A mobiltelefon használat egyike a leggyakoribb közúti közlekedési szabályszegéseknek, melyeket a járművezetők elkövetnek. Márpedig a telefonálás, vagy az okostelefonok valamely alkalmazásának használata (sms írás, közösségi háló látogatás, képek nézegetése stb.), akár hosszú másodpercekre is elvonhatja a járművezető figyelmét, mialatt a jármű „vakon”, mindenféle kontroll nélkül, változatlan sebességgel halad előre. A figyelemelvonás rendkívüli veszélyekkel, kockázatokkal járhat, ezért nem véletlen, hogy a telefonhasználat az úgynevezett „csendes közúti gyilkosok” egyik legfőbb megtestesítője.
A jogellenes telefonhasználat az Egyesült Királyságban is jelentős közlekedésbiztonsági probléma, mellyel szemben a jogalkotók szabályozási eszközökkel, a különböző hatóságok pedig az ellenőrzés és a megelőzés (felvilágosítás és meggyőzés stb.) eszközeivel küzdenek. A jogellenes mobiltelefon használathoz kötődő balesetek, a személyi sérüléses és halálozások megelőzése érdekében idén októberben az Egyesült Királyságban innovatív módszert vezettek be. Ennek lényege egy új, a mobiltelefon használatát felderítő és annak jogellenességére figyelmeztető előjelző rendszer.
Az úgynevezett „mobiltelefon használatot felderítő és figyelmeztető rendszert” október elején mutatták be a TISPOL manchaster-i konferenciáján, majd ezt követően az első eszköz meg is kezdte a működését. A rendszer olyan érzékelőt tartalmaz, amely az aktív telefonhasználathoz kötődő 2G, 3G és 4G jeleket egyaránt képes felismerni, és ebben az esetben a LED kijelzőn figyelmeztető jelzést küld az érintett jármű felé (a jelzés világos piros körben lévő, és piros átlóval áthúzott, fehér fénnyel megvilágított mobiltelefon ikonját mutatja). A technológia a Bluetooth használatát is érzékeli, ebben az esetben azonban nem indítja el a figyelmeztető jelet.
Az új mobiltelefon használatot felderítő és figyelmeztető rendszer tisztán a balesetek megelőzéséről, a prevencióról, a szabályszegők figyelmének felhívásáról szól, és az első rendszer abban a tekintetben, mely a mobiltelefon jogellenes használata közvetlen kapcsolatot tart fenn az elkövetővel, a járművezetővel.
A rendszer jelenleg nincs összekapcsolva a végrehajtással, azaz a mobiltelefon használattal kapcsolatos szabályszegést szankció nem követi (ugyanakkor a berendezés használata elviekben nem zárja ki a jövőbeni egyidejű hatósági ellenőrzés megvalósítását, de jelenleg erről még nincs szó, a rendszer tisztán preventív célzatú).
Az innovatív technikai megoldás nehezen tudja megkülönböztetni a gépkocsiban ülő egyes mobiltelefon használókat. Ezt a megvalósítók természetesen már a tervezés fázisában is tudták, hiszen a LED kijelző aktiválását utas általi mobilhasználat is okozhatja. Ugyanakkor a közutakon szerzett tapasztalatok egyértelműen azt mutatják, hogy az aktiválások túlnyomó többsége a járművezetőkhöz kötődik.
(Bár abban sem lát senki problémát, illetve kivetnivalót, ha a közúti járművek vezetői haladásuk során találkoznak egy-egy ilyen figyelmeztető jelzéssel, mert ez is alapvetően a prevenciót szolgálja, s része az oktatási üzenetnek.).
A rendszer kifejlesztésében közreműködött Dr. Helen Wells (a Keele Egyetem közúti közlekedési bűncselekményekkel és közúti közlekedési szabályszegésekkel foglalkozó kriminológusa), míg a megvalósítás és a gyártás a Westcotec céghez fűződik. A TISPOL konferencián az új rendszer iránti érdeklődés jelentős volt. Az első berendezés Norfolkba került, de számos más brit rendőri egység is érdeklődést mutatott a rendszer iránt, illetve azzal kapcsolatban székhelyeiken bemutatót kért. Ezen túl külföldről is érkeztek megkeresések a mobiltelefon használatot felderítő és figyelmeztető rendszer esetleges jövőbeni alkalmazása érdekében, többek között Belgiumból, Finnországból, Litvániából, Új-Zélandból, valamint az Egyesült Államokból.
(A fényképen a Keele Egyetem részéről dr. Helen Wells, valamint a gyártó Westcotec részéről Chris Spinks látható az első legyártott berendezés előtt).
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/05/2305_nosztalgia_villamos.jpg)
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/05/2305_toyota_lc_panzer.jpg)
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2021/10/piros_lampa_resize.jpg)
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_veteran_magya_rendor_2.jpg)
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2021/06/kerekparut_2106.jpg)
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_abt_idbuzz_szolarteto_1.jpg)
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_toyota_fejlegzsak_2.jpg)
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2019/08/agressziv2.jpg)
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.