180 kilométeres sebességhatárt szab magának a Volvo.
Újabb mérföldkőhöz érkezett a svéd Volvo: a jövő évben piacra kerülő új járműveknél 180 kilométerben maximálják a legnagyobb óránkénti sebességet. A cég azért döntött így, mert a statisztikák szerint a közlekedési balesetek legalább negyedében játszik közre a gyorshajtás.
A maximális sebesség korlátozása része annak a Volvo programnak, melynek célja, hogy 2020-tól egyetlen ember se haljon meg, vagy sérüljön meg egy új Volvóban ülve. Hakan Samuelsson, a Volvo vezérigazgatója szerint bár szinte valamennyi országban meghatározzák, mekkora lehet a legnagyobb sebesség, a volán mögött ülők mégis sokszor jelentősen túllépik az engedélyezett sebességet. „Már akkor is megérte a Volvo által bevezetett sebességkorlátozás, ha csak egy ember életét sikerül megmenteni” – mondta Samuelsson, aki azt is hozzátette, az intézkedés után valószínűleg átmenetileg az eladások csökkenése várható. „De hasonló bírálatok értek bennünket akkor is, amikor hatvan évvel ezelőtt elkezdtük beszerelni a kocsikba a biztonsági övet, akkor is sokan attól tartottak, elvesszük az autósok szabadáságát. De úgy vélem, a törzsközönséget nem fogjuk elveszíteni, a márka már most is alapvetően azokat a felelősségteljes embereket vonzza, akiket jobban érdekel a biztonság, mint a hatalmas motorteljesítmény, és lóerőszám” – magyarázta a vezérigazgató.
Kiüthetetlen megoldás
A Volvo vezetői szerint a valamennyi típusba beépített sebességkorlátozást nem lehet „kiütni”, viszont a járművek teljesítménye az alacsonyabb sebességi tartományban nem romlik. Jan Ivarsson, a Volvo vezető járműbiztonságügyi szakértője szerint a korlátozásra azért van szükség, mert az emberek jó része nem veszi komolyan a gyorshajtás veszélyeit. „Emberként tudjuk, milyen veszélyesek lehetnek a kígyók, a pókok, avagy a nagy magasság. A sebességnél más helyzet, sokan az adott közlekedési helyzethez képest túl gyorsan hajtanak, s vannak akik saját vezetési képességeiket sem tudják pontosan felmérni” – vélekedett Ivarsson, aki szerint a Volvo döntése jobb viselkedésre kényszeríti a sofőröket.
A kínai Geely holding tulajdonában lévő svéd autógyár már azt is vizsgálja, milyen más eszközökkel lehet még tenni a balesetek számának csökkentése érdekében. Felmerült, hogy az okos sebességtartó automatikák, illetve a helymeghatározás segítségével hogyan lehet majd automatikusan csökkenteni a járművek sebességét az iskolák, vagy a kórházak közelében.
Tudatmódosítók és figyelemelterelés
A sebesség visszafogása mellett más célokat is kitűzött magának a Volvo: az egyik a különféle tudatmódosító szerek hatása alatti vezetés visszaszorítása, másik pedig a figyelemelterelés okozta balesetek számának a mérséklése. Az autógyár a tervek szerint március 20-án hozza nyilvánosságra, hogy ezen a téren milyen terveket dolgozott már ki. A Volvo nem akar egyedül haladni. „Párbeszédet akarunk kezdeni a többi gyártóval arról, hogy a cégeknek van-e joguk, illetve kötelezettségük arra, hogy olyan technológiai megoldásokat építsenek be a járművekbe, amelyek megváltoztatják a járművezetők viselkedését” – hangsúlyozta Samuelsson.
Nem a svédek az elsők
Nem a Volvo az első, amely a járművek maximális sebességének a megszabásával igyekszik csökkenteni a balesetek számát, illetve mérsékelni azok súlyosságát. Japánban az 1970-es évekre nyúlik vissza annak a szabályozásnak a gyökere, amely ugyancsak 180 kilométerben maximálja a belföldi piacra szánt személygépkocsik óránkénti sebességét és 280 lóerőben a teljesítményüket. A gyártók közötti nem hivatalos megállapodást az 1988-ban megerősítették, s bár a lóerőszabályozást menetközben eltörölték, a sebességkorlát jelenleg is érvényben van.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Kipróbálható öreg villamosok
Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Védett matuzsálem
Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Gondolkozik helyettünk
Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Városligeti szombat
A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Teljes a Balaton-gyűrű
Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Napelemmel gyűjtögetett kilométerek
A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Ölelkező légzsák a Toyotától
A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.
Harapósabb férfiak
Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.