Átlag 4,6 másodpercre vesszik le a sofőrök a tekintetüket az útról, ha valami eltereli a figyelmüket: ez a valami lehet modiltelefon, egy óriásplakát, vagy a hátul ülő utas.
4,6 másodperc 90 km/órás sebességnél annyit jelent, hogy egy focipálya hosszával megegyező távolságot tesz meg a jármű. Ez alatt az idő alatt a másra figyelő sofőrnek nagyban csökken az esélye rá, hogy észlelhesse azt az eseményt, amire reagálnia kéne. És, hogy mi terelheti el a figyelmet? Egy telefonhívás, egy léptetés a zenelejátszón, egy út széli hirdetőbála elolvasása.
![Fagyi](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2021/10/fagyi.jpg)
De az adott jármű kezelésében is előfordulhat olyan feladat, amely úgy kívánja a figyelmet, hogy vizuális ellenőrzést, tehát a tekintetet igényli: például egy érintőképernyős fedélzeti rendszer kezelése. Egy olyan eszköz használata, amelyhez nincs szükség a tekintettel ellenőrzött manuális érintésre, jóval kevésbé vonja el a figyelmet, igaz az is megzavarja a vezetésre való koncentrációt. Az evés, az ivás, a navigációs rendszer beállításainak módosítása, vagy akár az aktív utastársak mind igen gyakori tényezők, amelyek elvonják a sofőrök figyelmét.
Azok az autóvezetők, akiket éppen megzavart valami, négyszer nagyobb valószínűséggel lesznek egy esetleges baleset résztvevői, mint azok, akik a vezetésre összpontosítanak. Akik pedig üzeneteket írnak vezetés közben, tízszer nagyobb eséllyel szenvednek közúti balesetet, mint azok, akik folyamatosan az útra figyelnek.
![Telefonalas](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2021/10/telefonalas.jpg)
Tjark Kreuzinger, a Toyota európai biztonsági kutatásokért és technikai kérdésekért felelős vezetője szerint a vezetéstámogató rendszerek egy része képes ezekben a kieső időkben valamelyest pótolni a vezetői figyelmet. A szakember fontosnak tartja, hogy az autó egyik funkciójának a használata se zavarja meg a vezető figyelmét. Ha egy funkció használata túlságosan elvonja a vezető figyelmét az útról, akkor annak kezelését nem az érintőképernyőn keresztül kell elérhetővé tenni.
Ez az oka annak, hogy például a Toyota és a Lexus modellekben a tapasztalatok szerint a korábban a menürendszerekbe bevont gyakran használt, fontos funkciókat ismét „kitelepítik“, és fizikai gombokkal vezérelhetővé teszik. Ugyanis amikor a sofőr egy érintőpanelt használ, akkor oda kell pillantania, hogy lássa milyen funkciót szeretne kezelni, míg egy gombot anélkül is meg tud nyomni, hogy oda kellene néznie.
![Toyota Nem Ad Gazt](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2019/08/toyota_nem_ad_gazt.jpg)
A Toyota szakembere szerint arra is figyelni kell, hogy a hosszú szövegek ne úgy jelenjenek meg a kocsi információs képernyőnjén, hogy nem egyben láthatók, hanem ki kell várni, amíg tovább gördülnek. Beszámolt arról is, hogy számos kutatási projektet vezetnek annak érdekében, hogy jobban megértsék a sofőr megzavarásának lehetséges formáit. Mindezt annak érdekében teszik, hogy olyan funkciókat fejlesszenek, amelyek segítik a vezetőket az ilyen helyzetekben, ehhez a mérnököknek ismernünk kell azt, hogy pontosan mi és hogyan zavarja meg az autóvezetőket.
„Azon dolgozunk, hogy a legtöbbet hozzuk ki a különböző technológiákból a balesetek elkerülése, vagy azok következményeinek csökkentése érdekében. Ugyanakkor az autó még mindig nem képes teljesen átvenni az irányítást a vezetőtől.” – mutat rá Kreuzinger.
Addig a megoldás ugyanaz, mint az elmúlt száz évben: a szemeket az úton-, a kezeket pedig a kormányon kell tartani, és jobban meg kell szervezni a tennivalóinkat – még azelőtt kell enni, vagy elintézni a telefonhívásokat, mielőtt autóba ülnénk, vagy ha mégis halaszthatatlan teendő adódik, akkor félre kell állni.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/05/2305_nosztalgia_villamos.jpg)
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/05/2305_toyota_lc_panzer.jpg)
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2021/10/piros_lampa_resize.jpg)
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_veteran_magya_rendor_2.jpg)
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2021/06/kerekparut_2106.jpg)
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_abt_idbuzz_szolarteto_1.jpg)
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2023/04/2304_toyota_fejlegzsak_2.jpg)
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
![...](https://kreszvaltozastest.bluespot.hu/t43frasd/uploads/2019/08/agressziv2.jpg)
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.