A hazai közúti közlekedésnek mindig megvoltak a maga „párosai”. A 70-es években, amikor a gépjárművek kormányait még egyértelműen a férfiak uralták, a Ladások és a Trabantosok párosa híresült el. Akkoriban Trabanttal igen nehéz volt egy Ladát megelőzni, mert a 62 lőerővel bíró Lada vezetője egy enyhe gyorsítással is meg tudta akadályozni azt, hogy a 26 lóerős Trabi őt megelőzze. Ha pedig ez a művelet – általában a Ladás figyelmetlensége okán – mégis sikerült, úgy a Trabantos joggal számíthatott arra, hogy őt fél percen belül visszaelőzik. A nagyobb teljesítményű járművezetők közül sokan nem tudták elviselni, ha őket egy Trabant megelőzte – tisztelet persze a kivételnek. (Ez azért ma is így van, sokszor egy „prémium” márkát megelőzve átlagautóval számíthatunk revansra – a szerk) A Trabantok és Ladák ideje már elmúlt. Manapság sokkal nagyobb divat más párosokról beszélni, így pl. a kerékpárosok és a gépjárművezetők, vagy a motorkerékpárosok és személygépkocsi vezetők viszonyáról. Van ugyanakkor egy olyan páros, mely a képzeletbeli öröklistán minden bizonnyal az első helyen áll, ez pedig a férfi és nő gépjárművezetők köre. A társadalmi változások minden bizonnyal közrejátszottak abban, hogy a 80-as évektől kezdve a női vezetők aránya – különösen a személygépkocsik vonatkozásában – folyamatosan növekszik. Ma már természetes jelenség, ha a gépjármű volánja mögött egy hölgy ül. Amiben viszont kevésbé tapasztalható változás, az a női sofőrök megítélése. A női vezetők már a kezdetektől fogva megkapják azt a kritikát a férfiaktól, hogy nem értenek a vezetéshez, körülményesek, lassan vezetnek, s ezáltal gyakran idéznek elő veszélyhelyzet. A hölgyek ezzel szemben azt tartják a férfi gépjárművezetőkről, hogy általában gyorsan, s a szabályokat nem tisztelve közlekednek, nem tartják be a követési távolságot, jobbról előznek, sokan közülük türelmetlenek, sőt agresszívak és veszélyesek. Jól látható, hogy a nemek képviselőinek egymásról és magukról alkotott véleménye gyökeresen eltér. De mit mutatnak a hivatalos baleseti statisztikai adatok? Milyen arányban részesednek a nemek képviselői a közúti balesetekben? A férfiak és nők által okozott közlekedési balesetek alakulását a 2008. év adataival szemléltetjük. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) hivatalos adatai alapján az elmúlt évben a 17 619 személysérüléses közúti baleset történt, melyet járművezetők okoztak. A nemek szerinti kimutatás szerint ebből 13 382 közlekedési baleset férfi, 3 556 pedig női járművezető hibája miatt következett be. Az adatoknak alapján a férfiak aránya 76 %, a nőké pedig 20 % volt a közúti balesetet okozó járművezetők körében. (Az esetek 4 %-ában nem lehetett megállapítani az elkövető nemét – cserbenhagyás, vagy egyéb ok következtében). A baleseti adatok hozzávetőleges összehasonlítására csak akkor nyílik lehetőség, amennyiben a vezetői engedéllyel rendelkező férfiak és nők számát is ismerjük. A vezetői engedély nyilvántartás adatai szerint 2009. január 02-án összesen 4.613.353 magyar állampolgár rendelkezett „B” kategóriára érvényesített vezetői engedéllyel, közülük 2.687.599 férfi, valamint 1.925.754 nő. Ennek megfelelően a férfiak a „B” kategóriás vezetői engedélyek 58,3 %-ával, a nők pedig 41,7 %-ával rendelkeztek. A baleseti statisztikai, valamint a vezetői engedély nyilvántartási adatok összevetése alapján az valószínűsíthető, hogy a férfiak átlagosan gyakrabban okoznak közúti balesetet, mint a hölgyek. A férfiak a vezetői engedélyek csaknem 60 %-ával rendelkeznek, s a közúti balesetek 76 %-ában ők vonhatók felelősségre. Ugyanakkor megjegyzésre szorul, hogy a nemek szerint ténylegesen levezetett km-ek száma – ami ugyancsak szükséges lenne az arányok megfelelő számításához – sajnos nem ismert. Végezetül egy táblázatot mutatunk be a férfiak és nők által okozott balesetek természetéről. E területen a nemek között jelentős eltérés nem mutatható ki. A haladó járművek összeütközése, a gyalogos elütés, valamint a más természetű közúti balesetek vonatkozásában a férfiak és a nők között közel azonos értékek állapíthatók meg. Haladó járművek ütközése Álló járműnek, szilárd tárgynak ütközés Farolás, felborulás, pályaelhagyás Gyalogosok elütése Egyéb Férfi 58 % 16,3 % 12,7 % 10% 3 % Nő 61 % 14,4 % 11,6 % 10% 3 %
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.