a ködös-felhős idő a ködszitállással nyálkássá teszi az utakat, így az autók kerekei által felvert koszos vízpor lecsapódik a szélvédőn. Ez nagyban rontja a sofőrök kilátását az autóból.
Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?
A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.
Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?
A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.
Mit tegyünk, ha benzin kerül a dízel autóba?
Egy-egy mellétankolási eset mindig előfordul az autótulajdonosok, vag a benzinkutas figyelmetlensége miatt. Nézzük meg mit okoz az idegen üzemanyag, és hogyan hárítható el a baj.
Mit tegyünk, ha benzin kerül a dízel autóba?
Egy-egy mellétankolási eset mindig előfordul az autótulajdonosok, vag a benzinkutas figyelmetlensége miatt. Nézzük meg mit okoz az idegen üzemanyag, és hogyan hárítható el a baj.