Az egyre nagyobb városi forgalom az autósoknak is rossz, és a nagyforgalmú utak mellett lakók is megsínylik a káros hatásokat, mint például a zaj.
Mondhatunk hangnyomás értékeket: például 65 dB (decibel), vagy 55 dB. Az előző a közlekedési eredetű zajra vonatkozó egészségügyi határérték nappal, az utóbbi éjszaka. Egy korszerű mosógép mosás közben 60-65, centrifugálva 70-75 dB zajt produkál, egy légkondícionáló közepes állásban 42-44 dB-t zümmög, egy 4-6 fős baráti beszélgetés átlagos hangnyomása 62-64 dB.
Azonban a zsúfolt fővárosi útjaink mellett a forgalom jóval nagyobb tartós zajt generál. Például az M5-ös bevezető szakaszánál a Wekerle telepi oldal házai előtt, az úttól 1,5-2 méterre állva nappal 73-74 dB, éjjel 67-68 dB átlagos zajnyomást mértek. Ezek az értékek az összes nagyforgalmú útra hasonlóképp érvényesek, a Hungária körút-Egressy út kereszteződésében a 79 dB sem kirívó érték.
Érdemes megjegyezni, hogy tartós halláskárosodást nyolc órán keresztül elviselt 85 dB-t meghaladó zaj, vagy 125 dB értékű pillanyatnyi hanglökés okozhat. De a zajos környezet akkor is egészségromboló, ha a hangnyomás szintje nem éri el a fenti határértékeket. Orvosi felmérések szerint a zajos környéken élők között az átlagnál gyakoribb panasz a magas vérnyomás, a szívritmuszavar, a gyomorpanaszok, tehát a jellegzetesen stressz kiváltotta testi reakciók.
Az éjszakai zaj miatt jellemző a kialvatlanság, a szervezet nem tud regenerálódni, az ember ideges, feszült, csökken az immunrendszer ellenállóképessége. A zaj tehát szinte elviselhetetlen, sokan mégis kénytelenek kibírni, hiszen az utak közvetlen közelében élnek. És tegyük hozzá, hogy a zaj a közlekedőket is fárasztja, nem véletlen, hogy egy csendes utasterű autóban jóval nyugodtabb, kevésbé fárasztó az autózás, mint egy zajosabban. A rendszeresen és sokat autózóknak érdemes foglalkoziuk a kérdéssel, ha például napi fáradtságuk okait keresik.
A mai környezetvédelmi szabályok szerint most, 2019-ben szinte egyik nagy budapesti bevezető út sem épülhetne meg: se az M5, M3, M1, M7 bevezetője, se a Szentendrei vagy a Váci út. Arról pedig még kevesebb szó esik, hogy egynémely út már a nyolcvanas években sem készülhetett volna el.
Azonban ott vannak, a forgalom nagy rajtuk, így valamit tenni kell az ott élőkért. A probléma már a kilencvenes években is létezett, azóta próbálkoznak megoldásokkal. Például a zajos utak mellett a lakások ablakaira plusz üvegréteget szereltek, amelyek 10 dB-lel csökkentették a lakásban mérhető zajt. Ezt a módszert az ezredfordulóig alkalmazták, akkortól a plusz üveglap helyett a meglévő ablakkeretek üvegezését cserélték vastagabbra: az eredeti 2 mm-es helyett 4-6 mm-es üvegeket ragasztottak be. Az efféle passzív zajvédelem költsége négyzetméterenként 80 ezer Ft. Létezik jobb is, mikor a tokot is kicserélik – ez az igazi megoldás, ugyanis szakértőnk szerint sokszor semmit nem ér a vastag üveg, ha a rosszminőségű tok résein behatol a hang. Azonban a tokcserés megoldás költsége már ablaknégyzetméterenként átlag 140 000 Ft.
A kollektív védelmet nyújtó zajvédőfalak építése 98 után indult, mikor 200 millió forintot biztosítottak erre a célra – az M3 körvasútsori hídjánál, a befelé vezető irányú pálya mellett korábban felépített 50 méternyi kevert anyagú fal csak kísérletként szolgált. Ebból a pénzből készültek a Nagykörösi út XIX. Kerületi szakaszának, és az M3-asnak a zajvédő falai. Miután a Szerémi úton 130 méter, az Egér úton 3800 méter hosszú zajvédőt húztak fel.
Ezeket az útszakaszokat követte a Budaörsi, a Nagykörösi, és a Szentendrei út egyes szakaszai mellett épített fal, majd az M3 bevezető mellé teljes hosszban felhúzott fal – amelyet azóta már újabbra cseréltek. Mára minden nagyobb út felújításakor, illetve új építésekor a lakóövezetek közelében az építéssel egyidőben elkészítik a szükséges zajvédelmet is.
A zajvédőfalaknak igazán az országutak mellett van létjogosultsága. Az utazók ugyan unhatják a monotonítást és hiányolhatják a kilátást, azonban az így védett települések közlekedési zajterhelése jelentősen csökken. Az új utak építésekor a lakott területek közelében ki kell alakítani a zajfalakat. A régebbi építésű országutaknál ez nem történt meg – az építéskor még nem is léteztek, vagy enyhébbek voltak a környezetvédelmi szabályok.
Azonban minden zajos városi út mellé nem épülhet fal. És a városi főutak, gondoljunk csak a fővárosi körutakra, nagyon zajosak. Így a szakértők a megoldást ez esetekben nem a falépítésben – amely sok helyütt kiváltja a lakosság ellenérzését – látja. A forgalmat kell csökkenteni, elterelni, illetve a lakóövezeteket eltávolítani a nagyforgalmú utak mellől és kiváltani vállalkozási-intézményi övezettel. Így nem kellene senkinek elviselni a határértékeket éjjel nappal jelentősen meghaladó utcazajt.
Útjainkon a legkevésbé a korszerű személyautók terhelik zajjal a környezetüket. A régebbiek már zajosabbak, de nem annyira mint egy teherautó, vagy sokszor egy motorkerékpár (ami lehet robogó is). Elméletileg a rendőr büntetheti a nagy zajt okozó jármű vezetőjét, azonban erre a legritkább esetben kerül sor. Élen járnak a zajkeltésben a motorosok (rendszerint nem a gyári kipufogórendszer lecserélése miatt).
Emiatt például a műszaki vizsgán évek óta szigorúan ellenőrzik ilyen szempontból is a kétkerekűeket. Persze ez a sportkipufogós tulajdonosokat nem hozza igazán zavarba, a vizsganap előtt leszereltetik a szabálytalan dobot, majd utána kis kivárással visszarakatják. Így, mivel ez esetben nagyon nehéz a szabálysértő magatartás megakadályozása, például több nyugati városban egyes városrészekről egyszerűen kitiltották a motorkerékpárokat.
A tömegközlekedés sem csendes, a villamosok, buszok zaja amíg közlekednek szinte lehetetlenné teszik a közlekedési útjaik mellett az ottlakóknak az alvást. Miként a repülők is ébreszthetnek zajjal. A légiközlekedés zajterhelését szigorúan szabályozzák, az egészségügyi határértéket csak a repülőtér területén lépheti át a zaj. Mások a határétékek nappal és éjszaka, ezek még a menetrendeket és a járaton használt repülőgépek típusát is befolyásolják.
A zajterhelés mértéke a fővárosban és a nagyobb városaikban dokumentált és úgynevezett zajtérképeken ábrázolt. Ezek a zajtérképek nyilvánosak ( www.zajterkepek.hu ) és a frissített verzióik idén tavasszal kerültek fel a netes felületre. Érdemes rájuk nézni.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.