Csúnya egyrésztvevős baleset rávílágít arra, hogy miért ül át, vagy ülne át szívesen sok ember a SUV jellegű autókba.
A SUV-ok divathullámát a Mercedes ML indította el 1997-ben. A típust eredendően az amerikai piacra szánták, de ennél jóval nagyobb hatása lett. A kihívó hamarosan megkapta a konkurenciát, jött a BMW X5, a VW Touareg. Az elérhetőbb árfekvésű kategóriákban pedig a Honda HR-V, a Toyota RAV4 indította a sort. Ezek az autók még alapvetően különböztek a mai SUV jellegű járművektől, mert ténylegesen rendelkeztek terepképességgel – a Range Rovert, Jeep Cherokee a kilencvenes években futó generációit nem sorolnánk ide, mivel azok alvázas típusok voltak, kimondott terepjárók, nem „sportos többcélú járművek”.
Persze már az első generációs HR-V-nek is volt fronthajtású változata is, amely már jelezte az irányt, hogy merre fog fejlődni az új autófaj. Amint gyűltek a tapasztalatok, nem utolsósorban a vásárlói szokásokról, és kiderült, hogy a SUV-modellek 80 százaléka még csak földutat sem látott, a gyártók egymás után lehagyták a terepképességet adó műszaki megoldásokat a SUV-okról. Ezt azért is meg kellett lépniük, mert a magas felépítés, az összkerékhajtás, az erősebb futómű mind tömegnövelő, így fogyasztásnövelő, a forma légellenállásnövelő: gazdaságossá kellett tenniük a SUV-ok üzemeltetését.
A mai SUV-ok 85 százaléka lényegében emelt karosszériás kis-, kompakt-, és középkategóriájú autó. A prémium nagyágyúk azok, amelyek még mindig megállják a helyüket – megfelelő gumiabroncsokkal – a terepen. A 2010-es évek elejére kialakult a konfekció-SUV építési stratégia: az autók hasmagassága elenyésző mértékben nagyobb csupán a „normál” autókhoz képest, ez is inkább felni-gumi okú jelenség. Így a kocsik stabilitása a korai modellekhez képest sokat javult. Ezt segítik, hogy a a belső szerkezetek a lehető legmélyebbre helyezése, a felső részek kikönnyítése (motorháztetők vékony lemezei, műanyag karosszériaelemek) szintén a súlypont alacsonyabbra vitelét szolgálják. A tömegcsökkentés, a légellenálláscsökkentés elérte a hatását, a mai SUV-okat is többségében jó vezethetőség és gazdaságos fogyasztás jellemzi.
De miért is ugrottak rá annyira a SUV típusokra a vásárlók? Azon kívül, hogy vagánynak látjuk őket, a magasabb üléshelyzet jobb kilátást ad (bár az autó közvetlen környezeti holttere megnőtt), valamint biztonságérzetet is nyújt. És egyes ütközési szituációkban tényleges előnyt is biztosít egy SUV-jellegű jármű egy hagyományos felépítésűvel szemben. Nagyon egyszerű példaként, ha egy SUV fut bele oldalról egy hagyományos kocsiba, akkor a SUV orr része lényegében a másik autóban ülő magasságában teljes felületen éri a járművet, hiszen a SUV-ok övvonala jóval magasabb – jellemzően a fényszórómagasság nagyjából megegyezik a „normál” autókban ülők fejmagasságával.
Mikor „normál” autó fut bele oldalról egy SUV-jellegű járműbe, akkor a SUV ülésvonala alatt, vagy maximum csípőmagasságban éri a „találat”, ezzel csökken a SUV-ban ülő sérülésveszélye. Erre nem nehéz rájönni, az átlagautós is megtapasztalja, hogy egy normál kisautóban úgy érezheti magát a forgalomban még a konfekció SUV-ok között is, mintha egy kisgyerek eltérő méretarányú kisautókkal játszana, és ő lenne a kisebbe. A 2,5 tonnás prémium SUV-okról ne is beszéljünk. Azok már nagyon kiemelten adják a biztonsági fölényt, mert felépítésük mellett a tömegük, a karosszériamerevségük is bőven átlag feletti. Persze ami a használónak biztonsági fölény, az a másik félnek potenciális veszélyforrás.
A baleset, amelyet fent említettünk, a hét elején történt. Egy lengyel rendszámú Porsche Cayenne rohant éjszaka farakásba Bács-Kiskun megyében. A kocsiban egy embercsempész vitte 14 utasát, tehát 15-en utaztak a Porschéban! Vélhető, hogy nem voltak becsatolva. Mégis, súlyosabb sérülés nélkül mindenki kiszállt az autóból. Érdemes megnézni a képeken a kocsi sérüléseit, például, hogy még a hátsó könnyűfémfelni is szétszakadt. Mindez mutatja milyen erőhatások léptek fel a baleset során. És bár nem tanknak szánták, az erős felépítésű autó az extrém számú utasát is megvédte. Végeredményben ezt a fajta baleseti védelmet mindenki örömmel venné a saját autójától.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.