2011.02.03, 15:20
Műkátyúk Amerikából


Hagyományos sebességmérő készülékek, automata speed kamerák, sebességkorlátozást jelző közúti táblák, „fekvőrendőrök”, egyéb forgalomlassító megoldások…ezek az eszközök kifejezetten a legfőbb közúti gyilkosnak tartott gyorshajtások visszaszorítására irányulnak a Föld valamennyi kontinensén. Amennyiben ezek a megoldások mégsem lennének elegendőek és kellően hatékonyak, az emberi leleményesség újabb és újabb ötletekkel képes előállni.

Műkátyú


Ezekre a gondolatokra épít az az e-mail, amelyet az elmúlt hetekben bizonyára sokan találtak meg virtuális postaládájukban. A képekkel illusztrált elektronikus levél egy hihetetlennek tűnő, Kanadából származó innovatív megoldást mutat be, mint a létező legolcsóbb, ugyanakkor hatásos eszközét a gyorshajtások megszüntetésének.


A technikai megoldás lényege nem más, mint egy időjárási és forgalmi viszonyoknak egyaránt ellenálló anyagból készített fólia, rajta 3 dimenziós képpel, mely egy mély közúti kátyút szimulál. Méghozzá olyan valósághű képpel, hogy a közeledő autós egyáltalán nem sejtheti a „trükköt”, s garantáltan a fékpedálra lép, amint a műkátyút észleli. A fólia természetes fényviszonyok mellett egyébként jól látható, normál haladási sebesség esetén kellő távolságból felismerhető.


Az információk szerint a műkátyú naponta kiteríthető és felszedhető, s könnyen átvihető más helyszínekre, ahol a gyorshajtás jellemzően gyakori jelenség. A képek azt is sejtetik, hogy a fóliákat általában nappali időszakban, osztottpályás úttesteken alkalmazzák, ahol a forgalmi sávok mindegyikére „telepítenek” egy-egy ilyen kátyút – megakadályozva a kikerülés lehetőségét.


Az e-mail a megoldás rendkívüli forgalomlassító hatását emeli ki, s a neten utána járva megtudhatjuk, hogy ezt erősítik meg azok az internetes bejegyzések is, melyeket a közlekedők a műkátyúkkal kapcsolatban a világhálón tettek.


 


Mi azonban a valóság?


 


A kátyúkat illusztráló fóliák valóban léteznek, noha rendeltetésük egészen más. A műkátyúk valójában reklámkellékek, mely a „Pioneer Suspension” megnevezésű terméket (lengéscsillapító rendszert) hivatottak népszerűsíteni. A szokatlan reklám megvalósítása egy indiai (Mumbai) székhelyű reklámügynökséghez kötődik, s a kampányt 2007/2008-ban folytatták Kanada keleti részén.


A reklám üzenete arról szólt, hogy a Pioneer Suspension-nal szerelt gépjárművek még az utakon lévő mély kátyúkon is olyan zökkenőmentesen haladnak át, mint a sima aszfaltburkolaton. Ezt fejezi ki az a felirat is, melyet a kampány során a műkátyúk után az útburkolaton helyeztek el: „Feels like Pioneer Suspension”


Tehát a műkátyúk és a hozzá fűzött „legenda” nem a közúti közlekedésbiztonság javításáról, a gyorshajtások visszaszorításáról, hanem egy termék meglehetősen szokatlan reklámozásáról szólt. Ismereteink szerint a veszélyesnek tartott reklám ellen jogi úton is felléptek.


(Hasonló reklámot 2006-ban az amerikai Ford is folytatott)


 


De miért is tilos hasonló műkátyúkat alkalmazni a forgalomlassításra?


 


Ha belegondolunk, a műkátyúk alkalmazása igen veszélyes is lehet, mert: a „kátyú” nem mindig ismerhető fel kellő időben (pl. zsúfolt forgalom, előttünk haladó jármű, ill. korlátozott látási viszonyok esetén), látványa – különösen előjelzés hiányában – könnyen megijesztheti a jármű vezetőjét, különösen akkor, ha egyébként tartósan jó minőségű útburkolaton halad,


könnyen vészfékezést válthat ki, ami megnöveli „ráfutásos” balesetek kialakulásának veszélyét, emellett környezetromboló hatású is, hirtelen kanyarodást válthat ki, mely során a járműnél stabilitásvesztés következik be, s ez okozója lehet a pályaelhagyásos baleseteknek, továbbá váratlan manőver az egymás mellett haladó, azonos irányban haladó járművek balesetéhez is vezethet, a műkátyúk elvonhatják a járművezető figyelmét más esetleges konfliktushelyzetektől. A fentiek miatt, a jelentős veszélyekre, és a műkátyúk alkalmazásának közlekedésbiztonsági kockázatára tekintettel semmiképpen nem javasolható a megoldás alkalmazása.

Műkátyú


A magyar utakon sajnálatos módon nem a műkátyúk, hanem a „valódi 3D-s kátyúk”  jelentik a problémát, melyek a közúti közlekedésbiztonság mellett a lengéscsillapítókra és a futóművekre is veszélyt jelentenek. Ezek felszámolására az elmúlt években számos alternatív megoldással találkozhattunk. A főváros XVI. kerületében például kenyereket helyeztek el – figyelemfelhívó jelleggel – a kátyúkba, míg máshol virágokat ültettek azokba. A legjobb megoldás azonban kétség kívül a közutak rendszeres karbantartása, melyhez ugyanaz a három tényező kell, mint Raimondo Montecuccoli szerint a háborúhoz: pénz, pénz és pénz!

Kipróbálható öreg villamosok

Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.

...
2023.05.04. 10:35

Kipróbálható öreg villamosok

Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.

Védett matuzsálem

Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.

...
2023.05.01. 21:16

Védett matuzsálem

Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.

Gondolkozik helyettünk

Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.

...
2023.04.29. 08:10

Gondolkozik helyettünk

Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.

Városligeti szombat

A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.

...
2023.04.23. 07:38

Városligeti szombat

A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.

Teljes a Balaton-gyűrű

Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.

...
2023.04.21. 15:23

Teljes a Balaton-gyűrű

Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.

Napelemmel gyűjtögetett kilométerek

A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.

...
2023.04.09. 11:09

Napelemmel gyűjtögetett kilométerek

A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.

Ölelkező légzsák a Toyotától

A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.

...
2023.04.08. 16:16

Ölelkező légzsák a Toyotától

A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.

Harapósabb férfiak

Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.

...
2023.04.07. 14:01

Harapósabb férfiak

Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.