A mobiltelefon használat egyike a leggyakoribb közúti közlekedési szabályszegéseknek, melyeket a járművezetők elkövetnek. Márpedig a telefonálás, vagy az okostelefonok valamely alkalmazásának használata (sms írás, közösségi háló látogatás, képek nézegetése stb.), akár hosszú másodpercekre is elvonhatja a járművezető figyelmét, mialatt a jármű „vakon”, mindenféle kontroll nélkül, változatlan sebességgel halad előre. A figyelemelvonás rendkívüli veszélyekkel, kockázatokkal járhat, ezért nem véletlen, hogy a telefonhasználat az úgynevezett „csendes közúti gyilkosok” egyik legfőbb megtestesítője.
A jogellenes telefonhasználat az Egyesült Királyságban is jelentős közlekedésbiztonsági probléma, mellyel szemben a jogalkotók szabályozási eszközökkel, a különböző hatóságok pedig az ellenőrzés és a megelőzés (felvilágosítás és meggyőzés stb.) eszközeivel küzdenek. A jogellenes mobiltelefon használathoz kötődő balesetek, a személyi sérüléses és halálozások megelőzése érdekében idén októberben az Egyesült Királyságban innovatív módszert vezettek be. Ennek lényege egy új, a mobiltelefon használatát felderítő és annak jogellenességére figyelmeztető előjelző rendszer.
Az úgynevezett „mobiltelefon használatot felderítő és figyelmeztető rendszert” október elején mutatták be a TISPOL manchaster-i konferenciáján, majd ezt követően az első eszköz meg is kezdte a működését. A rendszer olyan érzékelőt tartalmaz, amely az aktív telefonhasználathoz kötődő 2G, 3G és 4G jeleket egyaránt képes felismerni, és ebben az esetben a LED kijelzőn figyelmeztető jelzést küld az érintett jármű felé (a jelzés világos piros körben lévő, és piros átlóval áthúzott, fehér fénnyel megvilágított mobiltelefon ikonját mutatja). A technológia a Bluetooth használatát is érzékeli, ebben az esetben azonban nem indítja el a figyelmeztető jelet.
Az új mobiltelefon használatot felderítő és figyelmeztető rendszer tisztán a balesetek megelőzéséről, a prevencióról, a szabályszegők figyelmének felhívásáról szól, és az első rendszer abban a tekintetben, mely a mobiltelefon jogellenes használata közvetlen kapcsolatot tart fenn az elkövetővel, a járművezetővel.
A rendszer jelenleg nincs összekapcsolva a végrehajtással, azaz a mobiltelefon használattal kapcsolatos szabályszegést szankció nem követi (ugyanakkor a berendezés használata elviekben nem zárja ki a jövőbeni egyidejű hatósági ellenőrzés megvalósítását, de jelenleg erről még nincs szó, a rendszer tisztán preventív célzatú).
Az innovatív technikai megoldás nehezen tudja megkülönböztetni a gépkocsiban ülő egyes mobiltelefon használókat. Ezt a megvalósítók természetesen már a tervezés fázisában is tudták, hiszen a LED kijelző aktiválását utas általi mobilhasználat is okozhatja. Ugyanakkor a közutakon szerzett tapasztalatok egyértelműen azt mutatják, hogy az aktiválások túlnyomó többsége a járművezetőkhöz kötődik.
(Bár abban sem lát senki problémát, illetve kivetnivalót, ha a közúti járművek vezetői haladásuk során találkoznak egy-egy ilyen figyelmeztető jelzéssel, mert ez is alapvetően a prevenciót szolgálja, s része az oktatási üzenetnek.).
A rendszer kifejlesztésében közreműködött Dr. Helen Wells (a Keele Egyetem közúti közlekedési bűncselekményekkel és közúti közlekedési szabályszegésekkel foglalkozó kriminológusa), míg a megvalósítás és a gyártás a Westcotec céghez fűződik. A TISPOL konferencián az új rendszer iránti érdeklődés jelentős volt. Az első berendezés Norfolkba került, de számos más brit rendőri egység is érdeklődést mutatott a rendszer iránt, illetve azzal kapcsolatban székhelyeiken bemutatót kért. Ezen túl külföldről is érkeztek megkeresések a mobiltelefon használatot felderítő és figyelmeztető rendszer esetleges jövőbeni alkalmazása érdekében, többek között Belgiumból, Finnországból, Litvániából, Új-Zélandból, valamint az Egyesült Államokból.
(A fényképen a Keele Egyetem részéről dr. Helen Wells, valamint a gyártó Westcotec részéről Chris Spinks látható az első legyártott berendezés előtt).
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.