Napjainkig a gépjárművek gumiabroncsainak profilmintázatát, a bordázat mélységét, s az abroncsok állapotát a közúti ellenőrök vizuálisan, manuális módszerekkel mérték. Ez a jellemző gyakorlat alakult ki a Föld minden szegletében, a tengerentúlon és az „öreg kontinensen” egyaránt. A közlekedési rendőröknek, ill. más ellenőrző hatóságok munkatársainak eddig minden esetben meg kellett állítani a járművet ahhoz, hogy a jármű műszaki alkalmasságát, azon belül a gumiabroncsok állapotát ellenőrizhessék. Az elmúlt években került kifejlesztésre az a korszerű módszer, melyet jelenleg Németországban, az ASSET-Road project keretében tesztelnek. Az innovatív eljárás lényege az a készülék, melyet az út burkolatába építenek be. A készülék lézernyalábot bocsát ki, melyet végigfuttat a rajta áthaladó gépjármű (legyen az személygépkocsi, tehergépkocsi, autóbusz stb.) gumiabroncsának teljes mérhető felületén. A készülék által mért adatok elektronikusan továbbításra kerülnek, s az már csak a „háttérrendszeren” múlik, hogy műszaki hiányosság esetén az eljárás hogyan folytatódik tovább. Az automatizált lézeres gumiabroncs vizsgáló berendezés elvileg önállóan is alkalmazható, de leginkább az olyan komplex automatizált és integrált ellenőrző állomások részeként fejti ki hatékonyságát, mint amit pl. az EU támogatásával megvalósuló ASSET-Road project kínál. (Az ASSET-Road projectről részletesen is olvashatnak honlapunkon). A műszaki előírásoknak nem megfelelő gumiabronccsal (valamint a meghibásodott lengéscsillapítóval, ill. futóművel) közlekedés kiemelkedő közlekedésbiztonsági kockázatot jelent. Ellenőrzésük mindenképpen indokolt, ezt kívánja minden közlekedő életének és testi épségének a védelme. Az ellenőrzés szempontjából ugyanakkor nem mindegy, hogy azt milyen módszerrel hajtják végre, mennyi ideig tart, milyen mértékben akadályozza a forgalom áramlását, mennyire hatékony, s az egy ellenőrzésre jutó fajlagos ellenőrzés mennyibe kerül. Vélhetően mindeni egyetért azzal – az ellenőrzők és az ellenőrzöttek oldalán egyaránt -, hogy az automatizált lézeres gumiabroncs ellenőrző berendezésnél jobb megoldás jelenleg aligha létezik.
Az idő és emberigényes művelethez egészen egyszerű, vagy jobb esetben bonyolultabb, hordozható elektromos készülékeket alkalmaznak.
A lézersugár által információt lehet nyerni a gumiabroncs állapotáról, bordázatának mélységéről, az alacsony belső nyomásról, egyenetlen kopás esetén a futómű hibájáról, vagy – „kagylós” kopás esetén – a lengéscsillapító elégtelenségéről.
A legcélszerűbbnek minden esetre a műszakilag nem megfelelő járműnek a mérési hely közelében – pl. autópálya parkolóban – történő leállítása, kérés esetén ellenőrző mérés végrehajtása, majd a szankció kiszabása tűnik.
Bemutató anyag ppt-ben
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.