2014.06.16, 13:37
A mikroaalvás veszélyei

A jármű vezetőjének a biztonság érdekében sok elvárásnak kell megfelelnie, gyakran egyidejűleg. Megfelelően kell alkalmaznia a sebességet, figyelnie kell a közúti jelzésekre, más közlekedők magatartására, az út esetleges hibáira, észlelnie kell a közúti veszélyeket, s arra időben kell reagálnia stb. Mindezeknek a követelményeknek egy fáradt, kimerült járművezető nem képes megfelelni. 
A kockázatot tovább növeli, hogy a fáradt vezetők sokszor hajlamosak túlbecsülni saját képességeiket. Úgy gondolják, hogy még mindig járművezetésre alkalmas állapotban vannak, s biztonsággal haza tudják vezetni gépkocsijukat. Ez pedig végzetes következményekkel járhat. A fáradtságnak egyértelmű előjelei vannak: gyakori ásítás, tompulás, kezdődő fejfájás, ólomnehéz szemhéjak, véres szem stb. 
A vezetés során a fáradtság általában úgy nyilvánul meg, hogy a sávtartás bizonytalanná válik, a járművezető nem képes a sebességet tartani (általában gyorsabban megy, de nem veszi észre), helytelenül becsli meg a távolságokat, lassabban reagál a közlekedési környezet változásaira, lecsúszik a könyöke a kéztámaszról, vagy éppen rosszul vált sebességi fokozatot. 


Amennyiben a járművezető ezeket a jeleket figyelmen kívül hagyja, akkor könnyen az úgynevezett mikro alvás fázisába is eshet. A mikro alvás rövid ideig, általában legfeljebb 1-5 másodpercig tartó mély, öntudatlan állapotot jelent. Ebben az esetben a szem gyakran le sem csukódik, csak éppen képtelen reagálni a külső körülményekre, változásokra, így a jobb első ülésen ülő utas észre sem veszi, hogy a jármű kontroll nélkül halad.
Márpedig egy 90-100 km/h sebességgel haladó jármű a mikro alvás fázisában akár 100-150 métert is megtehet mindenféle irányítás nélkül. A mikro alvás veszélye fokozottan jelentkezik azoknál a járművezetőknél, akik nem kipihent állapotban ültek a volán mögé, előzőleg keveset aludtak, vagy más okból kimerültek. ami Németországban megfigyelték, hogy ősszel és télen a mikro alvás veszélye nagyobb, ami alapvetően a hosszabb időtartamú éjszakai és korlátozott látási viszonyokra vezethető vissza. Sötétben ugyanis megerőltetőbb a vezetés, s több koncentrációt igényel, mint nappali világosság esetén. A teljesítőképesség ilyenkor csökken, a szem hamarabb elfárad, így az elalvás veszélye növekszik.
Ezért tanácsos gyakrabban (akár két óránként 20 perces) szüneteket tartani, a járműből kiszállva mozogni, étkezni, kávét, frissítőt inni, s az utat tovább folytatva a melankolikus zenét, valamint a meleg fűtést mellőzni. Bár a legjobb megoldás az alvás – még ha rövid ideig tart is -, mely közismerten egyike a legfontosabb életszükségletünknek. 

Kipróbálható öreg villamosok

Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.

...
2023.05.04. 10:35

Kipróbálható öreg villamosok

Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.

Védett matuzsálem

Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.

...
2023.05.01. 21:16

Védett matuzsálem

Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.

Gondolkozik helyettünk

Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.

...
2023.04.29. 08:10

Gondolkozik helyettünk

Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.

Városligeti szombat

A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.

...
2023.04.23. 07:38

Városligeti szombat

A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.

Teljes a Balaton-gyűrű

Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.

...
2023.04.21. 15:23

Teljes a Balaton-gyűrű

Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.

Napelemmel gyűjtögetett kilométerek

A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.

...
2023.04.09. 11:09

Napelemmel gyűjtögetett kilométerek

A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.

Ölelkező légzsák a Toyotától

A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.

...
2023.04.08. 16:16

Ölelkező légzsák a Toyotától

A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.

Harapósabb férfiak

Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.

...
2023.04.07. 14:01

Harapósabb férfiak

Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.