A motorkerékpárosokat érintő személysérüléses közúti balesetek hátterében számos ok áll. A balesetek egy része a motorkerékpárosok hibájára vezethető vissza, amikor a járművezető valamilyen közlekedési szabályt gondatlanul, vagy szándékosan megsért (az előzetes adatok szerint tavaly 1 316 balesetből 636-ot okozott motorkerékpáros). A legjellemzőbb ok a gyorshajtás, mely a motoros balesetek mintegy 60%-ában játszik szerepet.
A motorkerékpárost érintő balesetek másik részéért azonban más közlekedő (pl. gépjárművezető, gyalogos stb.) okolható. A gépjárművezetők sajnálatos módon sokszor nem számolnak azzal a ténnyel, hogy a motorosok sérülési/halálozási kockázata kiemelkedően magas, ezen túlmenően a motorkerékpáros észlelhetősége a jármű kisebb mérete miatt korlátozottabb, valamint a kétkerekű jármű közlekedése is instabilabb.
A motorkerékpárosok nehezebb észlelhetősége azt követeli meg a gépjárművezetőktől, hogy a közúti kereszteződéshez érve – ahol elsőbbségadási kötelezettségük van – alaposabban, hosszabban és figyelmesebben nézzenek körül, valóban győződjenek meg arról, hogy egyik irányból sincs olyan veszély, mely elindulásuknak az akadályát jelentheti, és szemükkel ilyenkor ne csak a nagyobb méretű gépjárműveket „keressék”, hanem a kisebb méretű, keskenyebb, és ezáltal nehezebben észlelhető kétkerekűeket is!
Erre a komoly közlekedésbiztonsági kockázatra hívja fel a figyelmet az angol „Take Longer To Look A Bike” közlekedésbiztonsági kampány, mely keretében fél perces sokkoló spot is készült.
A kampányt Stephen Hammond közúti biztonsági miniszter hirdette meg, és 1,3 millió font összeget használtak fel erre a célra. A kampány megindítását néhány éve szándékosan a tavaszi motoros szezonkezdet időszakára időzítették, amikor hirtelen megnő a közúti forgalomban részt vevő motorosok száma, és az autósok jellemzően még nincsenek hozzászokva a motorosok tömeges megjelenéséhez, és az ezzel járó közlekedésbiztonsági többlet-kockázatokhoz.
A „Take Longer To Look A Bike” kampány fő üzenete az, hogy az autósok a különböző manőverek során (útkereszteződésbe behajtás, kanyarodáskor elsőbbségadás stb.) legyenek különösen figyelmesek, hosszabb ideig és alaposabban figyeljék meg a közlekedési környezetet, annak biztonságos voltát, továbbá ha motort észlelnek, akkor gondoljanak arra is, hogy annak nyergében egy hús-vér ember, azaz sérülékeny motoros is ül.
Az Egyesült Királyság baleseti adatai szerint a motorkerékpárosok a közúti forgalomban részt vevők mindössze az 1%-át teszik ki, ugyanakkor a közúti halálozások 19%-ában motorkerékpáros az áldozat. A szigetországban naponta átlagosan 30 motoros szenved sérülést, vagy veszíti életét balesetben, és ez a „Think!” közlekedésbiztonsági kampány-sorozatot meghirdető kormányzat szerint elfogadhatatlan és sürgős beavatkozásra kötelezi az érintett szaktárcákat.
A „Take Longer To Look A Bike” kampány sokkoló hatású rövidfilmje
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.