Szereted a sportosabb autókat és a műszakiságot? Akkor ez a Te autód!
Ez most egy gyors teszt lesz. Nálunk járt a Honda Civic e:HEV hibridautó, Advance felszereltséggel. Na nem azért, hogy járőrkocsi legyen belőle, bár sohasem lehet tudni, inkább Pofátlan(TAN)ításra használnánk. Röviden összefoglalva a Civic egy alsó-középkategóriás autó, ezen a néven az elsőt 1972-ben mutatták be. Az új generáció tavaly érkezett a piacra, hozzánk késő ősszel került a fehér tesztautó, amelynek az ára akkor 13 609 000 forint volt. A kocsit műszaki kifinomultság és jó vezethetőség jellemzi, amely annak az irányzatnak az eredménye a japán márkánál, hogy rátalált újra a gyökereire, és ez több újgenerációs típusán is megmutatkozik.
Az első jó dolog: ahogy kinéz
A megjelenés megítélése mindig szubjektív, hiszen az érzéseinkre hat. Öröm látni a régi autóépítési iskola teremtményét, lapos, arányos, sportos. A korábbi Civic formailag kicsit túldíszített volt. Ez sokkal letisztultabb és jól áll neki. Ez teljesen új kasztni, 35 mm-rel nagyobb a tengelytáv az elődnél, 18 mm-rel nagyobb a hátsó nyomtáv, de, hogy mégse nőjön túl nagyra a kocsi, ezért 20 mm-rel csökkentették a túlnyúlásokat, így minimális a hossz növekedése az előző generációhoz képest. A géptető alumínium, a csomagtérfedél műanyag, csökkentettek így az önsúlyon. Mégis nőtt a kasztni csavarószilárdsága, ez kanyarokban, kikerülőmanővereknél fontos tényező.
A második jó dolog: a hajtáslánc
Egy kétliteres benzinmotor dolgozik együtt két villanymotorral, a váltó automata. Az összteljesítménye 184 lóerő, a nyomatéka 315 Nm (ez utóbbi adat érdekmúlttá teszi a klasszikus Honda cikizést, amely szerint öt Hondában van annyi forgatónyomaték, mint egy VW Golf TDI-ben). Van egy másik cikizés is, ami a kompakt hibridek spórolósságára és szerény teljesítményére utal: ha utolérsz egy feltorlódott sort, az elején biztos egy Prius megy. Na itt ezzel nem lesz gond, nem azért, mert nem lehet vele spórolni, hanem mert jó erőben van, és a teljesítményét élhetően lehet előhívni. Jól gyorsul, ha kell, azonnal reagál a gázpedál mozdulatára, és dicséret a Hondának a jól kiszámított motorfékhatásért is. A WLTP szerint 4,7 literes a fogyasztás száz kilométerenként, van körülmény, hogy ez elérhető. A városi üzemet szereti fogyasztási szempontból, ahol a hibridség minden előnye előjön: ekkor 5 literes fogyasztást mértünk. Ha messzire megyünk, autópályán inkább 7 literes átlagra számítsunk, hiszen az a terep elsődlegesen a benzines motoré.
A harmadik jó dolog: a futómű
Egy kompakt Hondától valamelyest elvárjuk a sportos tulajdonságokat, hozzá tartozik a márka imidzséhez. Tesztautónk ennek az elvárásnak igencsak megfelelt. Ami azért is öröm (elsősorban a Honda rajongóknak), mert hát volt olyan Civic, amelynél ezt elfelejtették megadni. Tesztautónk rugózása jól sikerült: kicsit feszes, sportos, illik a Civic karakterhez, mégsem rázós. Hogy a mérnökök milyen jó munkát végeztek az ekkor tudatosul igazán, ha megnézzük az igen jól felszerelt tesztautó gumiméretét: a dögös fekete 18 colos felniken 235/40 R18 méretű gumiabroncsok feszültek. Azaz igen alacsonyfalú abroncsok, amelyek kevés komforttartalékkal rendelkeznek, elméletileg rázóssá kellett volna tenniük az autózást, főleg egy ilyen könnyű kompakt autó esetén. A „peres” gumik szerepet kapnak a pontos kormányzásban is: a Civic azonnal reagált a kormánymozdulatokra, és igen pontosan kormányozható. A jó súlyelosztás, a hátul szélesebb nyomtáv, a jó gumik (pedig téligumik), mind szerepet kaptak abban, hogy a Civic nagyon jó teljesítményt nyújtott a kanyarokban. Az átlagnál jóval nagyobb kanyarsebességeket engedett meg, mindezt kontrollálhatóan, biztonságosan. Majdhogynem semlegesek a kanyartulajdonságai. Ritka ma már az ilyen jó futómű a kompakt kategóriában.
A negyedik jó dolog: a vezetői helyzet
Persze részben ez is személyes ízlés dolga, de végre nem egy traktorfülkéből pulpitoson ülve néz szét a sofőr. A Civicbe beül az ember és nem felül, ugyanis mély az üléshelyzet. Ilyen egy lapos, sportos vonalvezetésű kocsi. Azért voltak ez esetben is ügyesek a Honda mérnökei, mert hozták a ma elvárt passzív biztonsági szintet, megadták az átlag feletti karosszériamerevséget (például gyatra útburkolatú országúton gyorsan vett kanyarokban, terhelésváltáskor sem csavarodik a kasztni, így könnyebben, biztonságosabban irányítható). Szóval megvan a merevség, adott a védett utascella, ezek rendszerint jó vastag tetőoszlopokat igényelnek. Vastagok is, de úgy, hogy belülről nézve mégis karcsúnak tűnnek: így alakították ki a profiljukat. Így az „A”-oszlopok (a szélvédő mellett) nem zavarják a kilátást, és hangulatra megadják azt a japán autós könnyedséget, ami a korai típusaikat jellemezte. A tükrök is jó látószögűek. Az Advance felszereltség része a bőrkárpitozású kényelmes ülés (jól tartja a hátat, vállat, jó az oldaltartása, hosszú az ülőlapja, támasztja a combot). A jó fogású és átmérőjű kormány is bőrös, és fűtött. Váltani léptető üzemmódban váltófülekkel is lehet, átvéve az irányítást az automata felett. A műszerfal digitális, jó rajzolatú, könnyen leolvasható, nem zavaros. Így hosszú távon se fárasztó a Civic vezetése.
Az ötödik jó dolog: komfort, felszereltség és összeszerelési minőség
Nem csak sofőrként jó használni az új Civicet. A hátsó üléstér is kényelmes, 172 cm magas sofőr mögött 22 cm a térdhely. Az ülés kényelmesen döntött támlás. Az utastérben felhasznált anyagok minősége és az összeszerelés színvonala a ma divatos szóval prémium szintű. Minthogy magas a felszereltségi szint (Advance), így sok extrát megkapott a tesztautó. Ebbe belefért a mindenféle vezetéstámogató rendszer (holttérfigyelés, sávtartó, aktív kormányzás, parkolássegítő, „dugó-asszisztens”). Bevallom ezek javát a kipróbálás után kikapcsolom, mert nem én vagyok a célcsoport, de amit nagyra értékelek, az például a tolatáskor a keresztirányú forgalom figyelő, amely egy parkolóhelyről, kapubeállóból való kitolatáskor nagy segítség, valós biztonsági pluszt ad. A vezetéstámogató rendszerek működése a finomabbak közül való, kivéve az aktív kormányzást, az kifejezetten zavaró, de erről a végén. Én alapvetően nem szeretem a ledes fényszórókat: felhasználóként túl nagy a fénykontraszt a megvilágított és a megvilágítatlan terület között, így a természetes maradékfényt nem látjuk, hiszen az erősen megvilágított területre „áll rá” a szem. Továbbá a gyengébb konstrukciójú ledlámpák színhőmérséklete, a vetített szivárványos szegély is zavaró, egyes lámpák árnyékképzése sem szerencsés. A ledfényszórós tesztautók között a kifinomult vezérlésű, a fényt formáló típusok mennek át nálam a vizsgán, és a Civic ilyen. Kicsit zavarba is hozott, mert automata állásban észlelve, hogy elhagytuk a városi környezetet, azonnal átállt távolsági fényre, és szembeforgalom esetén sem veszi le (marad a kék visszajelző lámpa, és ez az első alkalommal rutinból cselekvésre ösztönzött), mert a fényformálással oldja meg, hogy ne vakítsa el a szembejövőt. Mivel nehéz egyszerre vezetni is, meg szembejönni is, így nem tudom ez milyen élmény másik autóból nézve, de mivel senki sem villogott, vélelmezem, hogy jól oldotta meg a Honda a feladatot. És még egy fontos dolog: kategóriájában kifejezetten csendes az autó, még autópályán is.
Mondjunk valami rosszat is
Igazán leginkább egy vezetéstámogató rendszer működése zavart, amelyet a Honda Agilis Vezetési Segédletnek (AHA) nevez. A rendszer a kormányzásba szól bele, például a visszaforgási ütembe. Nehéz teljesen elhatárolni a működéseket, mert a sávtartó rendszer is belenyúlhat a kormányzásba, meg ez utóbbi is. A sávtartó is meglehetősen aktívan tevékeny, így hamar kikapcsoltam. Legalábbis virtuálisan, de ahogy már évek óta hozzászokhatunk egyéb eszközeinken, a kikapcsolás nem jelenti azt, hogy ténylegesen ki is kapcsol az a valami, amit éppen nem szeretnénk működtetni (okoseszközök, számítógépek, alkalmazások, programok). Így ennek is marad egy vészhelyzeti alkalmazása. Továbbá ott az AHA. Nos, ha mindent kikapcsoltam, a jelenség akkor is megmaradt, elsődlegesen országúton, autópályán, az erre kényes szakaszok összvezetési idejének 20-30 százalékában. Egyrészt a kormányzás furán holtjátékossá válik, kanyarokban pedig rossz a kormányvisszaforgás üteme, emiatt vagy vállalja az ember az elrontott kanyarívet (ami nem mindig működik és kockázatos) vagy aktívan dolgozik a helyes visszaforgási ütemen (elsősorban körforgalmakban észlelhető). A jelenséget felvetettem a Honda szalonban, ahonnan átvettem az autót, és számukra sem volt újdonság, a megfejtésen dolgoznak, illetve várjuk a gyári szoftverfrissítést.
A másik dolog, ami nem tetszett a komolytalan kürt hang: az a cérnahangú, bocsánat, hogy élek dudaszó, minimális figyelmeztető hatással. Vannak dolgok, amiket tolnak a gyártók, pedig a működési megbízhatóságuk alacsony, ilyen a táblafelismerő, amely hozta a szokásos tévesztéseket a Civic-ben is. Megrendelni pénzkidobás.
Honda Civic e:HEV technikai adatai (gyártói közlés)
Hengerűrtartalom: 1993 cm3
Teljesítmény
Villanymotor: 105 kW/143 LE
Belső égésű motor: 135kW/184 LE
Váltómű: e-CVT
Üzemanyag: benzin
Vegyes üzemanyag-fogyasztás 5,0 l/100 km (WLTP)
CO2-kibocsátás :113 g/km (WLTP)
Környezetvédelmi besorolás: EURO 6
A tesztautó ára:
A Civic e:HEV ADVANCE felszereltséggel: 13 299 000 Ft (a 2022. szeptember 1-én közzétett árlista szerint)
Metálfény: 220 000 Ft
Egyéb kiegészítők: 90 000 Ft
Összesen: 13 609 000 Ft
Az Advance felszereltség plusz része:
10,2″-os, teljesen digitális műszeregység, 18″-os, kéttónusú, fekete, könnyűfém kerekek, Adaptív, közlekedési helyzethez igazodó fényszóró, Automatikusan elsötétedő belső visszapillantó tükör, Első utasülés – Elektromosan állítható (4 irányban), Első utasülés – Elektromosan állítható deréktámasszal, Első ülés – zseb az első ülések hátoldalán, Fekete szintetikus bőr/bőr kárpitozás, Fűthető kormánykerék, Hangszórók – 12 db,, Premium Audio (BOSE), Hangszórók – középen, Mélynyomó, Panoráma napfénytető, Szellőző rostélyok a hátsó üléseknél, Vezetőülés – Elektromosan állítható (8 irányban), Vezetőülés – Elektromosan állítható magasság
(A Honda Motor Europe Limited Magyarországi Fióktelepe fenntartja magának a jogot, hogy árait és az egyes típusok felszereltségét előzetes értesítés nélkül megváltoztassa. Az árlistában található bruttó kiskereskedelmi ár tartalmazza a kiadáskori regisztrációs adót és a 27 % ÁFÁ-t, azonban nem tartalmazza a forgalomba helyezés költségeit, valamint a szállítási díjat. Jelen árlista 410 HUF/EUR árfolyamig érvényes (MNB középárfolyam). A feltüntetett listaár a 2023 március 31-ig megérkező megrendelt autók esetében érvényes. Részletekről, valamint az aktuális és pontos árakról minden esetben érdeklődjön márkakereskedéseinkben.)
A volánt forgatta, az exponáló gombot nyomogatta, majd a billentyűzetet koptatta: Dombóvári Mihály
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.