Rekonstruálják és restaurálják a Lánchíd díszes világítóoszlopait. A kandeláberek technikailag is megújulnak: a korábbi nátriumlámpás világítás helyett mindegyik LED-fényforrással működik majd.
Az első kandelábereket a Lánchíd 2021. június 16-i teljes lezárásakor emelték le a hídfőről, lényegében ezzel kezdődtek a bontási munkák. Az egyedi kandeláberekről részletes szakmai dokumentáció nem állt rendelkezésre, így a felújítás első lépése az állapotfelmérés volt. Az eredeti közvilágítási oszlopokból négy nagyméretű, három lámpatesttel felszerelt Széchenyi-korabeli bronzkandeláber maradt meg. A két világháború között (amikor a közvilágítás korszerűsítése miatt sűrűbben kellett elhelyezni az oszlopokat) már vasöntvények kerültek a hídra, és szintén vasöntvényeket használtak a Lánchíd 1949-es helyreállításakor is. Ilyen vasöntvény az egy lámpatestes, 12 darab parti és a 8 pilonkandeláber, valamint a 32 darab egyágú hídkandeláber is.
A jelen felújítás során a restaurációhoz a hídkandeláberek 1914-es megjelenését vették alapul. Korabeli fotók, dokumentumok és cikkek segítségével a híd múltjához méltó és a hiteles továbbélését szolgáló állapot kialakítását tűzték ki célul. Ezért örökségvédelmi szakértők bevonásával és felügyeletével 32 oszlopot rekonstruálnak, és háromágú kandeláberként újra legyártják őket, 24 kandelábert pedig (köztük a négy Széchenyi-korabelit) gondosan restaurálnak. A díszes világítóoszlopok technikailag is megújulnak: az eddigi nátriumlámpás világítás helyett valamennyi kandeláber LED-fényforrással kerül vissza a Lánchídra.
Aprólékos munkával tervezték meg és készítették el a kandeláberek öntőmintáit, amelyek felhasználásával a mohácsi öntödében gyártják a világítóoszlopok vasszerkezetét. A vasöntödében a korabeli technológiához hasonlóan, de modern eszközökkel folyik a munka. Az úgynevezett homokszekrényekben először az öntőminták segítségével a kandeláberelemek negatív formáját hozzák létre, majd homokból készült magminta behelyezésével kialakítják a belső üregeket is. Az öntvényhez szükséges alapanyagot indukciós kemencékben melegítik, majd csaknem 1400 Celsius-fokos hőmérsékleten lecsapolják és üstökbe töltik az olvadékot. Ebből öntik a vasat a homokszekrényekbe, és miután kihűlnek, kiveszik a kész vasöntvényeket, amelyek felülettisztítás után hagyják el a gyárat. Összeállításuk után a restaurált és az új vasöntvény kandelábereket is a Lánchíd kékesszürke színére festve helyezik vissza, míg a négy Széchenyi-korabeli nagy kandelábereknél az eredeti bronzfelület látszik majd.
(Fotó: magyarepitok.hu/Nagy Mihály)
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.