2023.01.07, 10:40
Töltési módok és időigények

Az elektromos autók gyártói által megadott töltési idők ideális körülményeket feltételeznek. Milyen körülmények befolyásolják az időigényt?

A tisztán elektromos és a plug-in hibrid járművek akkumulátorának töltése alapvetően két tényező függvénye: az autó akkumulátorának kapacitása és a rendelkezésre álló töltő teljesítménye határozza meg a különböző töltési időket. Az akkumulátor kapacitása azon elektromos energia mennyisége, amelyet tárolni képes, míg a teljesítmény arra a mennyiségre utal, amit a töltő tud biztosítani a jármű számára. Az elektromos járművek vezetői többféle töltési mód közül választhatnak, ezek a 2-es típusú (lassú töltés), a 3-as típusú (félgyors töltés) és a 4-es típusú (szupergyors vagy ultragyors töltés).

Otthoni töltés jellemzői – A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) vagy kisméretű tisztán elektromos autók 2-es típusú lassú töltéssel az éjszaka folyamán „konnektorról” a garázsban is feltölthetők. E megoldás során a jármű a háztartási elektromos csatlakozóba illeszkedő adapteren keresztül kapcsolódik az elektromos hálózathoz. Ebben az üzemmódban (a hálózat terhelhetőségétől függően maximum 3,6 kW teljesítmény esetén) a plug-in hibrid modellek akkumulátora 3-4 óra, a tisztán elektromos típusoké (kisautók) pedig átlagosan 16 óra alatt tölthető fel nulláról 100%-ig, a teljesítménytől, a töltőkábeltől és az akkumulátorkapacitástól függően. A 200 km-nél nagyobb hatótávú, tisztán elektromos autók vagy plug-in hibrid modellek esetében azonban a 3-as típusú félgyors töltés gyakorlatiasabb, mivel a nagyteljesítményű elektromos autók akár 36 óráig is lóghatnak a kábelen, ha konnektorról töltik őket. A gyorsabb töltéshez falra szerelhető töltőkészülék szükséges, amely az elektromos berendezés és a jármű biztonságát szolgáló különböző védelmi rendszerekkel is rendelkezik. Ez a töltésmód nagyobb otthoni töltőteljesítmény alkalmazását teszi lehetővé, így rövidebb töltési időt is biztosít. A hibridmodellek a teljesítménytől és az akkumulátor jellemzőitől függően kevesebb mint három óra, egy tisztán elektromos hajtásrendszerű jármű pedig kevesebb mint tíz óra alatt tölthető fel ezzel a módszerrel.

Töltés telepített nyilvános töltőoszlopról – A legtöbb nyilvános töltőállomásnak 3-as típusú, azaz félgyorstöltővel kell rendelkeznie. Ebben az üzemmódban a tisztán elektromos vagy hibrid hajtásrendszerű járművek speciális csatlakozókon keresztül kapcsolódhatnak a váltakozóáramú (AC) elektromos hálózatra. Mivel a nyilvános töltőpontok teljesítménye nagyobb (mintegy 11 kW), a hálózatról tölthető hibridmodellek átlagos, teljes feltöltési ideje 30-60 perc, míg a tisztán elektromos járműveké négy és hat óra között alakul. A jelenlegi legfejlettebb, 4-es típusú, azaz szupergyors töltési mód alig több mint 30 perc alatt az akkumulátor legalább 70 százalékos, míg körülbelül egy óra alatt a teljes feltöltését is lehetővé teszi (persze ez is függ több tényezőtől, például a rendelkezésre álló tényleges töltőteljesítménytől, ami a hálózati terheltség, illetve a töltőpont egyidejű, több jármű általi használata csökkent).

A váltakozóáramú töltésmódokkal ellentétben a 4-es típusú töltés egyenárammal működik, ami gyorsabb töltést tesz lehetővé, mivel a járműnek már nem szükséges áramátalakítást végeznie. Tekintettel a magas árukra és a telepítési költségeikre, ezeket a töltőket nem otthoni használatra tervezték, és nem is ajánlják ilyen célra, hanem a 3-as típussal együtt alkalmazva leginkább a bevásárlóközpontokban, a közutak mentén, illetve adott esetben munkahelyükön találkozhatnak velük a felhasználók. A 4-es típusú berendezések kifejezetten kültéri nyilvános töltőállomásokhoz tervezett ultragyors töltőket is tartalmazhatnak, ahol a hosszú utazások során, illetve olyan helyzetekben tölthető fel a jármű, amikor nagyon kevés idő áll rendelkezésre. Ezzel a 250 kilowattot is meghaladó teljesítményű töltésmóddal kevesebb mint 30 perc alatt tölthető fel közel teljesen egy átlagos tisztán elektromos autó.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a töltőberendezés és a jármű folyamatosan kommunikál egymással a töltési folyamat alatt, hogy ne lépje túl az akkumulátor megengedett teljesítményértékét. Más szóval egy legfeljebb 125 kW teljesítménnyel tölthető jármű esetében még akkor sem haladhatja meg a töltés teljesítménye a 125 kilowattot, ha épp 250 kilowattos töltőberendezésről töltik. Ennek az ellenkezője is igaz: még ha a jármű akár 250 kilowattos töltést is lehetővé tenne, egy kisebb teljesítményű töltővel nem érhető el ez az érték.

Kipróbálható öreg villamosok

Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.

...
2023.05.04. 10:35

Kipróbálható öreg villamosok

Nosztalgiavillamosok közlekednek a fővárosban szombaton.

Védett matuzsálem

Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.

...
2023.05.01. 21:16

Védett matuzsálem

Páncélozott változatban is megvásárolható az ős Toyota Land Cruiser.

Gondolkozik helyettünk

Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.

...
2023.04.29. 08:10

Gondolkozik helyettünk

Mesterséges intelligencián alapuló közlekedésirányítási rendszert fejlesztettek ki a BME-n.

Városligeti szombat

A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.

...
2023.04.23. 07:38

Városligeti szombat

A hétvégén, április 22-én újra megtartották a Rendőr és Tűzoltónapot a fővárosban. Igazi fesztivál-hangulat volt.

Teljes a Balaton-gyűrű

Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.

...
2023.04.21. 15:23

Teljes a Balaton-gyűrű

Balatonrendesnél ért körbe a balatoni bringaút.

Napelemmel gyűjtögetett kilométerek

A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.

...
2023.04.09. 11:09

Napelemmel gyűjtögetett kilométerek

A német ABT tuningcég az új idők szelére az elektromos autókra koncentrál. Hatótávnövelő napelem panelt fejlesztett.

Ölelkező légzsák a Toyotától

A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.

...
2023.04.08. 16:16

Ölelkező légzsák a Toyotától

A több légzsákos passzív utasvédelmi megoldásokat egy légzsákkal válthatja ki a Toyota fejlesztése.

Harapósabb férfiak

Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.

...
2023.04.07. 14:01

Harapósabb férfiak

Felmérés szerint az agresszív autóvezetői stílus inkább a férfiakra jellemző.