A németek szerint az autópályán közlekedés egyik alapszabálya („Faustregel”), hogy a minimális követési távolság a haladási sebesség legalább fele legyen, persze km/h helyett méterben számolva. A tapasztalatok ugyanakkor azt mutatják, hogy ezt a szabályt még a biztonságos közlekedésükről és szabálytiszteletükről elhíresült németek sem tartják meg minden esetben. Számukra kedvezőtlen hír, hogy Bajorországban idén megkezdték egy teljesen új technikai eszköz alkalmazását, mely a haladási sebességet és a követési távolságot egyaránt méri.
Az újonnan kifejlesztett digitális video követési távolság és sebességmérő berendezés (Video Abstands- und Geschwindigkeitsmessung Digital, röviden: VAG Digital) az úgynevezett fotogrammetria elvén működik. A VAG Digital működéséhez szükség van az ellenőrzés végrehajtására kijelölt útszakasz előzetes megmérésére, s az adatok készülékben történő rögzítésére. A rendszer egyszerre több forgalmi sáv felügyeletére is képes, továbbá az egyes járműkategóriákat is felismeri (személygépkocsi, tehergépkocsi, autóbusz stb.).
A működés során az új eszköz a közúti forgalmat folyamatosan felügyeli, s az ellenőrzési területen áthaladó valamennyi járművet – pozíciójuk alapján – külön-külön kezeli. A speciális kamera minden egyes jármű esetében kiszámolja a haladási sebességet, valamint a hozzá tartozó követési távolságot. Ehhez az előre rögzített távolság megtételéhez szükséges időt veszi alapul. A készülék a megengedett sebesség túllépését, valamint követési távolság meg nem tartását egyaránt rögzíti, utóbbi az ellenőrző monitoron piros színnel azonnal, jó látható módon megjelenik.
A VAG Digital egyidejűleg két kamerával működik, melyek egymással kommunikálnak. Az első kamerát általában a gyorsforgalmi út feletti hídra telepítik, míg a másikat a forgalmi irányokat elválasztó területen, a védőkorlátok mögé helyezik el. Az első kamera – az ellenőrzés alá vont útszakaszt folyamatosan felügyeletével – észleli és rögzíti a jogsértést, míg a második kamera alapvetően az elkövető azonosítására szolgál.
Egy-egy ilyen komplex berendezés a telepítési költségekkel együtt mintegy 170 000 euróba kerül, melyet a bajor rendőrök „autósbarát” módon alkalmaznak. Ez azt jelenti, hogy az ellenőrök nem küszöbértéken mérnek, hanem mindig alkalmaznak bizonyos, néhány százalékban mért toleranciát (megjegyzés: hazánkban is alapvetően ez a gyakorlat). Az eszköz kizárólag a jogsértők adatait tárolja, a szabályosan közlekedő járművek adatai azonnal törlődnek a rendszerből.
Természetesen a rögzített szabályszegések utólag még vizsgálatra kerülnek, hiszen tökéletes technika nem létezik, a működés, valamint rögzítés során egyaránt előfordulhatnak hiányosságok. Különösen éjszaka, valamint párás, ködös időben lehet hibára hajlamos az új rendszer, ezért a feldolgozást végző szakemberek valamennyi jogsértés felvételeit áttekintik.
A VAG Digital új típusú sebesség és követési távolság mérő berendezések beszerzése és rendszerbe állítása szerves része a bajor tartományi kormányzat által 2013-ban elfogadott, 2020-ig tartó „Bayern mobil – sicher ans Ziel” megnevezésű közlekedésbiztonsági programnak, mely egyik fő céljaként a közúti balesetek és halálozások számának visszaszorítását határozta meg.
A Bajor Szabadállam napjainkig 11 db VAG Digital eszközt vásárolt (ezek összköltsége 1,8 millió euró), ugyanakkor a rendőrségi közlemények szerint további berendezések beszerzése van folyamatban. Az A7 autópálya működését felügyelő első eszköz 2014. július 24-én kezdte meg próbaüzemét. A készüléket nyílt nap keretében mutatták be a sajtó képviselőinek és az érdeklődő közlekedőknek.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.