Mild hibrid, full hibrid, plug-in hibrid: mára autótípisok tucatjai elérhetők részben villamosított hajtáslánccal. A több hasonló elnevezés különféle technológiákat takar, és egyáltalán nem mindegy, melyik hajtja az autót.
Napjainkban exponenciálisan emelkedik az európai piacon elérhető hibrid modellek száma. Ezek hajtásláncai azonban gyártóktól, fejlesztési irányoktól vagy a felhasználás elsődleges jellemzőitől függően eltérnek. A hibrid hajtásláncokat a „mild”, „full” és „plug-in” angol előtagokkal különböztetik meg. Magyarul a „mild” jelentése mögött az bújik meg, hogy az hajtás elektromos része csupán besegít, a „full”-nál az elektromos hajtás főüzemként is működhet, a „plug-in” pedig a „full” hálózatról is tölthető (köznyelvben konnektoros) változata.
Részletesen kifejtve a full hibridek üzem közben a belső égésű motorjukat és villanymotorjukat úgy váltogatják, kombinálják, kapcsolják be és ki, ahogy a pillanatnyi forgalmi helyzet és a vezető igényei megkövetelik. Az intelligens vezérlés emberi beavatkozás nélkül leállíthatja és újraindíthatja a benzinmotort, mindezt menet közben is – így lehetséges, hogy a modern full hibrid típusok ideális körülmények között a menetidejük 50 százalékában képesek tisztán elektromosan, káros anyagok kibocsátása nélkül közlekedni. A full (vagy öntöltő) hibrid hajtásláncban a vezérlés arra törekszik, hogy a motorok optimális üzemi tartományukban működjenek, így elkerülhető a részelemek túlterhelése, szélsőséges kopása.
A mild hibrid modellek egyszerűbb konstrukciók. A kisfeszültségű (és -teljesítményű) villanymotorjuk önmagában nem képes az autó mozgatására, csupán besegít a belső égésű motornak, ha átmenetileg nagyobb teljesítményre van szükség. Az ilyen rendszerű autóknál az elektromotor másik feladata, hogy fordított üzemben lassításkor a felszabaduló mozgási energiát elektromos árammá alakítsa. Elsősorban ebből a funkcióból adódik a mild hibridek fogyasztáscsökkentő képessége.
Mild hibrid | Full (öntöltő) hibrid | Plug-in (konnektoros) hibrid | |
Pont úgy használható, mint egy átlagos autó? | igen | igen | nem |
Képes kizárólag villanymotorral haladni? | nem | igen | igen |
Fékenergia-visszanyerés | igen | igen | igen |
Start-stop funkció | igen | igen | igen |
Üzemanyag-megtakarítás* | € | €€ | €€€/€** |
Vételár* | € | €€ | €€€ |
* € = alacsony / €€ = közepes / €€€ = magas
** hálózatról nem töltött akkucsomag esetén
A piacon egyre elterjedtebbé váltak a hálózatról tölthető úgynevezett plug-in hibrid modellek. Némileg leegyszerűsítve ezek olyan öntöltő hibridek, amelyeket nagyobb kapacitású akkumulátorral szereltek, ez utóbbi pedig ugyanúgy feltölthető külső forrásból is, mint a villanyautók akkuja. Amíg le nem merül, akár a benzinmotor teljes kiiktatásával lehet haladni – jellemzően maximum 50-70 kilométeren át –, ezt követően pedig ugyanúgy használhatóak, mint egy öntöltő full hibrid – azzal a különbséggel, hogy a vezérlés nem törekszik az akkumulátor teljes feltöltésére, annyira tölt, hogy a hibrid rendszer működőképes maradjon.
A plug-in modellek hátránya a magasabb ár, ami nemcsak a nagyobb akkumulátorból, hanem a beépítendő töltőrendszerből is adódik – ezt ellensúlyozzák persze a kedvezőbb üzemeltetési költségek. A másik a plusz akkumulátorok extra tömege és helyigénye: utóbbi okos tervezéssel, előbbi új akkumulátor-technológiák alkalmazásával részben orvosolható. A plug-in modellek másik hátránya nem a technológiából adódik, hanem a tulajdonosi hozzáállásból: felmérések szerint ugyanis ma a plug-in hibrid tulajdonosok jelentős hányada nem tölti fel rendszeresen az akkumulátort – legtöbbször azért, mert nem áll rendelkezésére megfelelő infrastruktúra.
Ha pedig így használják, a plug-in hibrid nem több egy hagyományos hibridnél, amely ezért egyrészt részben sem termeli ki a magasabb induló árat, másrészt érezhetően rosszabb környezeti mutatókkal rendelkezik, mint egy normál full hibrid modell. Sőt: mérések kimutatták, hogy a rosszul használt plug-in hibridek CO2-kibocsátása meghaladhatja a velük összevethető dízelmotoros autókét!
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.