A fáradtan vezetés veszélyével sajnos a járművezetők többsége nincs tisztában. Közúti ellenőrzése nem megoldott (Európa más országaiban sem, ahol erre évekig konkrét kísérletek folytak), s a fáradtság többnyire a baleseti statisztikákban sem jelenik meg. Márpedig a témakör minden figyelmet megérdemel, hiszen szakértői vélemények alapján a személysérüléses közúti balesetek csaknem egyötödében valamilyen szinten szerepet játszik a fáradtság, a kipihentség hiánya.
Az elalvásos balesetek visszaszorítása terén kiemelkedően nagy potenciál rejlik a gépjármű-technikai fejlesztésekben, ezen belül az intelligens technikai eszközök kifejlesztésében és széles körű elterjesztésében. Ezen a területen első sorban a gépjárműbe beépített intelligens (ITS) eszközöktől várhatók jelentős eredmények.
A prémium márkákban és a magasabb felszereltségű modellekben már ma is elérhetők az olyan eszközök, melyek a sávelhagyásra, a bizonytalan sávtartásra, vagy éppen a biztonságos követési távolság csökkenésére hívják fel a figyelmet, s szükséges esetben akár beavatkozásra is képesek (lassítással, korrigálással, fény- illetve hangjelzés alkalmazásával stb.)
Egyre elterjedtebb az ACC, azaz Adaptive Cruise Control, melyet egyre több márka esetében lehet rendelni (nem csak a prémium márkáknál). Az ACC egy olyan intelligens tempomat rendszer, ami lelassítja vagy felgyorsítja a gépjárművet annak függvényében, hogy halad-e a forgalmi sávban előttünk másik jármű. A gépjármű vezetője (a hagyományos tempomathoz hasonló módon) a kormányról, vagy műszerfalról vezérelve beállítja a maximális sebességet, ezt követően pedig szenzorok felügyelik az adott forgalmi sávban elöl haladókat. Az ACC rendszere az információk alapján avatkozik be a jármű mozgásába (fékezve, vagy gyorsítva), ügyelve a biztonságos követési távolság megtartására (ez a képen láthatóan 2 másodpercnyi követési távolságot jelent).
Az ITS területén jelenleg számos fejlesztés van folyamatban, jármű-, alkatrész-, valamint tartozékgyártó cégek által egyaránt. A német cégóriás, a Bosch-Csoport fejlesztése például olyan technikai megoldás létrehozására irányul, mely a gépjármű kormányzása módjának, jellemzőinek megfigyelésén alapszik, elektronikus kormány szervo, illetve más szenzorok segítségével.
Kormányzásunk módjából ugyanis következtetni lehet a járművezető fáradtságára, kimerültségére (pl. útkanyarulat, kanyarodás, vagy sávelhagyás esetén váratlan, hirtelen, azaz nem folyamatos kormánymozdulat végzése stb.), azaz olyan állapotára, mely a biztonságos közlekedéssel részben, vagy egyáltalán nem összeegyeztethető. Fáradtság észlelése esetén a szoftver jelzést ad a járművezető felé (pl. egy kávéscsésze jelenik meg hangjelzés kíséretében a műszerfalon, a visszapillantó tükörben, vagy hangos beszéd javasolja a járművezetőnek a pihenő tartását stb.). Emellett természetesen egyéb beavatkozásra, pl. a sebesség automatikus csökkentésére is van technikai lehetőség.
A Bosch AG az említett technikai megoldást alapvetően személygépkocsikban és a könnyű haszongépjárművekben, valamint a tehergépjárművekben kívánja alkalmazni. Az előzőek mellett kísérletek folynak olyan multifunkcionális belső visszapillantó tükrökkel, melyek az „eredeti” funkció mellett a tolatóradar képének megjelenítésére, továbbá a járművezető szemének, a pupilla mozgásának, a pislogás gyakoriságának, valamint a szem átlagosnál hosszabb idejű becsukódásának megfigyelésére egyaránt alkalmasak lehetnek.
Az intelligens rendszer veszély esetén azonnal reagál a járművezető felé, figyelmeztetve őt a pihenő szükségességére. Az ismertetett technikai eszközök a hatékonyság növelése érdekében természetesen össze is hangolhatók, kombinálhatók, valamint egy speciális szoftver segítségével ki is egészíthetők.
Adott a lehetőség arra is, hogy az ITS eszközök által észlelt információk összevethetők legyenek az olyan fontos adatokkal, mint például a jármű sebessége, a napszak, a látási viszonyok alakulása, valamint a megtett vezetési idő, hiszen fáradtságunkra nem csak az ébrenlét időtartama, hanem más tényezők is befolyással bírnak.
A fáradt állapotban történő járművezetés visszaszorítása, valamint az elalvásos balesetek megelőzése terén az egyik legnagyobb hatás az ITS eszközöktől várható. Ezért reméljük, hogy az ITS megoldások a közeli jövőben széles körben elterjednek, s az alapvetően biztonsági, és nem kényelmi jellegű megoldások anyagilag is elérhetővé válnak az új gépjárművet vásárlók körében.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.