Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
A versengő, esetenként agresszív közlekedési stílus a férfiak részéről gyakoribb, ők hajlamosabbak arra is, hogy több esetben túlértékeljék a képességeiket – állapította meg egy felmérés elemzése, amelyet a Cristo autós alkalmazás megbízásából készítettek. A mintacsoportból vett válaszok alapján a magyar autósokra vetített eredmény szerint a harmaduk gondolja úgy, hogy jobban vezet az átlagnál. 10 ember közül 8 úgy érzi, hogy általában maximális a rálátása a közlekedési helyzetekre, vagyis elsősorban önmaga felelős azért, hogy autóvezetés közben veszélybe kerül-e.
Zerkowitz Dávid pszichológus a felmérés megállapításait elemezve hangsúlyozta: a megfelelő autós közlekedéshez szükség van az egészséges önbizalomra, a kérdés az, hogy képes-e az ember a gyors és pontos helyzetfelismerésre, és azonosítja-e a határait, amikor nem a rutinban vagy az adott érzelmi állapotban bízik. A szakember szerint hajlamosak vagyunk túlértékelni saját vezetési kompetenciánkat, a racionalitást felismerjük, ám az adott szituációban időnként érzelmi érvek mentén döntünk. Pedig a kockázatot nem megúszni kell, hanem elkerülni.
A racionalitást jelzi az is, hogy bár a válaszadók 68 százaléka úgy érzi, általában vagy mindig maximális rálátással bír az adott szituációra az utakon, a sofőrök csupán 1 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a többi autós soha nem tud számára meglepetést okozni. További megállapítás, hogy a kevesebb mint egy éve vezetők kevésbé látják be a korlátaikat, sok esetben hajlamosabbak olyan döntést hozni, amely azt feltételezi, ők befolyásolják a forgalmi helyzet kimenetelét.
A válaszok elemzése szerint jelentősen befolyásolja a gondolkodást a gépkocsivezetők rutinja is: a több mint 10 éve vezetők mintegy 40 százaléka gondolja úgy, hogy jobban vezet az átlagnál. Erre a csoportra jellemzőbb a kockázatvállalás is, ők például hajlamosabbak inkább gázt adni egy besorolni akaró jármű mellett, hogy az inkább mögéjük kerüljön. A felmérés szerint a versengő közlekedési stílus a férfiak részéről gyakoribb, ők hajlamosabbak arra is, hogy több esetben túlértékeljék képességeiket: a férfi válaszadók 42 százaléka ítélte meg úgy, hogy jobban vezet az átlagosnál, a nőknél ez az arány csupán 22 százalék.
A kutatás eredményei szerint a legkevésbé megfontoltan a több mint 5 éve vezetők (de 60 év alattiak), valamint azok a 18-39 évesek vezetnek, akik az elmúlt egy évben kaptak jogosítványt. A 25 évesnél fiatalabb generációra jellemzőbb a magasabb kockázatvállalás, ez magyarázza, hogy a saját-hibás baleseti szám relatív értelemben náluk a legmagasabb. A vezetéstámogató automatikába vetett bizalom is a fiatalabb korosztály körében magasabb, ők hajlamosabbak lehetnek nagyobb mértékben az autójukra bízni a vezetést. A sofőrök több mint fele (56 százalék) nem ért egyet azzal, hogy “túl sok a szabály, ezért azokat nem kell betartani, elég a rutinra bízni magunkat”. A megkérdezettek 12 százaléka azonban egyetértett az állítással, ami azt mutatja, hogy sokan hajlamosak alulértékelni a közlekedési szabályokat.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Viszlát elektromos rolik
A párizsiak többsége a bérelhető elektromos rollerek betiltására szavazott a helyi népszavazáson.
Viszlát elektromos rolik
A párizsiak többsége a bérelhető elektromos rollerek betiltására szavazott a helyi népszavazáson.