Összeállították az EU tagállamok közlekedésbiztonsági sorrendjét. Volt aki fejlődött, volt aki hátrébb szorult.
Az Európai Bizottság Mobilitási és Közlekedési Főigazgatósága a 2021-re vonatkozó előzetes adatok alapján készített listát a tagállamokban tapasztalható állapotokról, amely megmutatja, hogy mely országok hogyan állnak a közlekedésbiztonság terén. Emlékeztetőül: tavaly megközelítőleg 19 800 ember vesztette életét közúti balesetben az EU-ban. Ez 1000 halálos áldozattal több, mint amit 2020-ban számláltak, azonban közel 3000-rel kevesebb a 2019-es pandémia előtti időszakhoz képest. Az EU vezetés egyik célja, hogy 2030-ra a halálesetek száma a felére csökkenjen. Uniós szinten az elmúlt évtizedben 36 %-os csökkenést regisztráltak, így nem irreális a cél.
Adina Vălean közlekedésért felelős biztos így fogalmazott: “A lezárások enyhítésével a forgalom visszaáll a normális szintre, így gondoskodnunk kell arról, hogy párhuzamosan a közúti baleseti halálesetek száma ne tegye ugyanezt, ne emelkedjen vissza a 2019-es szintre.”
A tagországok közlekedésbiztonsági rangsorát az egymillió lakosra jutó közúti közlekedési baleseti halálesetek száma alapján állították össze. A rangsorban nem szerepelnek azok az országok, ahol évente 100-nál kevesebb halálos áldozatot követeltek a balesetek. A korábbiakhoz képest a rangsor nem változott jelentősen, a legbiztonságosabb utakat Svédországban találjuk (18 haláleset egymillió lakosra vetítve), míg 2021-ben Románia (93 haláleset/ 1 millió lakos) jelentette a legmagasabb arányt. Az uniós átlag 44 közúti haláleset volt egymillió lakosra vetítve.
Az előzetes adatok alapján kilenc tagállamban (Dánia, Németország, Írország, Ciprus, Litvánia, Málta, Lengyelország, Portugália, Svédország és Németország) 2021-ben regisztrálták az eddigi legalacsonyabb halálos közúti balesetek számát. A pandémia előtti 2019-es évhez képest 2021-ben 13%-kal csökkent a közúti halálesetek száma, a legnagyobb, több mint 20%-os csökkenés Dániában, Belgiumban, Portugáliában, Lengyelországban és Litvániában volt tapasztalható. Ezzel szemben az elmúlt két évben Lettországban, Szlovéniában és Finnországban nőtt a közúti balesetek halálos áldozatainak száma.
Közúti halálesetek egymillió lakosra vetítve – előzetes adatok 2021-re vonatkozóan
egymillió lakosra vetített arány | 2021 vonatkozásában %-os változás: | |||||
2019 | 2020 | 2021 | 2020 | 2019 | Av 2017-2019 | |
EU-27 | 51 | 42 | 44 | 5% | -13% | -15% |
Belgium | 56 | 43 | 43 | 0% | -23% | -19% |
Bulgária | 90 | 67 | 81 | 21% | -11% | -12% |
Csehország | 58 | 48 | 50 | 3% | -14% | -14% |
Dánia | 34 | 28 | 23 | -17% | -32% | -26% |
Németország | 37 | 33 | 31 | -6% | -16% | -19% |
Észtország | 39 | 44 | 41 | -7% | 6% | -1% |
Írország | 29 | 29 | 27 | -6% | -2% | -5% |
Görögország | 64 | 54 | 57 | 5% | -12% | -14% |
Spanyolország | 37 | 29 | 32 | 10% | -14% | -16% |
Franciaország | 50 | 39 | 45 | 16% | -9% | -11% |
Horvátország | 73 | 58 | 72 | 23% | -2% | -7% |
Olaszország | 53 | 40 | 48 | 19% | -10% | -14% |
Ciprus | 59 | 54 | 49 | -8% | -15% | -14% |
Lettország | 69 | 73 | 78 | 6% | 11% | 6% |
Litvánia | 67 | 63 | 52 | -17% | -22% | -20% |
Luxemburg | 36 | 42 | 38 | -8% | 9% | -13% |
Magyarország | 62 | 47 | 56 | 18% | -10% | -12% |
Málta | 32 | 21 | 17 | -18% | -44% | -49% |
Hollandia | 34 | 30 | 28 | -4% | -16% | -14% |
Ausztria | 47 | 39 | 40 | 4% | -14% | -13% |
Lengyelország | 77 | 66 | 59 | -10% | -23% | -22% |
Portugália | 67 | 52 | 50 | -3% | -24% | -22% |
Románia | 96 | 85 | 93 | 8% | -4% | -6% |
Szlovénia | 49 | 38 | 54 | 43% | 12% | 15% |
Szlovákia | 50 | 45 | 47 | 5% | -4% | -4% |
Finnország | 38 | 40 | 40 | 0% | 6% | -3% |
Svédország | 22 | 20 | 18 | -6% | -13% | -28% |
Svájc | 22 | 26 | 23 | -12% | 7% | -8% |
Norvégia | 20 | 17 | 16 | -5% | -19% | -18% |
Izland | 17 | 22 | 24 | 13% | 50% | -33% |
Liechtensteinben 2020-ban egy halálos közúti baleset történt, 2021-ben pedig nulla.
A 2021-es állapot bemutatása előzetes adatokon alapul, a végleges adatok 2022 őszén történő közzétételekor még kisebb változások elképzelhetőek. A táblázatban szereplő százalékos változások a halálesetek abszolút számán alapulnak, nem pedig az egymillió lakosra vetített arányon.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/05/2305_nosztalgia_villamos.jpg)
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/05/2305_toyota_lc_panzer.jpg)
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2021/10/piros_lampa_resize.jpg)
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_veteran_magya_rendor_2.jpg)
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2021/06/kerekparut_2106.jpg)
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_abt_idbuzz_szolarteto_1.jpg)
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_toyota_fejlegzsak_2.jpg)
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2019/08/agressziv2.jpg)
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.